Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Crash testy, které vám EuroNCAP neukáže: Octavia I částí přídě, čelní střet ve stovce a další
21.4.2018 | Petr Miler
Co udělá se starou Octavií I náraz 25 procenty přídě? Jaké jsou následky nedání přednosti nebo co znamená náraz ve 200 km/h? I to někdo zkoumá.
Automobil, jehož spotřeba je nízká v katalogu, nemusí vůbec jezdit s nízkou spotřebou ve skutečnosti, ak se již nejednou ukázalo. Podobně také automobil, který si vede dobře v „katalogovém” nárazovém testu EuroNCAP, nemusí dopadnout dobře ani v testu prováděném trochu jinou metodikou, natož v reálném světě, jehož podmínky lze předvídat jen velmi omezeně.
To před pár lety ukázal také tehdy nový test americké IIHS, který auta neposílal proti zdi větší částí přídě, ale jen čtvrtinou - většina automobilů propadla, i když si v „obvyklých testech” vedla velice dobře. Takový náraz přitom není vůbec nereálný, simuluje třeba neopatrné předjíždění, kdy přehlédnete vozidlo v protisměru. Přesto na něj někteří výrobci při vývoji svých aut zjevně nemysleli a spokojili se s tím, že dostanou hvězdičky v obvyklé zkoušce, na níž jsou vesměs připraveni velice dobře. A z předchozí věty zdůrazňujeme slovo „někteří” - např. Volvo dokázalo, že existují auta, která i v takovém testu mohou obstát na výbornou.
Dnešní desítka zkoušek je ještě jiná - není z kategorie „zajímavosti”, je to seriozní práce švýcarské organizace Dynamic Test Center. Zajímavá je tedy pochopitelně také, nezabývá se ale cíleně extrémními až absurdními případy, snaží se ukázat odolnost vozů v situacích, které mohou na silnicích reálně nastat, přesto je v testech EuroNCAP neuvidíte.
NCAP se totiž věnuje spíš rozdávání hvězdiček za elektronické hlídače a pomocníky, místo aby skutečně testovala pasivní bezpečnost vozidel při všemožných situacích. Také v testech této organizace málokdo neuspěje a pokud se to stane, zpravidla to není kvůli neschopnosti auta odolat nárazu. DTC vedle toho zkouší všechno a ukazuje i odolnost starších aut, kterých je na silnicích stále dost a nabourat mohou stejně jako ta nová. Mimo jiné tu je třeba první generace Škody Octavia ve výše zmíněném testu IIHS. Jak dopadne, se podívejte níže. Máme tu ale celkem deset zajímavých testů a všechny stojí za pozornost.
1. Škoda Octavia při nárazu čtvrtinou přídě
První Octavia na takovouhle zkoušku určitě nebyla stavěná, v 90. letech ještě nic takového neexistovalo, byly tu maximálně testy EuroNCAP a v těch dostala čtyři hvězdičky. A obecně si v oblasti pasivní bezpečnosti vedla velmi slušně. Jak by ji hodnotilo IIHS, se můžeme ptát, výsledek této zkoušky v absolutní rovině moc dobře nedopadl. Uvážíme-li ale stáří vozu a další výsledky takových testů IIHS, za tragický jej označit nelze.
2. Volkswagen Golf III při nárazu čtvrtinou přídě
Mohlo to totiž dopadnout i o dost hůře, jak ukazuje třeba zkouška ještě staršího Golfu stejnou metodikou. Je to už dost starý model, ale i tak - levý A-sloupek je docela slušně zdeformovaný. Trojkový Golf zjevně není autem, s nímž by člověk chtěl pokazit předjížděcí manévr...
3. Nedání přednosti v jízdě
U rychlosti 64 km/h ještě zůstaneme, ale tentokrát nepojedeme proti zdi, nýbrž po hlavní silnici a auto vyjíždějící z vedlejší nám nedá přednost. Je menší a lehčí, ale pořád je to slušně velký kus plechu. Výsledek prozradíme předem, nevyhrál ani Renault Espace, ani Fiat Stilo. A je to také nárazová zkouška, jen tu trénují i záchranáři.
4. Náraz ve 112 km/h do betonové zdi
Rychlost o nějakých 50 km/h vyšší už nicméně znamená mnohem větší problém, zejména pokud trefíte betonovou zeď. To bylo demonstrováno s Renaultem Laguna, který se při testu silou nárazu skoro vertikálně postavil na příď. Všimněte si také zlomeného podvozku. Kabina nicméně dopadla relativně dobře.
5. Náraz ve 200 km/h do boku či zádi jiného vozu
Půjdeme-li s rychlostí do sfér, kam se většina lidí ani nepodívá, výsledky nicméně jsou trochu děsivější. Jsme u rychlosti 200 km/h, která byla pro onen Focus zmíněný v úvodu zcela devastující. V případě těchto větších aut to je podobně, i když narazí do jiného automobilu, ne do betonové zdi. Některá ani nezůstanou na zemi a v trosky se promění i ta stojící.
6. Čelní náraz ve 100 km/h do jiného vozu
Nic příjemného jistě není ani v rychlosti 100 km/h čelně nabourat do stojícího auta, zejména je-li větší a těžší. Není to ale ani zdaleka tak destruktivní jako dvojnásobná rychlost, třebaže bez zranění by se to jistě také neobešlo.
7. Náraz obytného vozu do betonové zídky
Kdo holduje obytným vozům, měl by dbát na opatrnou jízdu. Tyhle stroje jsou v podstatě dodávky s leckdy dost chatrnou nástavbou vzadu. A ta se může oddělit od podvozku a cestovat dopředu, jak ukazuje zkouška v nespecifikované rychlosti.
8. Zabezpečený vs. nezabezpečený náklad auta
O tom, že je potřeba dobře zabezpečit náklad auta, se mluví docela dost zejména při začátku léta, kdy lidé vyrážejí na dovolenou. Většina lidí asi chápe, že volné předměty mohou při nárazu v autě létat všemi směry, a třeba připoutat tašku bezpečnostním pásem je snadná a velmi efektivní věc. Přesto se ale podívejme, jak to vypadá při nárazové zkoušce a jak moc pomůže zabezpečení.
9. Náraz osobního auta do přívěsu traktoru
Nejen při nadcházejících žních se může stát, že vám nedá přednost traktor, vyjíždějící z pole. Mimo jiné mu to často trvá dlouho, protože má velký přívěs a protože je těžký a pomalý. Narazit do něj člověk vážně nechce, protože ocelový podvozek přívěsu bývá zhruba tam, kde máte v osobním autě hlavu. Tyhle dvě zkoušky ale dopadly ještě relativně dobře.
10. Srážka dvou naložených náklaďáků
Jste-li řidiči nákladního auta, tahle poslední zkouška je něco pro vás. Jeden náklaďák, jedoucí 80 km/h, tu zezadu narazí do druhého, stojícího. Jak to dopadne pro řidiče toho jedoucího, se podívejte sami, ale upřímně - nechtěli bychom v té kabině sedět.
Zdroj: DTC@YouTube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 10 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva