Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
První samostatnou Cupru už výhodně koupíte ojetou. Láká vzhledem, kvalitou i rychlou ztrátou hodnoty
11.5.2023 | Petr Prokopec
Tváří se jako SUV, je to ale spíše crossover mixující klasický hatchback s esúvéčky. A popravdě nevypadá vůbec špatně, však i u nás se prodává jako housky na krámě. Jako ojetina je ještě zajímavější, už lehce jeté vozy lze pořídit za polovinu ceny nového auta.
Pod označením Cupra byly až do roku 2018 známy modely Seatu se sportovním charakterem jako třeba vrcholný Leon osazený přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem naladěným až na 310 koní. Poté se nicméně Španělé rozhodli, že dané označení vyfasuje samostatná značka. Ta se následně v roce 2020 pochlubila svým vůbec prvním separátním modelem, a to křížencem mezi hatchbacky a SUV nazvaným Formentor. Inspirací pro název se přitom stal poloostrov zasahují na severu Malorky do Středozemního moře.
Automobilka vozu zprvu nadělila pomalu to nejlepší, co se ve skladech koncernu VW nacházelo. Dnes už to tak úplně není. Základní pohonnou jednotkou 4 450 milimetrů dlouhého crossoveru sice není litrový tříválec, jako je tomu třeba u srovnatelně velké Škody Karoq, přesto lze volit mezi přeplňovanou jedna-čtyřkou (150 koní), dvoulitrem (190-310 koní) a 2,5litrovým pětiválcem (390 koní). Kromě čistě benzinových motorů pak dorazil i 1,4litrový plug-in hybrid (204 koní) a dvoulitrový turbodiesel (150 koní).
Formentor nicméně aktuálně startuje na 879 900 Kč, což není zrovna málo. Je sice hezké, že již ve standardu můžete v takové chvíli očekávat 18palcová litá kola, třízónovou klimatizaci či 10,25palcový digitální přístrojový štít, ovšem lidé mají do kapsy stále hlouběji. I kdyby si tedy měsíčně odložili stranou celou českou průměrnou mzdu, tedy 40 tisíc korun, budou muset spořit 22 měsíců. Nepřekvapí tak, že loňské tuzemské registrace byly oproti takové Dacii Duster poloviční (2 043 vs. 4 044 aut). Přesto jde o velmi solidní výsledek.
Španělský crossover lze navíc nyní pořídit levněji, dokonce i s vyšší než pouze základní výbavou. Jen se musíte před showroomem s novými vozy otočit na podpatku a místo toho vyrazit do autobazarů. V těch pak čeká již poměrně slušné množství aut, jejichž ceny začínají na zhruba půl milionu korun. Jak se přitom dá očekávat od maximálně tříletých aut, nájezd nebývá enormní. Poměrně krátká doba provozu pak dosud nevedla k odhalení zásadních neduhů, kvůli nimž byste si měli rvát vlasy.
Za relativně bezproblémovým provozem stojí i snaha nové značky o zachování dobré image. Formentor tak byl již třikrát povolán do servisů, a to kvůli špatnému nastavení čelního přednárazového systému, špatnému uchycení předních bezpečnostních pásů a vadnému spojení mezi posilovačem brzd a brzdovým pedálem. V případě zájmu se tedy přesvědčte, že vámi vybraný kousek má veškeré zásahy za sebou - k tomu vám stačí VIN a jeden telefonát do autorizovaného zastoupení.
Mimo tyto defekty zatím není žádný problém hlášen, nicméně i tak se nevyplatí vybírat naslepo. Hlavně kvůli předchozím majitelům, kteří se při parkování mohli podepsat na ráfcích i samotné karoserii. Oprava přitom pochopitelně nevychází levně, neboť třeba vrcholný 2,5litrový model označený VZ5 dostal standardně do vínku 20palcová litá kola. Osazen je pak navíc i karbonovými aerodynamickými doplňky. Co tedy ušetříte při nákupu, můžete následně nechat v servisu.
Obecné informace nám tím končí, zmínit lze už jen pár slov o dieselovém exempláři, kteří proklepli kolegové z Německa. Ti nezaznamenali jediný problém, ve finále tak poukázali hlavně na rychlý propad hodnoty. Po najetí pouhých 12 471 kilometrů je totiž Formentor k mání za 33 690 Eur (cca 790 tisíc korun). Ještě před rokem, kdy jej první majitel kupoval, však ona suma byla o čtvrtinu vyšší.



Svým vzhledem Formentor přitahuje, i proto ostatně jen u nás bylo za loňský rok prodáno více než dva tisíce kusů. I s nízkým nájezdem je přitom z druhé ruky můžete pořídit i za polovinu částky vyžadované za zcela nový vůz. Foto: Seat/Cupra
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Blackout ve Španělsku a Portugalsku popsaný z první ruky ukazuje, do jak zoufalé situace nás uvrhlo nedomyšlené zelené šílení
před hodinouČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1