Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Rakousko chce nenávratně zabavovat auta za rychlou jízdu, argumenty ministryně jsou absurdní
6.12.2022 | Petr Prokopec
Při pohledu na slova ženy, která za tento krok horuje, může člověk jen nevěřícně kroutit hlavou. Nepřímo říká, že třeba po Německu se denně pohybuje nespočet řidičů rychlostí, ve které nemohou ovládat své auto, i kdyby chtěli.
Rakousko je jedním z našich nejbližších sousedů. Jde o cíl řady Čechů při zimních i letních dovolených a také o zemi, skrze kterou prakticky musíte projet, pokud se v létě chystáte k Jaderskému moři. Dlouho v ní panoval relativně benevolentní přístup k vymáhání pravidel silničního provozu, kdy jste za většinu prohřešků dostali nominálně menší pokutu než u nás. O relativní výši vzhledem k obvyklým příjmům ani nemluvě.
Nevšimli jsme si, že by to na silnicích způsobovalo nějaké problémy, Rakušané přesto postupně utahovali šrouby. Už dnes tak musíte být za volantem obezřetnější než dříve, neboť došlo na zpřísnění pokut za překročení nejvyšší povolené rychlosti. Kromě toho vám policie může až na tři dny odebrat klíčky od auta a registrační značky, pokud sezná, že jste účastníkem ilegálního silničního závodu. V takovém případě vám navíc bude hrozit, že minimálně na půl roku přijdete o možnost v Rakousku legálně řídit.
Ani současný stav ovšem nestačí ministryni pro dopravu, životní prostředí a ochranu klimatu Leonore Gewessler. Nově proto přišla s návrhem zákona, který by policistům umožňoval dokonce zabavit vám automobil. A ne jen na chvíli, jak je tomu v některých dalších zemích, ale natrvalo - stalo by se tak v momentě, kdy by řidič překročil maximální povolenou rychlost o 80 km/h ve městě či 90 km/h kdekoli jinde. Auto by pak bylo prodáno v dražbě. Při překročení rychlosti o 60 resp. 70 km/h by pak následovalo zadržení vozu na dva týdny.
„V rychlostech, o kterých zde hovoříme, nikdo není schopen plné kontroly nad vozem. Vůz se tak stává neovladatelnou zbraní a nebezpečím pro zcela nevinné lidi,“ uvedla Gewessler. Nevíme, zda se tomu smát, protože je to současně i k pláči. Paní ministryně tím jen dokázala, že absolutně nerozumí tomu, co má na starosti, nemluvě o nedostatečném rozhledu.
V Rakousku je aktuálně povolena padesátka ve městě, stovka mimo měst a stotřicítka na dálnicích. Říci, že při jízdě 220 km/h po dálnici nikdo neovládá své auto a „jede na zbrani” je ničím nepodložené tvrzení, které odporuje praxi v sousedním Německu. Tam takto jezdí legálně, létají tedy po dálnicích statisíce, možná i miliony „jede neovladatelných zbraní”? To nikdo soudný nemůže odkývat.
Gewessler tak znovu vstupuje na tenký led kontroverze, jako to ostatně letos předvedla již mnohokrát. Jako pravověrná Rakušanka totiž soustavně vystupuje proti jaderné energii, přičemž dokonce začala hrozit žalobou i Evropské komisi, pokud ta schválí jádro jako zelený zdroj. Že se Rakousko v zimě bez jaderné energie, kterou mimo jiné odebírá z Česka, nejspíše neobejde, opomněla zmínit podobně jako výše uvedenou německou praxi.
Ministryně pro zhruba padesát oborů chce navíc postavit mimo zákon i plynové kotle a krby, stejně jako požaduje, aby Rakousko bylo do roku 2030 schopné získávat veškerou elektřinu z obnovitelných zdrojů. To ovšem znamená, že jen při současném odběru by bylo třeba navýšit výrobu o 27 TWh. Jelikož ale země tlačí na elektromobilitu, bude reálně potřeba dvojnásobek. Něco takového je ale prakticky nereálné, zvláště v tak krátkém časovém horizontu.
Faktická argumentace je zde ale jako nezřídka nejspíše jen mlácením prázdné slámy, vítězí ideologie. Ta nás podle všeho dříve nebo později dovede do chvíle, kdy se bude schvalovat, zda řidičům za rychlou jízdu rovnou neuseknout všechny končetiny. A to i kdyby se náhodou současně nadále ukazovalo, že negativní vliv rychlosti na počet nehod a jejich následky je statisticky nevysledovatelný. Ostatně i samo Rakousko teprve před třemi roky zjistilo, že zvýšení nejvyšší povolené rychlosti počet nehod dokonce snižuje. Ani vlastní zkušenost zjevně nic neznamená.
I o takovou Škodu Octavia RS iV byste mohli v Rakousku přijít, pokud bude schválen návrh drakonických trestů za překročení rychlostních limitů. Návrh ministryně Leonore Gewessler přichází doprovozen nesmyslnou argumentací a nepodložen jakýmikoli věrohodnými daty. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva