Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Rakousko zvyšuje povolenou rychlost na dálnici nejblíž ČR. Vydrží to tentokrát?
25.3.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Rakousko je jednou z mála světových zemí, které se nebojí experimentovat se zvyšováním nejvyšší povolené rychlosti. Zkusí to zas, tentokrát na A1.
Probírat paušální rychlostní limity na silnicích je pro racionálně uvažujícího člověka vždy bolestivá věc. Nikdy a nikde nebylo jakkoli prokázáno, že by jejich zavádění mělo hmatatelný vliv na nehodovost nebo následky dopravních nehod a na naprosté většině míst byly tyto limity uvedeny v praxi kvůli úsporám paliva v časech ropné krize. Odstraněny ale obvykle nebyly a to obvykle z bezpečnostních důvodů.
Došlo k tomu, i když v případě nehodovosti nepřineslo zavedení limitů nic pozitivního. Nakonec i naše země si ještě v časech ČSSR prošla postupným zrušením všech rychlostních limitů a jejich pozdějším skokovým zavedením. A následky jsou dobře zdokumentovány - nehod ani jejich obětí neubylo, právě naopak. Tohle ale můžete říci tisíckrát, můžete přidat zkušenosti Australanů s rušením omezení a nebo statistiky Němců, kteří po dekády provozují dálnice s neomezenou rychlostí a patří mezi nejbezpečnější vůbec. Vždy vám ale někdo opáčí nesmyslem ve stylu „rychlost zabíjí” a je po diskuzi.
V České republice se tak žádná rozumná debata na toto téma nevede, vlastně skoro nikde na světě. Pár výjimek ale existuje a jednou z nich je kupodivu Rakousko. Asi bychom tuto zemi neoznačili za bůhvíjak svobodomyslné místo, možná díky blízkosti Německa si ale Rakušané uvědomují, jak nesmyslně svazující je omezovat rychlost vždy a všude. Opakem nevoláme po anarchii, ale po místně či časově platných omezeních - paušální limit 130 km/h třeba na tříproudé dálnici za Linzem směrem na Salcburk ve 4 hodiny ráno nemá absolutně žádný smysl. Absolutně žádný.
Právě na některých úsecích dálnice A1 mezi Vídní a Salcburkem by nyní limit měl být rozvolněn. Bohužel jen na 140 km/h s cílem sledovat důsledky, ale víte jak je to s tím deštěm a kapkami. „Chci to během jednoho roku vyzkoušet na testovacích úsecích a zjistit, co to způsobí,” řekl rakouský ministr pro infrastrukturu Norbert Hofer. Očekává, že zvýšení limitu učiní dopravu plynulejší a tedy bezpečnější i ekologičtější, což je pro Rakušany vždy důležité. Hofer říká, že zbytečná brzdění a akcelerace neprospívá bezpečnosti ani spotřebě, vyšší rychlost by mohla pomoci dopravu uklidnit. A máme za to, že uvažuje správně.
Je to dobré znamení, je ale otázkou, co si od změny slibovat. Rakousko už mezi léty 2006 a 2007 testovalo na vybraných úsecích limit dokonce 160 km/h a - jak by rozumný člověk očekával - žádné negativní důsledky z hlediska bezpečnosti se nedostavily. Rakouskou přesto tehdy nesvolilo k zavedení trvalých 160 km/h alespoň na vybraných dálnicích - snad letošní test povede k trvalejší a pokud možno i intenzivnější změně...



Rakouská policie nyní bude muset na některých úsecích dálnice A1 trochu zmírnit svou aktivitu - jezdit se bude moci až 140 km/h
Zdroj: Krone
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
před 23 minutamiŠéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
včeraNové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
včera
Nové na MotoForum.cz
- V Aragónu bez Ai Ogury včera 22:13
- Pre GoPro Grand Prix of Aragon včera 11:55
- Další vítězství Michaela Dunlopa 4.6.2025
- Twiny vyhrál Michael Dunlop, 18. Dokoupil 3.6.2025
- Vítězem Stocků Harrison 3.6.2025
Nejnovější články
Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
před 24 minutamiDalší z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
před hodinouElektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
před 2 hodinamiVW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
před 4 hodinamiK mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.06. 10:47 - pavproch
- BMW Divize 06.06. 10:46 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.06. 05:30 - Truck Daškam
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 06.06. 04:02 - Learothat
- S větrem ve vlasech.... 06.05. 13:30 - pavproch
- Politický koutek 06.05. 12:42 - jerry
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.05. 12:19 - delphin
- Rychlodotazy 06.05. 08:55 - jerry