Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Rychlá auta nejsou vůbec rychlá, říká James May. I když má několik supersportů
15.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kapitán Šnek z Top Gearu a The Grand Tour už s ohledem na svou přezdívku nikdy neměl k rychlosti příliš blízko, v tomto případě ale s nadsázkou sobě vlastní není až tak daleko od pravdy.
Pokud jste majitelem sportovního vozu, možná se vám již stalo, že jste třeba u Plzně či Brna předjížděli nějaký naprosto tuctový vůz třeba s pětinovým výkonem, který vás z nějakého důvodu zaujal. V té chvíli jste si jistě pochválili své rozhodnutí zvolit auto, kterému nedělá problém ani dosažení magické třístovky. O hodinu či dvě později jste ale svou koupi už tak výhodnou neshledali, když ona dávno předjeté auto zastavilo vedle vás na čerpací stanici či třeba parkovišti u obchodního domu prakticky ve stejný čas. Jeho majitel přitom nedělal nic zvláštního, přesto dorazil do cíle prakticky stejně rychle jako vy. Jak je to možné?
S vysvětlením přichází James May, dle kterého rychlá auta ve skutečnosti rychlá vlastně nejsou. Na tento „problém prvního světa“ se Kapitán Šnek zaměřil již před delší dobou, neboť mu přišlo podivné, jak je možné, že jeho žena je na chatě vzdálené necelých 160 kilometrů od londýnského bytu téměř stejně rychle jako on, a to přesto, že řídí Fiat Panda se 70 koňmi a maximálkou 164 km/h, zatímco on používá Porsche 911 Carrera S s 380 koňmi a nejvyšší rychlostí 300 km/h.
„Naše odjezdová rutina je pokaždé stejná: Bridget (změnil jsem jméno, abych chránil její identitu, ve skutečnosti se totiž jmenuje Sarah) vyrazí, zatímco já zkontroluji, že jsou zamčené všechny zámky. Poté ještě zavřu příjezdovou bránu a vyrazím. To celé zabere tři minuty,“ osvětluje James svůj průzkum. Zároveň dodává, že prvních zhruba 13 km se on i žena plahočí přes vesničky, poté se ovšem před dvojicí rozevře přibližně 64 km venkovských cest první třídy, kde si dovolí trochu více polechtat plynový pedál.
„Vždy jsem přitom ohromen, jak daleko se Bridget dostala, než její Pandu předjedu. Nicméně ji s máváním nechám za sebou a velmi brzy se napojím na dálnici, po které pokračuji dalších 72 kilometrů. Je to sice jedna z těch komunikací, kde místy dochází k měření průměrné rychlosti, nicméně i tak - jedu přece v 911, takže mám vyhráno,“ pokračuje May, dle kterého se dálnice následně změní v okresku s kamerami, nicméně jde již jen o několik málo kilometrů.
Po příjezdu na chatu James uklidí Porsche do garáže, ujde asi 50 kroků do ledničky pro vychlazený nápoj a... když se vrátí před dům, už tam stojí manželčina Panda. A naprosto stejně dopadne „závod“ manželů i v případě, že May jede s Ferrari 458, zatímco jeho žena řídí elektrické BMW i3. To je sice díky akceleraci italskému supersportu o trochu blíže než Fiat tomu německému, nicméně i tak by mnohý asi čekal daleko větší náskok sporťáků.
Jak tedy James dodává, pokud nežijete v Německu, kde máte k dispozici dálnice s neomezenou rychlostí, rozhodně nepočítejte s tím, že byste se svým sporťákem nějak výrazně ztrapnili motoristy v oněch obyčejných autech. Nakonec i jeden kolega kdysi říkal, že chtít něco víc než Škodu Rapid 1,2 TSI je tak trochu rozmar. Radary, policie a stále hustější doprava jsou totiž důvodem, že tytéž vozy, které vás doprovází na startu vaší cesty, uvidíte po svém boku i na jejím konci. A to i přes jejich výrazně nižší výkon a cenu.
Je to pochopitelně Mayův názor, se kterým můžete a nemusíte souhlasit. Má tedy dnes vůbec nějaký smysl si takový sporťák pro běžné ježdění kupovat? Krom pocitu, že jezdíte v něčem lepším?



James May přiznal, že se svým Porsche 911 nedokáže až tak moc ujet...
...mnohem slabšímu Fiatu Panda řízenému jeho ženou
Zdroj: DriveTribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 10 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
před 6 hodinamiNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 6 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 8 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 9 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva