Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Šéf Volkswagenu nechce nechat „Velkého bratra“ čmuchat v automobilech
12.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stále častěji zvládají nová auta komunikovat přes internet s celým světem. Vzduchem tak létají citlivá data, jejichž ochrana je zásadní.
Stávající dobu bychom mohli nejlépe nazvat „snowdenovskou érou“. Poté, co totiž počítačový expert a bývalý zaměstnanec CIA Edward Snowden prozradil, že vládní organizace sosají privátní data z počítačů běžných občanů, rozjely se po celém světě kampaně poukazující na negativní důsledky „Velkého bratra“. V tomto duchu se pak nesl i letošní veletrh CeBIT, na kterém vystoupil také šéf koncernu Volkswagen Group Martin Winterkorn.
Důvod jeho vystoupení ve zmíněných souvislostech je prostý - díky novým technologiím totiž nejsou tím či oním operačním systémem vybaveny pouze naše počítače, notebooky či mobilní telefony, ale rovněž automobily. A to představuje velmi citlivou oblast, neboť k privátním datům se mohou dostat i automobilky. To ostatně už přiznal i Ford, který si ovšem s úctou k soukromí zákazníkům velkou hlavu nedělal.
Vedení modrého oválu pak následně uvedlo, že tato data nejsou předávána dále, moc věrohodně to ale po předchozím prohlášení neznělo. Winterkorn působí odhodlaněji - šéf VW říká ano pouze „velkým datům”, tedy globálním údajům. Konkrétnímu sledování chování jednotlivých zákazníků, s bohulibějšími úmysly, naopak vystavuje jasné ne. Dále by podle něj měly automobilky vytvořit asociaci, v jejímž rámci bude přijat závazek, jak data zákazníků ochránit. Sdílení v rámci budoucího vývoje by tak sice mělo být přípustné, avšak bez možnosti říci, čí jednání daná data reflektují.
Je samozřejmě otázkou, jakým směrem se celá záležitost vyvine. Pokud by šlo pouze o zisk globálních dat za účelem zjištění typického chování řidičů, na jehož základě by následně byly kupříkladu upraveny nebezpečné silnice, pak nelze mnoho namítat. Ford však uvedl, že na základě GPS ví, kdy jací konkrétní lidé jeli rychle a překračovali zákon.
Pokud by přitom právě tato data modrý ovál předal legislativním orgánům, pak by jeho zákazníci mohli mít problémy. A kvůli tomu by někteří z nich dozajista dali přednost jiné automobilce, čemuž chce Winterkorn zabránit - i když má pochopitelně na mysli Volkswagen, nikoliv Ford. Je však ve hvězdách, jak toho dosáhne, když dnes mohou být data sdílena i mezi jednotlivými automobily. My jsme už dříve zmiňovali, že jedinou zárukou svobody je v tomto případě anonymita, tedy práce s daty zcela zbavenými vazby na konkrétního uživatele už v zárodku. Jinak bude zneužito, co zneužito být může.
Ochranu osobních údajů ostatně zmínila na veletrhu CeBIT i německá kancléřka Angela Merkelová, podle které jde rovněž o velmi choulostivé téma. Sama uvedla, že v rámci bezpečnosti je internetová branže teprve na začátku možností, jaké lze učinit. Uvidíme ovšem, zda hackeři (ať již ti pracující pro vládu či proti ní) nebudou nadále o krok napřed.
Německý šéf společnosti Microsoft Christian Illek proto dodává, že přijata by měla být nová směrnice pravidel, která by obnovila důvěru uživatelů v počítačový průmysl. Jinak by totiž hromadné opouštění sociálních sítí, které data předávají vládám nejčastěji, mohlo pokračovat. My řešení známe, snad se jej podrží i výrobci aut...





 
 Jen v multimediálním systému takového Volskwagenu Golf VII se skrývá řada citlivých údajů. Ty chce nyní šéf koncernu Martin Winterkorn ochránit před třetími stranami
Zdroj: Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 dnes
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 5 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 6 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 8 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 9 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter