Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Šéf Volkswagenu nechce nechat „Velkého bratra“ čmuchat v automobilech
12.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stále častěji zvládají nová auta komunikovat přes internet s celým světem. Vzduchem tak létají citlivá data, jejichž ochrana je zásadní.
Stávající dobu bychom mohli nejlépe nazvat „snowdenovskou érou“. Poté, co totiž počítačový expert a bývalý zaměstnanec CIA Edward Snowden prozradil, že vládní organizace sosají privátní data z počítačů běžných občanů, rozjely se po celém světě kampaně poukazující na negativní důsledky „Velkého bratra“. V tomto duchu se pak nesl i letošní veletrh CeBIT, na kterém vystoupil také šéf koncernu Volkswagen Group Martin Winterkorn.
Důvod jeho vystoupení ve zmíněných souvislostech je prostý - díky novým technologiím totiž nejsou tím či oním operačním systémem vybaveny pouze naše počítače, notebooky či mobilní telefony, ale rovněž automobily. A to představuje velmi citlivou oblast, neboť k privátním datům se mohou dostat i automobilky. To ostatně už přiznal i Ford, který si ovšem s úctou k soukromí zákazníkům velkou hlavu nedělal.
Vedení modrého oválu pak následně uvedlo, že tato data nejsou předávána dále, moc věrohodně to ale po předchozím prohlášení neznělo. Winterkorn působí odhodlaněji - šéf VW říká ano pouze „velkým datům”, tedy globálním údajům. Konkrétnímu sledování chování jednotlivých zákazníků, s bohulibějšími úmysly, naopak vystavuje jasné ne. Dále by podle něj měly automobilky vytvořit asociaci, v jejímž rámci bude přijat závazek, jak data zákazníků ochránit. Sdílení v rámci budoucího vývoje by tak sice mělo být přípustné, avšak bez možnosti říci, čí jednání daná data reflektují.
Je samozřejmě otázkou, jakým směrem se celá záležitost vyvine. Pokud by šlo pouze o zisk globálních dat za účelem zjištění typického chování řidičů, na jehož základě by následně byly kupříkladu upraveny nebezpečné silnice, pak nelze mnoho namítat. Ford však uvedl, že na základě GPS ví, kdy jací konkrétní lidé jeli rychle a překračovali zákon.
Pokud by přitom právě tato data modrý ovál předal legislativním orgánům, pak by jeho zákazníci mohli mít problémy. A kvůli tomu by někteří z nich dozajista dali přednost jiné automobilce, čemuž chce Winterkorn zabránit - i když má pochopitelně na mysli Volkswagen, nikoliv Ford. Je však ve hvězdách, jak toho dosáhne, když dnes mohou být data sdílena i mezi jednotlivými automobily. My jsme už dříve zmiňovali, že jedinou zárukou svobody je v tomto případě anonymita, tedy práce s daty zcela zbavenými vazby na konkrétního uživatele už v zárodku. Jinak bude zneužito, co zneužito být může.
Ochranu osobních údajů ostatně zmínila na veletrhu CeBIT i německá kancléřka Angela Merkelová, podle které jde rovněž o velmi choulostivé téma. Sama uvedla, že v rámci bezpečnosti je internetová branže teprve na začátku možností, jaké lze učinit. Uvidíme ovšem, zda hackeři (ať již ti pracující pro vládu či proti ní) nebudou nadále o krok napřed.
Německý šéf společnosti Microsoft Christian Illek proto dodává, že přijata by měla být nová směrnice pravidel, která by obnovila důvěru uživatelů v počítačový průmysl. Jinak by totiž hromadné opouštění sociálních sítí, které data předávají vládám nejčastěji, mohlo pokračovat. My řešení známe, snad se jej podrží i výrobci aut...






Jen v multimediálním systému takového Volskwagenu Golf VII se skrývá řada citlivých údajů. Ty chce nyní šéf koncernu Martin Winterkorn ochránit před třetími stranami
Zdroj: Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před hodinouPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 2 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 4 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 5 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva