Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 2 hodinami | Petr Miler
A není to tak, že by to loni byli dva lidé a letos jsou tři. Doma své elektrické auto nechává už 40 procent uživatelů, což je o 5 procentních bodů víc než o rok dřív. „Tolik k výhodám elektromobilů v oblasti emisí CO2,” říká šéf asociace, která za těmito daty stojí.
Obsloužit dovolenou vlastním vozem bylo pro řadu lidí a jejich auta vždy neobvyklou výzvou vyžadující mimořádnou přípravu. Jistě jsme dnes dál než v 80. či 90. letech minulého století, kdy většina lidí měla doma vedle Favoritů a Felicií staré škodovky řady 742, které měly při nedokonalé údržbě problém překonat první velký kopec bez přehřívání. Ale nebagatelizovali bychom to s tím, že dnes už to výzva není - průměrný věk v Česku registrovaného auta se blíží 17 rokům a spousta lidí i s takovými auty, která obvykle mají na tachometru vysoké stovky tisíc km, vyráží na dlouhé cesty. Ani ta už na takové používání nejsou „zvyklá”.
Ve výhodě jsou zde jistě ti, kteří mají k dispozici služební auto pro soukromé účely. Tyto vozy obvykle či onak několikrát týdně absolvují cesty dlouhé stovky kilometrů, takže s nimi o dovolené prostě jen dojedete v trochu jiném obsazení na trochu jiné místo s trochu jinou motivací. Pro samotný vůz se nic nemění a udržovaná moderní auta obvyklé zvládají tisícikilometrové cesty prakticky kamkoli bez zadýchání. Tohle je jeden z řady luxusních výdobytků, který k nám přišel po roce 1989, teď se ale znovu stává minulostí.
Stávají se snad služební auta pro soukromé účely výjimečnějšími? Máme pocit, že je to právě naopak, problémem je povaha oněch aut. Mechanismy EU nařizující elektromobily dopadají také na firmy, které je kupují pro své zaměstnance, i ty musí projevovat svou oddanost „Zelenému údělu”. A tak lidé stále více dostávají k dispozici elektrická auta, která by si jinak sami nekoupili, jednou je brzy mají mít dokonce zakázáno jednat jinak. Zaměstnanci tedy se svěřenými auty soukromě jezdit mohou, to ano, ale vyrážejí s nimi i na dovolené? To platí stále méně.
V Česku - naštěstí - stále nejde o takový kolorit, v mém druhém domově v Nizozemsku ale ano. Dostat tam jiný „služebák” než elektromobil nebo plug-in hybrid je skoro nemožné, a tak se stále více uživatelů služebních aut musí potýkat právě s tím, jak obslouží letní nebo zimní dovolenou. A stále víc jich zjišťuje, že to je taková osina v zadnici, že to raději podruhé nebudou pokoušet.
Vyplývá to ze zatím plně neveřejného výstupu průzkumu VZR, tedy Vereniging Zakelijke Rijders, řekneme Asociace řidičů služebních aut, mezi jejími členy, o která se její šéf podělil s rádiem BNR. Ta samá, jinak k elektromobilům velmi vstřícná asociace (v Nizozemsku už neprojevuje odpor skoro nikdo) už v minulosti upozorňovala na to, že skoro polovina řidičů elektromobilů chce vrátit ke spalovacím vozům právě kvůli jejich mizerná praktické použitelnosti při cestování na dovolenou. A nová data věc posouvají ještě dál.
Průzkum totiž ukázal, že stále více řidičů služebních elektromobilů raději nechává své vozy doma, když cestují do zahraničí. Už loni šlo o 35 procent jejich uživatelů, letos toto číslo vzrostlo na 40 procent. Plných 40 procent takto jednajících lidí si na dovolenou pronajímá jiné auto, typicky s benzinovým motorem. A téměř polovina se auta vzdává zcela a volí přesun letadlem, i když také tito lidé dříve preferovali řízení. „Tolik k výhodám elektromobilů v oblasti emisí CO2,” říká k věci sarkasticky šéf VZR Martin Huisman - takové „nevyužívání” pochopitelně ničemu nepomáhá.
Situaci jistě neprospívá ani rostoucí zdanění soukromého využití služebních aut v Nizozemsku, alfou a omegou ale zůstává použitelnost. Dejte si tato fakta do kontrastu s absurdními výlevy manažerů automobilek, třeba výlevem prodejního a marketingové šéfa VW, který řekl, že lidé, kteří se zdráhají si elektromobil koupit, by si ho měli půjčit na den, aby „zjistili, jak jednoduché a jak rychlé nabíjení může být”. Tak fajn - tito lidé už takové auto mají, tito lidé to nejednou zkusili a došli přesně k tomu, co popisujeme výše. A jejich stále víc, jezdit s těmito auty dálky je prostě horor, který nechtějí znovu zažít.
Co k tomu dodat? Pokud máte dnes „normální” služební auto, buďte za něj rádi, můžete s ním dělat prakticky cokoli. Až dostanete třeba elektrický VW ID.7 s mirakulózně se měnícím dojezdem v závislosti na čemkoli, pak znovu poznáte to, co jste dávno nemuseli řešit. Sice v trochu jiné podobě, ta je ale vlastně jen horší - zatímco technickou kondici spalovacího auta v roce 1985 šlo vylepšit trochou práce před domem, mizerný dojezd a komplikované dobíjení elektromobilu spravit v roce 2025 nejde, je to jeho inherentní vlastnost. Je to asi pokrok, musí to být on, co by to bylo jiného...



Jet se Škodou Enyaq do stovky nebo tisíce kilometrů vzdáleného horského střediska? Volba jen pro masochisty, přitakává stále více řidičů elektrických aut. Už 40 procent z nich v Nizozemsku raději nechá elektrické auto doma, znovu 40 procent z této části si pak raději půjčí spalovací vůz. To je opravdu spása planety. Foto: Škoda Auto
Zdroj: VZR přes rádiem BNR
Bleskovky
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
13.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Další vítězství motocyklu Aprilia včera 19:30
- Nečekané vítězství pro Izana Guevaru, 14. Salač včera 18:00
- Poslední Moto3 vyhrál Adrian Fernandez včera 17:44
- Alex Marquez vyhrál Sprint ve Valencii 15.11.2025
- Vítězem GP Macau Davey Todd 15.11.2025
Nejnovější články
Jediný kdy vyráběný sportovní diesel Mercedesu vznikl v pouhých 691 kusech. Dnes je to zapomenutá rarita, tento jde koupit skoro nový
před 2 hodinami
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 3 hodinami
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
včera
Tuzexový sen Čechoslováků si můžete koupit dodnes nejetý, stačit vám na něj bude míň korun než kdysi bonů
včera
Nový ambasador Bentley se aspoň věrohodně tváří jako někdo, kdo by auta značky mohl kupovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
