Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ubližuje v autě něčemu brzdění motorem? Či existuje jiný důvod, proč to nedělat?
15.5.2018 | Petr Miler
Někteří lidé místo brzdění motorem raději vyřadí a použijí jen nožní brdu, nebo při deceleraci zmáčknou pedál spojky. Má to nějaký rozumný důvod?
Představu o tom, co je to brzdění motorem, snad má každý řidič, ať jezdí s autem měsíc nebo deset let. Princip jeho funkce jsme probírali v minulosti - u benzínového motoru se uzavře škrticí klapka a tak vznikne v sání podtlak, který zpomaluje písty. O čem jsme však nepsali, je, jestli je pro motor a auto obecně vhodné brzdit motorem nebo existují efektivnější cesty k deceleraci.
Právě nad tím se na základě dotazů v diskuzích zamyslel náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Mnozí lidé totiž v autě s manuální převodovkou při zpomalování automaticky vyřazují na neutrál nebo mačkají spojku, neboť mají pocit, že zatěžování motoru stejnou činností něčemu ubližuje. Je na tom něco pravdy?
Něco málo ano, ale opravdu jen velmi málo. Brzdění motorem je z uživatelského hlediska jediná věc - když máte za jízdy zařazeno, pustíte plyn. Nic víc. Spojka do toho nijak nevstupuje, dokud nepotřebujete při brzdění motorem podřadit. Motor se tedy otáčí díky kinetické energii vozu, která do něj přes převodovku vstupuje od hnaných kol. Motor nespotřebovává žádné palivo, je-li aspoň trochu moderní a vybavený vstřikováním paliva. Pouze se maže a volně protáčí, jako by byl hnán palivem.
Přílišné opotřebení motoru tedy nehrozí, podobně silentbloky nebo spojka netrpí žádnou podstatnou zátěží. Tedy, pokud nenecháváte spojku prokluzovat ve snaze regulovat brzdnou sílu motoru, anebo pokud nespoléháte na ono škubnutí při rychlém uvolnění spojky po přeřazení. To je ale jediné opotřebení, které reálně hrozí, možná ještě s přetočením motoru, pokud byste podřadili příliš brzy nebo jeli z takového kopce, že by se přetočil neschopností auto dostatečně brzdit. Ale pokud se vám tyhle věci nestanou, všechno je v pořádku.
Motor sám pochopitelně nějakou činnost vykonává a opotřebovává se více, než kdyby nedělal nic. Není to však signifikantní - opotřebení motoru je jen nepatrně odlišné od toho, které utrpí na volnoběh, protože motor v podstatě žádnou zátěž. S chlazením motoru potíž není - protože do něj není vstřikováno palivo a tedy nedochází k hoření směsi, motor dokonce chladne. Kdybyste v chladicím okruhu neměli termostat a dlouhou dobu s kopce brzdili motorem, motoru může klesnout teplota i pod ideální pásmo, říká Jason z vlastní zkušenosti.
Jsou dokonce situace, ve kterých je brzdění motorem v podstatě nutnost, typicky při sjezdu s alpských průsmyků. Sporťák je jedna věc, ale s plně naloženou osmimístnou dodávkou nebo větším kombíkem je cestou dolů s takového San Bernardina - i „po hlavní”, tedy tunelem, nejen skutečně s průsmyku - velmi snadné brzdy „uvařit” a tedy ztratit jejich brzdný účinek. Není ostatně problém narazit v Alpách na kouřící auta těch, kteří cestou dolů neustále drobně přibrzďují místo toho, aby s nízkou zařazenou rychlostí nechali auto jet pomalu díky brzdnému účinku motoru.
Brzdění motorem tedy navíc výrazně snižuje opotřebení brzdových kotoučů a destiček. Zde si vezměme na pomoc elektromobily, které velkou část, ne-li většinu, brzdného účinku vytvářejí regenerativní funkcí motoru - tedy, že elektromotor využívá pohybu vozidla k dobíjení baterií. Tím samozřejmě vytváří odpor a auto zpomaluje. V řadě případů to k dostatečnému zpomalení stačí, takže vůz normální brzdy vůbec do hry nemusí zapojit. A u moderních konvenčních aut pořád platí, že při brzdění motorem není spotřebováváno žádné palivo, takže i jeho spotřeba je nižší než když vyřadíte a brzdíte jen brzdami, v tu chvíli se motor musí ve volnoběžných otáčkách udržet „sám”.
Stručně řečeno - brzdění motorem je prospěšné pro auto i pro vaši peněženku, pokud ho neděláte špatně. Proto se ho není důvod bát, ať už žijete kdekoli, naopak je to technika hodná doporučení. Zejména v hornatějším terénu vám snadno může ušetřit peníze na servisu brzd a nakonec i na onom palivu...
U benzinových jednotek funguje brzdění motorem velmi jednoduše díky podtlaku za zavřenou škrticí klapkou, decelerovat tedy lze i jen tak, že sundáte nohu z plynu. Ublížit tím vážně není čemu
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky
před hodinou - Tento nenápadný 32 let starý kompakt se právě prodal za 1,35 milionu Kč. Není to vtip ani výsledek aukce pro charitu
před 2 hodinami - Audi by se mělo zbavit svého šéfa, než firmu skutečně přivede ke krachu, jak na 50 procent očekává jeho kolegyně
včera - Smutná doba: Nový safety car pro elektrické formule je rychlejší než samotné formule, to jsme tu ještě neměli
včera - Rusové konečně zahájili prodej motorky, která doprovází Putinovu limuzínu. Je tak drahá, že i těch vznikne jen pár
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 08:26 - HondaMan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 14:16 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 14:04 - pavproch
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.09. 10:10 - Předseda
- Jednostopé okénko 05.09. 08:35 - jarka