Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Údajný odpor chodců k autům je zcela umělý, podle průzkumu pěší naopak trápí dnes protežované dopravní prostředky
26.11.2023 | Petr Prokopec
Je to další připomenutí toho, jak moc politika ztratila kontakt s reálným životem. Zatímco politici řeší, jak co nejvíce oddělit auta od chodců a řidiče přimět k přesednutí na kola pro blaho všech, jsou to právě kola a koloběžky, které chodce obtěžují nejvíc.
V posledních letech politici s oblibou zmiňují, kterak jsou města určena lidem a nikoli jejich autům. V souladu s tím pak dochází na celou řadu zásahů, které ovlivňují naše každodenní životy. Za peníze daňových poplatníků jsou budovány cyklostezky, a to často i tam, kde člověka na kole ještě nikdo nikdy neviděl. Mimo to dochází na redukci jízdních pruhů, zavádění poplatků za vjezd do center a další omezení, která mají lidi vyhnat z vyhřátých kabin do promrzlých ulic. To vše pro blaho těch, kteří se přesouvají pěšky.
Mnozí mají pocit, že tak to lid chce, německý autoklub ADAC ale v nejnovějším průzkumu zjistil docela jiný stav věcí. A „pachatelé dobra” z něj radost opět mít nebudou. Automobilem se totiž cítí být ohroženo pouze 31 procent chodců, což zní jako hodně, je to ale nejméně ze všech sledovaných skupin. Za problém pěší považují něco docela jiného - 53 procent z nich za největší hrozbu označuje elektrické koloběžky, ve 49 procentech jde o cyklisty a ve 34 procentech o jiné chodce. Problémem je tedy přesně to, co je považováno za řešení.
A je tomu tak prakticky kdekoli. Takto to cítí lidé v Mnichově, který byl vyhlášen vůbec nejbezpečnějším německým městem pro chodce, tím nejméně bezpečným se pak stal Mainz, kde jsou ale viníci úplně stejní. Na první příčce s 56 procenty najdeme znovu uživatele elektrických koloběžek, na druhém pak se 42 procenty cyklisty a na třetím s 27 procenty ostatní chodce.
Skutečně to tedy nejsou auta, čeho se chodci na ulicích nejvíce bojí, zdaleka ne. Politici se tak zaměřili na jednu skupinu uživatelů veřejného prostoru, o které se pouze domnívali, že představuje problém. Jak se ale ukazuje, kultivovaní řidiči jsou i ve svých 1,5tunových autech menším zdrojem nepohody než očividně méně kultivovaní cyklisté. Navíc je třeba říci, že řidiči skrze všemožné daně a další poplatky přispívají na fungování dopravní infrastruktury zásadně víc než chodci a cyklisté. Přesto jsou biti.
Michael Haberland, prezident dalšího německého autoklubu Mobil in Deutschland, též potvrzuje, že hrozbou pro chodce nejsou primárně auta. V červnu totiž došlo na dvanáctihodinové monitorování provozu v Mnichově, během kterého hned 133 cyklistů, tedy 6,4 procenta ze všech uživatelů tohoto prostředku, jelo na červenou. A jakkoli semafory jistě stoprocentně nerespektují ani někteří řidiči, ani zdaleka se nedá mluvit o tom, že by předpisy překračoval každý šestnáctý.
Mnoho chodců a cyklistů navíc vyráží do ulic se sluchátky v uších nebo rovnou mobilem před očima. „Tito lidé vnímají okolí jen v omezené míře či dokonce neslyší naprosto nic. Kromě toho často také dodržují jen taková pravidla, která jim přijdou smysluplná. Proto jsou chodci tak znechuceni,“ dodává ADAC. Není to podle vašich zkušeností náhodou právě tak?



Němečtí chodci se oproti tvrzením politiků aut až tak nebojí, problémem jsou hlavně cyklisté a koloběžkáři. Tedy dnes preferované skupiny, jaký tohle zas jednou dává smysl? Ilustrační foto: Citroën
Zdroje: Focus, ADAC, Mobil in Deutschland
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Někdo zavřel vzácné Lamborghini na 40 let do obýváku. Museli mu probourat cestu ven zdí, aby ho mohl prodat za 42 milionů
před 2 hodinamiPrvní test už to říká naplno: Tohle nové Audi je horší než jeho předchůdce
před 3 hodinamiBílá vrána za miliardu: Jediná takto továrně lakovaná ikona Ferrari je na prodej, ani 999 milionů na ni vážně stačit nebude
před 5 hodinamiRozklad Lotusu pokračuje. Nový šéf po čtyřech měsících skončil, ten předchozí nevydržel ani rok
před 6 hodinamiVW bere svým autům poslední zbytky identity, tato novinka by mohla být skoro čímkoli v nabídce kohokoli
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva