Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Údajný odpor chodců k autům je zcela umělý, podle průzkumu pěší naopak trápí dnes protežované dopravní prostředky
26.11.2023 | Petr Prokopec
Je to další připomenutí toho, jak moc politika ztratila kontakt s reálným životem. Zatímco politici řeší, jak co nejvíce oddělit auta od chodců a řidiče přimět k přesednutí na kola pro blaho všech, jsou to právě kola a koloběžky, které chodce obtěžují nejvíc.
V posledních letech politici s oblibou zmiňují, kterak jsou města určena lidem a nikoli jejich autům. V souladu s tím pak dochází na celou řadu zásahů, které ovlivňují naše každodenní životy. Za peníze daňových poplatníků jsou budovány cyklostezky, a to často i tam, kde člověka na kole ještě nikdo nikdy neviděl. Mimo to dochází na redukci jízdních pruhů, zavádění poplatků za vjezd do center a další omezení, která mají lidi vyhnat z vyhřátých kabin do promrzlých ulic. To vše pro blaho těch, kteří se přesouvají pěšky.
Mnozí mají pocit, že tak to lid chce, německý autoklub ADAC ale v nejnovějším průzkumu zjistil docela jiný stav věcí. A „pachatelé dobra” z něj radost opět mít nebudou. Automobilem se totiž cítí být ohroženo pouze 31 procent chodců, což zní jako hodně, je to ale nejméně ze všech sledovaných skupin. Za problém pěší považují něco docela jiného - 53 procent z nich za největší hrozbu označuje elektrické koloběžky, ve 49 procentech jde o cyklisty a ve 34 procentech o jiné chodce. Problémem je tedy přesně to, co je považováno za řešení.
A je tomu tak prakticky kdekoli. Takto to cítí lidé v Mnichově, který byl vyhlášen vůbec nejbezpečnějším německým městem pro chodce, tím nejméně bezpečným se pak stal Mainz, kde jsou ale viníci úplně stejní. Na první příčce s 56 procenty najdeme znovu uživatele elektrických koloběžek, na druhém pak se 42 procenty cyklisty a na třetím s 27 procenty ostatní chodce.
Skutečně to tedy nejsou auta, čeho se chodci na ulicích nejvíce bojí, zdaleka ne. Politici se tak zaměřili na jednu skupinu uživatelů veřejného prostoru, o které se pouze domnívali, že představuje problém. Jak se ale ukazuje, kultivovaní řidiči jsou i ve svých 1,5tunových autech menším zdrojem nepohody než očividně méně kultivovaní cyklisté. Navíc je třeba říci, že řidiči skrze všemožné daně a další poplatky přispívají na fungování dopravní infrastruktury zásadně víc než chodci a cyklisté. Přesto jsou biti.
Michael Haberland, prezident dalšího německého autoklubu Mobil in Deutschland, též potvrzuje, že hrozbou pro chodce nejsou primárně auta. V červnu totiž došlo na dvanáctihodinové monitorování provozu v Mnichově, během kterého hned 133 cyklistů, tedy 6,4 procenta ze všech uživatelů tohoto prostředku, jelo na červenou. A jakkoli semafory jistě stoprocentně nerespektují ani někteří řidiči, ani zdaleka se nedá mluvit o tom, že by předpisy překračoval každý šestnáctý.
Mnoho chodců a cyklistů navíc vyráží do ulic se sluchátky v uších nebo rovnou mobilem před očima. „Tito lidé vnímají okolí jen v omezené míře či dokonce neslyší naprosto nic. Kromě toho často také dodržují jen taková pravidla, která jim přijdou smysluplná. Proto jsou chodci tak znechuceni,“ dodává ADAC. Není to podle vašich zkušeností náhodou právě tak?



Němečtí chodci se oproti tvrzením politiků aut až tak nebojí, problémem jsou hlavně cyklisté a koloběžkáři. Tedy dnes preferované skupiny, jaký tohle zas jednou dává smysl? Ilustrační foto: Citroën
Zdroje: Focus, ADAC, Mobil in Deutschland
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 8 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejčtenější články
Elon Musk říká, že Tesle bude šéfovat, dokud neumře, auta značky teď prý kupují místo levičáků pravičáci
25.5.2025Alespoň v něčem je nové BMW M5 dobré: Ceny předchůdce posílá výš a výš, zůstane zřejmě nepřekonaným vrcholem
25.5.2025Dosud neznámá čínská značka poráží doma drahé Němce na hlavu, rychle zastiňuje veškeré prodeje BMW i Mercedesu
25.5.2025Profesor z KIT a expert přes motory osvětlil, proč německé automobilky vsadily vše na jednu kartu bez plánu B. A teď s ním stejně musí přijít
26.5.2025Dodnes plně funkční Schumacherova mistrovská F1, se kterou vyhrál i v Monaku, se právě tam prodala za nejvyšší sumu, kterou kdy kdo za takovou věc dal
26.5.2025
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales