Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Údajný odpor chodců k autům je zcela umělý, podle průzkumu pěší naopak trápí dnes protežované dopravní prostředky
26.11.2023 | Petr Prokopec
Je to další připomenutí toho, jak moc politika ztratila kontakt s reálným životem. Zatímco politici řeší, jak co nejvíce oddělit auta od chodců a řidiče přimět k přesednutí na kola pro blaho všech, jsou to právě kola a koloběžky, které chodce obtěžují nejvíc.
V posledních letech politici s oblibou zmiňují, kterak jsou města určena lidem a nikoli jejich autům. V souladu s tím pak dochází na celou řadu zásahů, které ovlivňují naše každodenní životy. Za peníze daňových poplatníků jsou budovány cyklostezky, a to často i tam, kde člověka na kole ještě nikdo nikdy neviděl. Mimo to dochází na redukci jízdních pruhů, zavádění poplatků za vjezd do center a další omezení, která mají lidi vyhnat z vyhřátých kabin do promrzlých ulic. To vše pro blaho těch, kteří se přesouvají pěšky.
Mnozí mají pocit, že tak to lid chce, německý autoklub ADAC ale v nejnovějším průzkumu zjistil docela jiný stav věcí. A „pachatelé dobra” z něj radost opět mít nebudou. Automobilem se totiž cítí být ohroženo pouze 31 procent chodců, což zní jako hodně, je to ale nejméně ze všech sledovaných skupin. Za problém pěší považují něco docela jiného - 53 procent z nich za největší hrozbu označuje elektrické koloběžky, ve 49 procentech jde o cyklisty a ve 34 procentech o jiné chodce. Problémem je tedy přesně to, co je považováno za řešení.
A je tomu tak prakticky kdekoli. Takto to cítí lidé v Mnichově, který byl vyhlášen vůbec nejbezpečnějším německým městem pro chodce, tím nejméně bezpečným se pak stal Mainz, kde jsou ale viníci úplně stejní. Na první příčce s 56 procenty najdeme znovu uživatele elektrických koloběžek, na druhém pak se 42 procenty cyklisty a na třetím s 27 procenty ostatní chodce.
Skutečně to tedy nejsou auta, čeho se chodci na ulicích nejvíce bojí, zdaleka ne. Politici se tak zaměřili na jednu skupinu uživatelů veřejného prostoru, o které se pouze domnívali, že představuje problém. Jak se ale ukazuje, kultivovaní řidiči jsou i ve svých 1,5tunových autech menším zdrojem nepohody než očividně méně kultivovaní cyklisté. Navíc je třeba říci, že řidiči skrze všemožné daně a další poplatky přispívají na fungování dopravní infrastruktury zásadně víc než chodci a cyklisté. Přesto jsou biti.
Michael Haberland, prezident dalšího německého autoklubu Mobil in Deutschland, též potvrzuje, že hrozbou pro chodce nejsou primárně auta. V červnu totiž došlo na dvanáctihodinové monitorování provozu v Mnichově, během kterého hned 133 cyklistů, tedy 6,4 procenta ze všech uživatelů tohoto prostředku, jelo na červenou. A jakkoli semafory jistě stoprocentně nerespektují ani někteří řidiči, ani zdaleka se nedá mluvit o tom, že by předpisy překračoval každý šestnáctý.
Mnoho chodců a cyklistů navíc vyráží do ulic se sluchátky v uších nebo rovnou mobilem před očima. „Tito lidé vnímají okolí jen v omezené míře či dokonce neslyší naprosto nic. Kromě toho často také dodržují jen taková pravidla, která jim přijdou smysluplná. Proto jsou chodci tak znechuceni,“ dodává ADAC. Není to podle vašich zkušeností náhodou právě tak?



Němečtí chodci se oproti tvrzením politiků aut až tak nebojí, problémem jsou hlavně cyklisté a koloběžkáři. Tedy dnes preferované skupiny, jaký tohle zas jednou dává smysl? Ilustrační foto: Citroën
Zdroje: Focus, ADAC, Mobil in Deutschland
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 4 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Toyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před hodinouToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 3 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 4 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 5 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 13:43 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.08. 15:30 - pavproch
- Politický koutek 05.08. 12:59 - jerry
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan