Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
5.11.2024 | Petr Prokopec
Pokud se chystáte do hexagonu, buďte ještě obezřetnější než kdy dřív. Jedno setkání s touto novinkou vás může vyjít až na 14 tisíc korun, Francie má zjevně velké díry v rozpočtu, které jí mají jako nezřídka pomoci zalátat motoristé.
Pokutu za dopravní přestupek dnes můžete dostat snáz a častěji než kdykoli v minulosti. Jednak je seznam možných porušení pravidel historicky nejdelší, jednak stát víc a víc spoléhá na autonomně fungující elektronické systémy. Rozličné stacionární radary, kamery a další systémy tak dokážou samy zjistit, jestli jste překročili povolenou rychlost, projeli jste křižovatkou těsně na červenou, nepřipoutali jste se, telefonujete za jízdy apod. A při správném propojení s adekvátními databázemi rozdávají pokuty, aniž by o nich věděl jediný živý člověk.
Podobné „mlýnky na pokuty” jsou už dobře známou věcí, dosud se ale každý zaměřoval vždy jen na jednu činnost. Pokud jste tedy projeli na semaforech na jinou než zelenou barvu, byl zaznamenán pouze tento přestupek. Nikoli to, že jste v danou chvíli měli na tachometru rychlost, z jaké řidičák zelená strachy, a ještě u toho telefonovali.
Pokud se ale chystáte do Francie, je třeba myslet na to, že tam už takhle „benevolentní” nebudou, jak informuje AD. Francouzská vláda má zjevně obrovské díry v rozpočtu, a tak na jejich zalepení zas jednou použije řidiče. Proto počítá s nasazením víc než čtyř tisíc nových super radarů, které od příštího roku nebudou zaznamenávat pouze překročení nejvyšší povolené rychlosti, ale až čtyři přestupky najednou.
Patří mezi ně také nepřipoutání se bezpečnostním pásem, telefonování za jízdy a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozem před vámi. Každý tento přestupek je pak trestán pokutou až 135 Eur (cca 3 450 Kč), za jednu fotku od policie tak můžete dát i 540 Eur (13 700 Kč). Tak schválně, kdo první složí celou „postupku”...
Ale humor stranou, tohle není žert. Proti této novince už se ohradil francouzský automobilový klub 40 Millions d'automobilistes, který na ni nehledí jako na prostředek, který by měl ve větší míře chránit všechny uživatele veřejných komunikací, místo toho ji považuje jen za nový způsob plnění státní kasy. „Nový radarový systém nemá žádný reálný dopad na silniční bezpečnost, slouží pouze finančním účelům,“ zmiňuje autoklub ve svém tiskovém . A dodává, že snadno může vyústit v trestání nevinných řidičů.
„Pokud motoristu předjíždí jiné auto, které se zařadí těsně před něj a nerespektuje bezpečnou vzdálenost, pak potrestán je předjížděný řidič, i když je vlastně obětí,“ upozorňuje klub na snadná selhání algoritmů, kterých jsme byli svědky už mnohokrát. Přičemž aktuálně ještě bude možné se něčemu takovému bránit, byť nejspíš jen s pomocí videozáznamu, který zdokumentuje, co se přesně stalo. To už vám ale dávno přijde složenka, kvůli níž budete až o 14 tisíc korun chudší. Vše jistě sice bude možné rozporovat, uspět ale bývá téžší než vylézt na Mt. Everest, elektronické systémy se přece nemýlí...
Že se francouzská vláda chystá na dojení motoristů takovým způsobem, až pomalu všem obrazně řečeno urve vemena, dokládají i výdaje spojené s pořízením nových kamer a údržbou těch stávajících - jen první rok má stát 46,3 milionů Eur (1,17 miliardy Kč). Tyto peníze přitom logicky nejsou z kapes politiků, zaplatit je musí daňoví poplatníci. Jinými slovy tedy motoristé platí státem řízenou technologii, která jim kapsy provětrá ještě jednou, a to až čtyřikrát najednou. Není to úžasné?



Ve Francii od začátku příštího roku začnou fungovat tisíce super radarů, které vás klidně potrestají až za čtyři různé prohřešky současně. Vive la France! Ilustrační foto: Jenoptik, tiskové materiály
Zdroj: AD
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
VW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
před 28 minutamiRolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před hodinouMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 3 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva