Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Automatické systémy na silnicích sledují i věci, o nichž možná netušíte. A často při tom chybují
11.2.2021 | Petr Miler
Pokud si někdy připadáte jako Angela Bennett ve filmu Síť, vlastně se vám ani nedivíme. Nad našimi životy stále více dohlíží automatické systémy, které mají stále větší moc.
Už mnohokrát na našich stránkách zaznělo, že elektronické systémy umí být dobrým sluhou, ale velmi zlým pánem. Pokud jsou využívány jako prodloužená ruka člověka, mohou výrazně pomoci zvýšit efektivitu zacházení s tím či oním. Pokud je ale necháme zcela autonomně rozhodovat o osudech jiných či nás samotných, můžeme se dostat do pasti, ze které bývá těžké uniknout.
Jakémukoli systému totiž chybí širší rozhled, nedokáže vnímat věci v souvislostech. Ač v případě některých z nich máme tendenci mluvit o umělé inteligenci, pořád pracují jen se sumou dat, kterými je dokážeme nakrmit a nechat je na základě splnění či nesplnění určitých podmínek učinit určité rozhodnutí. A to může být kvůli nedostatku intuice a širšího rozhledu tak mylné, že nad ním zůstane rozum stát i člověku nepříliš bystrému.
Obvykle tato slova používáme v článcích o systémech autonomního řízení, které je podle nás za současného i jakkoli blízkého stavu techniky nerealizovatelným snem. Za ideálních či alespoň neměnných podmínek nikoli, přejet po dálnici z Brna do Prahy za standardního provozu a nanejvýš obvyklých uzavírek auto jistě zvládne. Ale pusťte jej do městské džungle s nekonečným množstvím proměnných a dříve nebo později fatálně selže. Můžete auto naprogramovat tak, aby předvídalo kde co, třeba i to, že za míčem kutálejícím se do silnice může běžet dítě. Život ale vymýšlí nekonečné množství scénářů, které někdy ani člověk nedokáže předvídat, natož pak počítač. A zpětně jej učit jeden za druhým po každém fatálním selhání je zkrátka pozdě.
Dnes ale nebude řeč o systémech autonomního řízení, ale o systémech autonomního dohledu nad silniční provozem. Radary nebo kamery sledující jízdu na červenou známe i od nás, tyto systémy ale toho umí už mnohem více. Sledují třeba přejetí plné čáry, používání mobilu při řízení nebo nejnověji zapnutí bezpečnostních pásů. A přes snad ušlechtilé záměry jejich tvůrců nad nimi nelze jásat, neboť příliš často chybují.
Je to znovu ta samá píseň - takový systém můžete naučit šedou teorii, ale zelený strom života mu bude unikat. V Rusku používají nově právě systémy hlídající zapnutí bezpečnostních pásů, které fungují zcela autonomně - zaregistrují vůz, „prohlédnou” si řidiče, zjistí nezapnutý pás, „přečtou” si značku a na základě fotek a registru aut rozesílají pokutu 1 000 rublů (asi 288 Kč) za nezapnutí pásu. Být připoutaný za jízdy je základ, o tom žádná, internetem už se ale šíří stížnosti na to, že pokutují i prohřešky, které se nestaly. Jednoduše proto, že systém nedomyslí - on ani nemyslí -, co všechno je také možné.
Mohli bychom jich citovat více, ale získali jsme možnost použít materiály jednoho z takto pokutovaných, 44letého Sergeje, který si na webu říká krakatu. Ten byl přesně výše zmíněným způsobem už několikrát pokutován ve svém Land Roveru Discovery, i když byl připoután. Stačilo, aby auto mělo šedé pásy a on šedou bundu s větším límcem, který kus pásu překryl. Pro systém nebyl jen malý kus šedého pásu na šedé bundě vidět a za Sergejem mířila pokuta.
Systém není úplně hloupý, mění kontrast fotek, aby snáze rozeznal i použité pásy, ve výsledku ale stejně někdy vidí, co neexistuje a jindy nevidí, co by vidět měl. Pokud si vezmete tričko s pruhem namalovaným přes něj, pokutu nedostanete, i když připoutáni nejste - to zase vyzkoušeli jiní. Sergej se pokutě brání a pořídil i fotku, která dokumentuje, jak za volantem seděl - pás je špatně vidět i lidským okem. Na druhou stranu, kontrastní zbarvení fotky ukazuje zdánlivě růžový pás zadního sedadla, ze kterého by člověka mohlo napadnout, že systém jen neviděl šedý pás na šedém podkladu a fotku dále zkoumal. Závěry tohoto malého Velkého Bratra ale nikdo nekontroluje, vše funguje automaticky.
Jsme zvědavi, jak dopadne odvolání, nedivili bychom se ale, kdyby bylo zamítnuto, však pás není vidět a systém je systém. Nakonec už jsme tu měli případ, kdy řidička odporovala zjevně mylnému naměření 703 km/h ve Fordu Focus a policie na zaplacení pokuty přesto trvala - protože to přece zjistil certifikovaný systém. Jistě, tentokrát jde o 288 Kč, to nikoho nezruinuje, ale princip je pořád stejný a někdy může jít o mnohem víc.
Nedivte se tedy, až si někdy budete připadat jako Angela Bennett ve filmu Síť z roku 1995 a budete marně odporovat elektronickému rozhodnutí o čemkoli, i když každému soudnému člověku bude jasné, že je mylné. Protože z dobrého sluhy se stávají zlí pánové a ti, kteří je stvořili s tím, aby jim jen pomáhali, jejich neúmyslné zvůli odmítají bránit.




Sergej rozporuje zjevně mylně udělenou pokutu za nezapnutí bezpečnostního pásu, systém sledující tento prohřešek nenapadlo, že auto může mít šedý pás zapnutý přes šedou bundu s límcem. Jsme zvědavi, zda se o od někoho dočká zastání. Foto: krakatau@Drive2, publikováno se souhlasem
Zdroj: Drive2
Bleskovky
- Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
před 5 hodinami - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1)
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Koronavirus 11:42 - northwind
- Onboard videa 10:23 - Arkis
- Lampárna (stěžovatelna) 09:31 - rhinos
- Rychlodotazy 09:31 - 970ka
- BMW Divize 07:18 - Vokys
- Octavia IV 16:42 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 11:03 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 28.2.2021 - Snowman000