Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vybíráte ojetý diesel? Na tyto závady si dejte pozor, jsou nejčastější
7.8.2018 | Petr Miler
Může to znít jako paradox, ale ojeté diesely jsou dnes v České republice na koni jako nikdy dříve. Nechcete-li při výběru sáhnout vedle, dejte si pozor hlavně ne tato jejich slabá místa.
Po vypuknutí velkého skandálu Volkswagenu s motory TDI si leckdo myslel, že tento druh pohonu aut to má spočítané. Na trhu nových aut to tak alespoň v některých segmentech vypadá, trh s ojetinami nejen v České republice ale jede podle trochu jiných pravidel. Na tom se projevuje zejména sílící dovoz levných naftových ojetin z Německa, který jejich prodeje v posledních měsících vyšrouboval na rekordní hodnoty.
Dává to smysl nejen kvůli nižším pořizovacím cenám. Kupci ojetin jsou citlivější i na provozní náklady a vidina dvoutřetinových účtů za palivo u dieselového auta je pro ně nepochybně lákavá. Jenže diesel z druhé ruky může být past, pokud si člověk auto důkladně neproklepne při koupi.
Moderní vznětové motory jsou totiž dost složité. Nikoliv principem fungování, ten je stále geniálně jednoduchý, ale vším okolo - turbodmychadlo, vstřikovače, mezichladiče, dvouhmotové setrvačníky, to všechno může znamenat vážný a také za velké peníze odstranitelný problém. Peníze ušetřené u čerpacích stanic tak rázem mohou být proti cenám oprav jen drobné.
Pokud se těmto potížím chcete vyhnout, projděte si seznam nejčastějších nejčastějších závad použitých aut poháněných právě naftovými motory. Ten nejlépe napoví, co při koupi sledovat především.
1. EGR
Se stále přísnějšími emisními normami se do motorů dostávají technologie pro snížení škodlivosti výfukových plynů, které jsou také potenciálním zdrojem problémů. Potíží je jednak EGR, tedy recirkulace výfukových plynů, jejíž princip nejlépe osvětlí schema níže. Toto řešení používají i benzínové motory, jenže jejich výfukové plyny jsou z principu čistší, zejména nebavíme-li se o přímovstřiku, takže zanášení EGR je tu trochu menší problém. Výměna systému, která je sice krajním řešením, ale může dojít i na ni, je otázkou nejméně jednotek tisíc korun.



Schema EGR a snímek kusu zralého na odpis
2. DPF
Další problematickou součástí ze stejného ranku je filtr pevných částic, který může působit jako bezúdržbový díl, ale není jím. Detailně jsme jeho úskalí probírali dříve, porouchat se může kvůli špatnému přístupu majitele i sekundárně jako následek neřešeného problému se samotným motorem. Navíc je u nás v módě jej zcela vymontovat, i to je pro kupujícího problém.
Filtr pevných částic schematicky, zvenčí i zevnitř
3. Vstřikovače a vstřikovací čerpadla
Zvláště u ojetin používaných dlouhodobě v České republice bývají problematické také vstřikovače a vstřikovací čepadla, které jsou díly s velmi jemnou mechanikou. Zde může být problémem jejich zanášení nečistotami či mizernou naftou. Tenhle problém má řešení ve výměně nebo - máte-li štěstí - v opravě. Opravu lze pořídit do 10 tisíc korun, výměna se vyšplhá klidně na mnohonásobek - pokud například nekvalitní nafta fatálně poškodí všechny vstřikovače i čerpadlo u šestiválcového dieselu, může výměna za nové díly přijít i na více než 100 tisíc Kč.
Vstřikovače a palivová čerpadla jsou u moderních dieselů hodně drahými díly
4. HFM
Zejména majitelé koncernových 1,9 TDI dobře znají nespolehlivou sondu HFM, lidově zvanou „váha vzduchu”, která měří množství vzduchu vstupujícího do sání a v případě špatného fungování efektivně znemožňuje motoru správně pracovat. Při jejím selhání opět stojíte před investicí za několik tisíc korun.
Jedna z možných podob „váhy vzduchu” a její typické umístění
5. Turbodmychadlo
Také jsou tyto motory náchylné k problémům s turbodmychadly, pokud se jim nedostává správného zacházení, tedy zejména pokud se nenechá turbo dochladit po jízdě tak, že necháte motor 20-30 vteřin běžet na volnoběh před vypnutím. A že to je pořád nutné, přes všechny inovace tohoto řešení. Pokud toto předchozí majitel vozu nedělal, mohl nastartovat cestu k totální destrukci motoru Pokud totiž turbodmychadlo selže, může se stát, že se dostane olej do sacího potrubí a vzhledem k tomu, že diesely nemají škrticí klapku fungující na stejném principu jako benzínové motory, bude olej nasáván spolu se vzduchem do válců. Co se stane pak, jsme probírali loni Nové turbo pak může stát 30 tisíc korun; pokud půjde zrepasovat, vejdete se do 10 tisíc. Samozřejmě bez další práce, jako např. čištění mezichladiče a sání od oleje, které je náročné.
Turbodmychadlo poškozené nedostatečným dochlazováním je samo o sobě problémem. A může způsobit ještě větší nepříjemnosti
6. Dvouhmotový setrvačník
Problémy může působit také dvouhmotový setrvačník, tomu zase škodí např. necitlivé brzdění motorem či podtáčení motoru. Závada na něm se projevuje velkými rázy při ubrání nebo přidání plynu a jízda je pak všechno, jen ne pohodlná. A opět - oprava takovéhoto problému může stát i 30 tisíc korun.
Dvouhmotový setrvačník a další dost nepříjemnou a přitom častou závadou ojetých aut s dieselovými motory
Pokud jste ještě včera byli přesvědčeni, že vaše nové auto bude ojetý diesel, tento článek vás rozhodně neměl vyděsit. Spíš to berte jako varování, že moderní turbodiesel je všechno, jen ne bezúdržbové zařízení. Všechny tyhle problémy totiž lze výrazně oddálit - až na stovky tisíc kilometrů - kvalitní péčí o auto. A samozřejmě je potřeba diesel před koupí prověřit do posledního šroubku, spoustu ze zmíněných problémů zvládne identifikovat i laik.
O hluku poškozeného setrvačníku již byla řeč, všimnout si lze i nestandardního zvukového projevu turba, jakékoli výrazné nepravidelnosti v chodu (může značit problém se vstřikovači nebo „váhou vzduchu”) a pochopitelně si lze všimnout i neobvyklých spalin (světlých až bílých) motoru spalujícího olej. Na všechno ostatní jsou tu mechanici, kteří budou umět v servisu diagnostikovat většinu potenciálních problémů. A když se vám cokoliv nebude zdát, dejte ruce pryč - ojetých aut jsou v nabídce mraky a koupit si to, do kterého jste se před chvíli zahleděli pro jeho zdánlivě pěkný stav, prostě nemusíte...
Dieselové motory jsou dnes na trhu ojetin zase jednou na koni díky dovozu levnějších aut z Německa. VW Passat 2,0 TDI předchozí generace plnící jen normu Euro 5 je jedním z favoritů
Bleskovky
Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
včeraNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Britové stvořili sporťák rychlejší než Formule 1. Popírá gravitaci, na stropě dokáže i parkovat
15.4.2025Němci chtějí zase sypat peníze do elektromobilů. Chudí by bohatým platili i Porsche, celý program vypadá, jako by ho psal VW
15.4.2025Číňané začali prodávat luxusní pětimetrové rodinné auto se spotřebou 3,7 litru na 100 km, cena Evropanům předem zacpává ústa
15.4.2025Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025EU se pro jednou lekla sama sebe, plán zakázat karbonová vlákna v Evropě prý odpíská
16.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva