Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Z prvního SUV Škody je dnes drahý bazarový unikát, problémů s ní ale nebývá málo
23.9.2021 | Petr Prokopec
Životní osud českého sněžného muže ukazuje celému koncernu VW, jak vyvinout i za pomoci sdílených komponentů osobitý produkt. Také proto je Yeti navzdory svým neduhům jako ojetina docela drahý.
Svého času byla Škoda Yeti naprostým unikátem. Ne jen proto, že šlo o vůbec první SUV mladoboleslavské automobilky, pozornost si vysloužila i díky tomu, že neměla žádného koncernového příbuzného. Užívala sice stejnou platformu či motory jako Octavia, vyloženě stejné auto jiné značky ale neexistovalo. A je třeba zmínit, že tato strategie se Škodě velmi vyplatila. Okouzlen byl hlavně britský magazín Top Gear, který v roce 2009 jmenoval Yeti rodinným vozem roku, Jeremy Clarkson jej navíc později proměnil v helipad.
Obojí zafungovalo a svými prodeji začal Yeti porážet i zavedenější Superb. Škoda jej nicméně v roce 2013 pouze faceliftovala a o nové generaci ani nepřemýšlela. Místo toho později dorazil Karoq, který se dočkal prakticky jednovaječného dvojčete v podobě Seatu Ateca. A jakkoliv prodejně dosahuje lepších výsledků, do nebes jej nevynáší ani novináři, ani zákazníci. Místo toho je skoro jisté, že Karoq po skončení výroby upadne v zapomnění jako jedno ze sice povedených, ale tuctových SUV dnešní doby.
Yeti je oproti tomu autem, které je těžké dostat z hlavy. U dealerů nových aut jej sice už nenajdete, v bazarech ale je z čeho vybírat. Momentálně se ojetému Yeti podívali na zoubek Britové, kteří zásadní slabinu vidí pod kapotou. Prakticky všechny použité motory totiž mají problém s olejem, načež by vaše první prohlídka měla souviset s vytažením měrky. Pokud přitom zjistíte, že ta ukazuje podmíru, je docela dobře možné, že taková hladina byla ve voze pravidelně.
To je ale jen jeden problém. U benzinových agregátů může dojít k roztrhání rozvodového řetězu, stejně jako mohou odejít také turbodmychadla. V případě dieselů pro změnu zanedbaná výměna oleje vede k poškození filtru pevných částic. Jelikož nic z výše zmíněného nejsou levné položky, může se rázem z původně lukrativní koupě vyklubat noční můra. Zvláště pokud se předchozí majitel nestaral ani o pravidelné dolévání kapaliny do převodovky Haldex u aut s pohonem 4x4.
Riziková místa tím nekončí, problémy jsou i s automaty DSG, skřípění pak odhalí poškozený setrvačník. A aby toho nebylo málo, je třeba prověřit i funkčnost spojky, pokud na voze vidíte kouli pro tažení přívěsu. Pokud totiž prokluzuje, je to neklamná známka překračování maximální povolené hmotnosti připojeného vozíku. Mimo to se pak vyplatí ještě ohnout k podvozku, neboť majitelé mohli pro změnu přecenit schopnosti čtyřkolky.
Problémy jsou tím u konce, přistoupit tak můžeme k cenám. Ty startují pod 100 tisíci korunami, ovšem za takovou sumu můžete počítat s opravdu velkým nájezdem. Spárovat jej přitom nebudete moci ani s bohatou výbavou, ani s výkonnou jednotkou. Pokud totiž chcete více než 160 koní a zároveň méně než 100 tisíc kilometrů, bude vás to stát zhruba 200 000 Kč. Tedy v případě motoru 1,8 TSI, na 2,0 TDI si musíte připravit klidně ještě o dalších 100 tisíc korun navíc.
Právě ceny přitom naznačují, kterak je Yeti legendou svého druhu, zatímco Karoq nikoliv. Jeho nejlevnější verze jsou totiž k dispozici od necelých 300 000 Kč, a to přesto, že jde maximálně o tři léta staré auto. Jak se tedy začíná ukazovat, modulární technika sice výrobcům snižuje náklady, vtisknout pak autu unikátní charakter je ale obtížné. A protože zákazníci po zaměnitelných autech obvykle netouží, letí s výjimečnosti dolů i zůstatková hodnota.
Škoda Yeti vydržela v nabídce pouze jednu generaci, přičemž po faceliftu sice dorazily hned dvě verze, ani jedna však již neměla tak unikátní předek. Na rozdíl od Škody Karoq šlo ale stále o výjimečný koncernový vůz, čemuž nyní odpovídají i ceny v bazarech. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva