Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zimní provoz způsobuje škody i moderním autům. Jak zabránit nejhoršímu?
4.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Venku je stále chladněji a bude trvat jen chvíli, než auta znovu poznají, co to je zimní provoz. A bylo by naivní si myslet, že to pro ně není nic zvláštního.
Řidiči toužící jezdit všude bokem v zimních měsících nadají na to, že jsou silnice ošetřovány solí či jinými chemickými posypy. Jenže pro většinu lidí je to spíše vítaný pomocník - zatímco jízda po zasněženém povrchu je pro ně riskantní, po dobře ošetřené silnici mohou jet, jako by se nic zvláštního nedělo. Zejména sůl se používá téměř všude, kde v zimě sněží, jenže prakticky všude se také krom lépe sjízdných silnic zasluhuje o problémy.
Může se to zdát věcí minulosti, ale není tomu tak. Pravda, dávno pryč jsou doby, kdy vám po jedné zimě zánovní Škoda 100 zrezla „na tabák” a před další zimou jste ji mohli vrátit Mototechně v pytlíku, ale ani dnes není koroze aut minulostí. Auta některých značek stále nemají antikorozní ochranu karoserie na špičkové úrovni a je třeba o ně lépe pečovat. Krom toho jsou tu další součásti, kterým posypové soli též nedělají dobře.
Typicky zranitelné jsou výfuky nebo brzdové vedení a brzdy samotné a kupříkladu ani disky kol ale nejsou dokonale odolné, ať už ty ocelové nebo z lehkých slitin. Ne, ty druhé nezreznou, oxidace je ale též může poničit až do té míry, že vyžadují opravu. Za tyto a další následky boje silničářů se zimou utratili motoristé v USA za posledních pět let ohromných 15,4 miliardy dolarů, tedy asi 394,9 miliardy korun. Rozpočteno na každé z tamních 253 milionů aut to není taková suma, jenže ne každý něco opravoval. Průměrně tedy stála každá reálná oprava auta po zimě 490 dolarů, téměř 13 tisíc korun. A to už nejsou malé peníze.
S těmito daty přichází americká organizace AAA (American Automobile Association, neplést s největším českým autobazarem). Rádi bychom dali do placu česká čísla, nikdo tu ale taková neeviduje. Jen proto ale neočekávejme, že čeští nebo slovenští motoristé nic takového neřeší. Jistě řeší, a tak přijdou vhod i doporučení, co dělat pro minimalizaci poškození auta solí nebo postřikem. Ten je dokonce horší než sůl, protože se snáze dostane i do těsných míst, kam sůl nemůže.
V každém případě pomáhá vyčištění a navoskování auta před zimou. Na to je stále ještě čas, i pokud to ale uděláte, je velmi vhodné i v zimě auto často mýt, zejména zespoda. Tohle motoristé z velké části podceňují, neboť mytí auta berou jako záležitost vylepšení vzhledu, který v zimě hezký a čistý dlouho nevydrží. I bez toho ale má mytí svůj technický smysl, takže pokud někoho vidíte v polovině zimy před myčkou, není to takový rozhaza, jak si myslíte.
Alespoň jednou v průběhu zimní sezóny a určitě pak na jejím konci je třeba provést mytí velmi důkladně. Důležité je i rychle opravovat veškeré díry v laku po kamíncích, kde by se mohla sůl a voda dostat na holý plech, pak koroze postupuje rychleji. A samozřejmě, pomáhá také, když řidiči nevyjíždějí ve chvíli, kdy jsou silnice soleny, tedy zejména při silnějším sněžení, ale to jednoduše není vždy reálné.
Poškození korozí by mohlo být minimalizováno, kdyby se místo soli používal inertní posyp - štěrk nebo písek - ale ten má zase jiné nevýhody. Ostatně, i v ČR je řada silnic, na kterých se sůl používat nesmí a dobře víme, jak nepříjemné je takovým místem jet, zejména ve chvíli, kdy sníh více či méně roztaje a štěrk nikdo neuklidí.
Nejrychlejší ochranou auta proti korozi je na každý pád individuální úsilí na straně každého motoristy. Už teď se lze připravit a během zimy dbát na to, na co většina řidičů -při vší úctě - kašle. Vrátit se vám to může nejen v podobě dobrého pocitu, že se o své auto správně staráte...



Sůl a další chemie na silnicích jsou pro auta stále zhoubou, třebaže ne takovou jako dřív







Takto například korodují některé Dacie Duster, vyloužily si proto i přezdívku Ruster. Jim i dalším autům náchylnějším ke korozi lze pomoci dobrou péčí
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 6 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
před 7 hodinami
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
před 9 hodinami
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
před 10 hodinami
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
dnes
Živá témata na fóru
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
