Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zimní provoz způsobuje škody i moderním autům. Jak zabránit nejhoršímu?
4.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Venku je stále chladněji a bude trvat jen chvíli, než auta znovu poznají, co to je zimní provoz. A bylo by naivní si myslet, že to pro ně není nic zvláštního.
Řidiči toužící jezdit všude bokem v zimních měsících nadají na to, že jsou silnice ošetřovány solí či jinými chemickými posypy. Jenže pro většinu lidí je to spíše vítaný pomocník - zatímco jízda po zasněženém povrchu je pro ně riskantní, po dobře ošetřené silnici mohou jet, jako by se nic zvláštního nedělo. Zejména sůl se používá téměř všude, kde v zimě sněží, jenže prakticky všude se také krom lépe sjízdných silnic zasluhuje o problémy.
Může se to zdát věcí minulosti, ale není tomu tak. Pravda, dávno pryč jsou doby, kdy vám po jedné zimě zánovní Škoda 100 zrezla „na tabák” a před další zimou jste ji mohli vrátit Mototechně v pytlíku, ale ani dnes není koroze aut minulostí. Auta některých značek stále nemají antikorozní ochranu karoserie na špičkové úrovni a je třeba o ně lépe pečovat. Krom toho jsou tu další součásti, kterým posypové soli též nedělají dobře.
Typicky zranitelné jsou výfuky nebo brzdové vedení a brzdy samotné a kupříkladu ani disky kol ale nejsou dokonale odolné, ať už ty ocelové nebo z lehkých slitin. Ne, ty druhé nezreznou, oxidace je ale též může poničit až do té míry, že vyžadují opravu. Za tyto a další následky boje silničářů se zimou utratili motoristé v USA za posledních pět let ohromných 15,4 miliardy dolarů, tedy asi 394,9 miliardy korun. Rozpočteno na každé z tamních 253 milionů aut to není taková suma, jenže ne každý něco opravoval. Průměrně tedy stála každá reálná oprava auta po zimě 490 dolarů, téměř 13 tisíc korun. A to už nejsou malé peníze.
S těmito daty přichází americká organizace AAA (American Automobile Association, neplést s největším českým autobazarem). Rádi bychom dali do placu česká čísla, nikdo tu ale taková neeviduje. Jen proto ale neočekávejme, že čeští nebo slovenští motoristé nic takového neřeší. Jistě řeší, a tak přijdou vhod i doporučení, co dělat pro minimalizaci poškození auta solí nebo postřikem. Ten je dokonce horší než sůl, protože se snáze dostane i do těsných míst, kam sůl nemůže.
V každém případě pomáhá vyčištění a navoskování auta před zimou. Na to je stále ještě čas, i pokud to ale uděláte, je velmi vhodné i v zimě auto často mýt, zejména zespoda. Tohle motoristé z velké části podceňují, neboť mytí auta berou jako záležitost vylepšení vzhledu, který v zimě hezký a čistý dlouho nevydrží. I bez toho ale má mytí svůj technický smysl, takže pokud někoho vidíte v polovině zimy před myčkou, není to takový rozhaza, jak si myslíte.
Alespoň jednou v průběhu zimní sezóny a určitě pak na jejím konci je třeba provést mytí velmi důkladně. Důležité je i rychle opravovat veškeré díry v laku po kamíncích, kde by se mohla sůl a voda dostat na holý plech, pak koroze postupuje rychleji. A samozřejmě, pomáhá také, když řidiči nevyjíždějí ve chvíli, kdy jsou silnice soleny, tedy zejména při silnějším sněžení, ale to jednoduše není vždy reálné.
Poškození korozí by mohlo být minimalizováno, kdyby se místo soli používal inertní posyp - štěrk nebo písek - ale ten má zase jiné nevýhody. Ostatně, i v ČR je řada silnic, na kterých se sůl používat nesmí a dobře víme, jak nepříjemné je takovým místem jet, zejména ve chvíli, kdy sníh více či méně roztaje a štěrk nikdo neuklidí.
Nejrychlejší ochranou auta proti korozi je na každý pád individuální úsilí na straně každého motoristy. Už teď se lze připravit a během zimy dbát na to, na co většina řidičů -při vší úctě - kašle. Vrátit se vám to může nejen v podobě dobrého pocitu, že se o své auto správně staráte...



Sůl a další chemie na silnicích jsou pro auta stále zhoubou, třebaže ne takovou jako dřív
Takto například korodují některé Dacie Duster, vyloužily si proto i přezdívku Ruster. Jim i dalším autům náchylnějším ke korozi lze pomoci dobrou péčí
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Luca Marini zůstává v nemocnici, kdo pojede místo něho? včera 15:15
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 30.5.2025
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 30.5.2025
- Co nového v Supersportech? 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
Nejnovější články
Peugeot říká, že když jeho první elektrické GTi bude fiasko, vrátí se i jako spalovací auto. Je vůbec nutné čekat na výsledek?
včeraToyota v Evropě začne vyrábět jeden ze svých nejzajímavějších modelů, přesto vám ho tu neprodá. Je jen na export
včeraUnikla podoba další novinky levné značky VW. Vzala znovu starou škodovku a udělala z ní ještě úplně jiné auto
včeraFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
včeraJeep Cherokee je po dvouleté odmlce zpátky a vypadá jako nikdy dřív
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva