10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé

8.11.2016 | Marek Bednář | 17 příspěvků

Co dělá vůz špatným? Mizerné motory, nulová spolehlivost, jízdní vlastnosti opilého osla nebo všechno dohromady. Toto je 10 nejhorších aut v Británii.

Když člověk přemýšlí nad nejhoršími auty všech dob, nutně ho napadne něco z produkce východního bloku. U nás by tomu tak pravděpodobně bylo, ovšem co najdete níže, je deset nejhorších aut historie britské. Jsou tam auta relativně nová i opravdu stará a z bývalého východního bloku tam sice je jen jedno, ale opravdu stojí za to.

Seznam je výsledkem ankety Auto Expressu, který nechal pro nejhorší auta hlasovat své čtenáře. Výsledky tedy nejsou nijak vědecky podložené, jsou to názory téměř pěti tisíc lidí, kteří některá z těchto aut nezřídka měli a nesnáší je nyní tak moc, že je označili za nejhorší vůbec. Spousta z nich se k nám nedovážela - a vidíme, že opravdu nemáme čeho litovat, že nejen u nás se prodávaly kromě normálních aut i děsivé krabice.

10. Opel/Vauxhall Frontera

Frontera byla jedním z prvních SUV, dlouho před obrovským boomem aut tohoto typu. Jenže na trh přišla příliš rychle, dřív, než byla pořádně hotová. Chování na silnici bylo příšerné, jízda byla nepohodlná a pod kapotou byly žíznivé a nespolehlivé motory.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 1 - opel frontera 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 2 - opel frontera 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 3 - opel frontera 10nejhoruk 03

9. FSO Polonez

Když v roce 1978 začal být Fiat 125p zastaralý i na země východního bloku, přišel na svět Polonez, auto vyvinuté u polské automobilky FSO. Tedy, ne tak docela - tahle věc je založena na šasí Fiatu 125p, dostala jen novou karoserii typu hatchback. To byla kromě designu také jediná inovace.

Zůstal pohon zadní nápravy a motory o objemu 1,3 a 1,5 litru doznaly jen drobných změn, protože FSO nemělo peníze na nový dvoulitr od Fiatu. Výkonově na relativně velký Polonez nestačily a člověk se musí jen divit, že výroba skončila až v roce 2002 a ne o dekády dříve.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 4 - fso polonez 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 5 - fso polonez 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 6 - fso polonez 10nejhoruk 03

8. Reliant Robin

Jedno z mnoha aut na tomhle seznamu, do kterého se Top Gear s Jeremym Clarksonem v čele neustále trefoval. Robin nicméně ve skutečnosti není zas tak náchylný na převrácení, ač je jeho koncepce tříkolky s jedním motorem vpředu opravdu nešťastná. Na rozdíl od předchůdce s názvem Regal nemůžete Robinem jezdit s řidičákem na motorku, ale protože přišel v 70. letech uprostřed palivové krize, byl levný a zvládl jezdit za 4 litry na sto, byl relativně populární i u jiných řidičů.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 7 - reliant robin 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 8 - reliant robin 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 9 - reliant robin 10nejhoruk 03

7. Morris Marina

Další auto, na kterém Top Gear nenechal nit suchou, patří k vzácným příkladům příšerně špatných aut, která se ale z nějakého důvodu dobře prodávala. British Leyland na vývoji Mariny silně šetřil, takže podvozek měl komponenty ze zastaralého Morrisu Minor. Tuhá zadní náprava měla tendenci odskakovat na hrbolech v zatáčkách, verze s těžším motorem byly příšerně nedotáčivé kvůli špatnému nastavení podvozku a všechny Mariny silně trápila koroze. Přesto se za 13 let produkce prodal asi milion kusů, když započítáme pozdější Morris Ital.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 10 - morris marina 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 11 - morris marina 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 12 - morris marina 10nejhoruk 03

6. CityRover

Jedno z nejnovějších aut na tomhle seznamu mělo pomoci chřadnoucí automobilce MG/Rover, ale paradoxně urychlilo její zánik. Bylo vyvinuto narychlo firmou, která neměla na nic pořádného peníze, ale potřebovala městský minivůz. Byla zvolena cesta nalepit svoje loga na cizí auto.

Nic z evropské produkce však nebylo uznáno za vhodné a tak se díváme na britskou verzi indické Taty Indica. Jenže ta byla pět let stará, když CityRover přišel na trh, takže působil starý už jako horká novinka. Jízdní vlastnosti byly mizerné, výkonu bylo málo a kvalita zpracování kulhala. Extrémně nízká cena to nedokázala zachránit.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 13 - cityrover 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 14 - cityrover 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 15 - cityrover 10nejhoruk 03

5. Alfa Romeo Arna

Podobně jako CityRover výše, Alfa potřebovala na konci 70. let náhradu za stárnoucí, ale populární Alfasud, jenže byla ve státním vlastnictví a neměla peníze na vývoj nového modelu. Spojila tedy síly s Nissanem na produkci hatchbacku. Japonským autům se tehdy v Evropě nedařilo, protože na ně byly uvalovány daně a všichni byli podezíraví vůči kvalitě, která však byla poměrně dobrá.

Nissan tedy tohle partnerství viděl jako zadní vrátka na evropské trhy. Výsledkem spolupráce ale byl jen Nissan Cherry s logy Alfa Romeo. Nudné tvary a mizerné jízdní vlastnosti zůstaly a pod kapotou byly stárnoucí motory z Alfasudu, takže když Alfu v roce 1986 koupil Fiat, produkci Arny zařízl a partnerství s Nissanem ukončil.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 16 - alfa romeo arna 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 17 - alfa romeo arna 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 18 - alfa romeo arna 10nejhoruk 03

4. SsangYong Rodius

Věřte nebo ne, tohle auto není na seznamu, navíc tak vysoko, jen kvůli svému odpudivému vzhledu. Ten však tvoří to hlavní, proč byl Rodius - představen se snahou vylepšit prodeje značky, jejíž nabídka off-roadů rychle stárnula - od začátku přijímán chladně. 2,7l diesel Mercedesu pod kapotou byl na těžký Rodius slabý, takže byl pomalý a měl vysokou spotřebu. Jízdní vlastnosti byly příšerné i pokud jste jeli rovně a jedinými plusy byl ohromný vnitřní prostor a nízká cena.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 19 - ssangyong rodius 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 20 - ssangyong rodius 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 21 - ssangyong rodius 10nejhoruk 03

3. Chrysler PT Cruiser Cabrio

Plymouth Pronto Cruiser byl zajímavý koncept, který se chtěl svézt na vlně retra. Jenže Chrysler na tom nebyl finančně dobře a Mercedes - tehdy byly tyto značky spojeny v rámci koncernu DaimlerChrysler - škrtal, škrtal a škrtal, aby americkou značku dostal z červených čísel. Značka Plymouth zmizela a z Pronto Cruiseru se stal Chrysler PT Cruiser se vzhledem, který byl jen slabý odvar konceptu. Jízdní vlastnosti nebyly dobré a uvnitř si člověk přišel jako na barové stoličce.

Když někoho napadlo PT Cruiseru uříznout střechu, vůz přišel o téměř veškerou torzní tuhost, kterou kdy měl. Musel tedy dostat rám mezi sedačky, který nejen odpudivě vypadá, ale taky značně ztěžuje nastupování. Zavazadelník není na kabrio špatný, ale složená střecha trčí nad zádí, což vzhledu také nepomáhá. Nápad to nebyl špatný, provedení ale ano.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 22 - chrysler pt cruiser cabrio 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 23 - chrysler pt cruiser cabrio 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 24 - chrysler pt cruiser cabrio 10nejhoruk 03

2. Austin Allegro

I tohle jméno fanoušek Top Gearu dobře zná. Byl to první vůz vzniklý po spojení Leyland Motors a British Motor Holdings do firmy British Leyland a byl šitý docela horkou jehlou. Přišel na svět s ošklivým designem, dýchavičnými motory, malou kabinou, zoufalou spolehlivostí a špatnou torzní tuhostí. Říkalo se, že když Allegro zvednete zvedákem na nesprávném místě, vypadne zadní sklo a dveře nepůjdou otevřít. Facelifty něco z těchto chyb spravily, ale přesto je Allegro v myslích Britů zapsáno jako synonymum špatného auta.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 25 - austin allegro 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 26 - austin allegro 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 27 - austin allegro 10nejhoruk 03

1. Reva G-Wiz

Tohle auto - tedy pardon, čtyřkolka, v Británii s touhle věcí můžete jezdit od 16 let s papíry na motorku - se vyrábělo v Indii pro britský trh a byl to elektromobil. Proto tu ale není. Je tu kvůli své mizerné kvalitě, designu motorizovaného vozíku pro seniory a proto, že i když je uvnitř teoreticky místo pro dva dospělé a dvě děti, elektromotor o 18 koních s takhle naloženým autíčkem asi těžko pohne; prázdné váží 600 kg.

Pasivní bezpečnost G-Wizu (mimo Británii prodávaného jako Reva i) byla horší než na motorce, protože s té spadnete nebo seskočíte, jedete-li dost pomalu. A „take a wiz” v angličtině znamená „jít čurat”; kdo odsouhlasil takovéhle pojmenování, nedokážeme pochopit. Přesto bylo tohle auto relativně populární jako městské vozítko, zejména v Londýně, do roku 2009 to dokonce prý byl nejprodávanější elektromobil světa.

10 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 28 - reva i 10nejhoruk 0110 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 29 - reva i 10nejhoruk 0210 nejhorších aut všech dob podle Britů: šmejdy známé i neznámé - 30 - reva i 10nejhoruk 03

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše