Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 známých aut, kterých se vyrábělo méně než dnes Mercedesu třídy G
5.12.2016 | Marek Bednář | 1 příspěvek
Že Mercedes letos vyrobil 20 tisíc kusů třídy G vypadá prostě jako číslo. Když si ho ale dáme do perspektivy výroby jiných aut, vynikne jeho velikost.
Většina aut dosáhne svých nejlepších prodejních čísel krátce po začátku výroby a pak zájem postupně klesá, dokud není model nahrazen novou generací nebo zcela stažen z trhu. Jsou tu ale výjimky a jednou z nich je Mercedes-Benz třídy G, který letos dosáhl nejlepších prodejních výsledků za 37 let produkce. Zároveň poprvé v jednom roce překonal 20 tisíc prodaných kusů - a to ještě necelý měsíc do konce letošního roku zbývá.
Psali jsme o tom před pár dny a žasli jsme nad tím. Je to neuvěřitelné jednak proto, o jak morálně staré auto se jedná, ale také proto, o jak drahý a specifický vůz jde. Považte navíc, že podle informací Mercedesu dělají polovinu prodaných kusů verze AMG, takže se bavíme o autech za s cenami 3 865 950 Kč (G 63 AMG) resp. 7 326 550 (G 65 AMG) - to jsou cenovky skoro z teritoria Ferrari a Italové prodávají ročně jednotky tisíc aut všech modelů. U Mercedesu se bavíme o 10 tisících exemplářů dvou verzí jediného modelu, který se začal prodávat v roce 1979.
Třída G je podle Mercedesu pro ty, kteří chtějí něco exkluzivního. Ve skutečnosti to je tvrdý vojenský offroad, který je „jen” obalený prvotřídní kůží, má pořádně mastnou cenovku a reálně nenabídne více pohodlí než třída GLS. Jenže když někam přijedete v GLS, pro aut neznalé okolí jste prostě přijeli velkým SUV. Třídu G ale pozná úplně každý.
V 90. letech byla na světě šestiválcová verze G 36 AMG a také např. osmiválec G 500, ale až v roce 2004 přišla verze G 55 AMG s kompresorovým osmiválcem. A s faceliftem v roce 2012 přišly zmiňované varianty G 63 AMG a G 65 AMG - a ta poslední má šestilitrový dvanáctiválec o rovné tisícovce newtonmetrů. Kromě toho jsou, resp. byly na světě i verze 6x6 a 4x4 na druhou, které popularitu tohoto auta katapultovaly nahoru.
Dvacet tisíc aut ročně vám nemusí přijít moc třeba ve srovnání s Volkswagenem Golf, ale existuje řada velmi známých a oblíbených aut, která se nedostala na takové číslo ani za mnoho let produkce, natož za jediný rok. A když si letošní produkci Géčka rozpočítáme na den a pokusíme se o totéž v případě jiných aut v delších časových horizontech, dojdeme k pozoruhodným výsledkům. Není to jistě dokonale přesné, protože třídy G se za oněch 39 let nevyrábělo tolik, co dnes, ale berte to spíše jako fakt pro pobavení než matematiku. I tak to krásně ukazuje, jak ohromná dnešní produkce Mercedesu G je...
1. Lotus Esprit - 1 auto denně
Tenhle sporťák se vyráběl od roku 1976 do roku 2004, osmadvacet let, a byl k mání s turbodmychadly i s osmiválcovým motorem. Za celou tu dobu vzniklo pouze 10 675 kusů, za den to je v průměru jedno vyrobené auto.
2. Aston Martin DB7 - 2 auta denně
Dodnes elegantní Aston byl ve své době mnohými velmi žádaný, měl šesti- i dvanáctiválcové motory a na trhu byl 11 let. Vzniklo ho ale jen 7 100 kusů, na jeden den to dělá průměrně 2 kousky.
3. Honda NSX - 3 auta denně
Nemyslíme nyní hybridní novinku, nýbrž původní NSX, která vyškolila Ferrari. Pravda, model 348 nebyl nic moc, ale to je jiný příběh. NSX bylo na trhu od roku 1990 do roku 2005 a dnes je to legenda. Za tu dobu přesto vzniklo jen ve zhruba 18 tisících exemplářů, tedy denně cca 3 kusy.
4. Lamborghini Gallardo - 4 auta denně
První „baby-Lambo” s atmosférickým desetiválcovým motorem, ke kterému jste si mohli objednat manuální převodovku, bylo úspěšné a zůstalo v produkci 11 let a je dodnes nejprodávanějším Lamborghini všech dob. I tak za tu dobu vzniklo jen asi 14 tisíc kusů, což znamená průměrně 4 auta denně.
5. Nissan Skyline R34 GT-R - 5 aut denně
Tohle auto se proslavilo ve filmové sérii Rychle a zběsile, ale už předtím to byl vynikající zabiják okresek s chytrým pohonem všech kol a špičkovým podvozkem. V některých svých verzích se vyrábělo v letech 1999 - 2005 a je to další legenda mezi legendami. Přesto vzniklo jen ve 12 175 kusech, což znamená asi 5 kousků průměrné denní produkce.
6. BMW M3 E30 - 5,5 auta denně
Modla nejednoho petrolheada byla ve výrobě osm let a vznikla ve zhruba 16 200 kusech. Dnes jich je samozřejmě na světě méně, ale jistě se nedochovaly ani veškeré vyrobené Mercedesy třídy G. U M3 E30 nám vychází průměrná denní produkce na 5,5 kusu.
7. Ferrari 360 Modena - 6,3 auta denně
Jedněmi neoblíbená, druhými zbožňovaná Modena není zas tak vzácná, jak by se mohlo zdát - za 7 let produkce vzniklo okolo 16 tisíc kusů, což znamená průměrně 6,3 auta každý den.
8. Audi RS6 V10 - 7 aut denně
Tohle šílené Audi s desetiválcem se vyrábělo jen tři roky a přes svou cenovku to byla na poměry tak výkonných strojů docela masovka. Celkem jich vzniklo okolo 8 tisíc kusů, což nám dává v průměru 7 ks denně.
9. Porsche 968 - 9 aut denně
Ve své době nedoceňovaná, dnes mnohými vyhledávaná levnější - a vzácnější - sestra devětsetjedenáctky vznikla ve 12 800 exemplářích. Za pouhé čtyři roky produkce to je v průměru 9 denně.
10. Alfa Romeo Brera - 10 aut denně
Sériová Brera byla po dokonalém konceptu zklamáním, přesto se za šest let vyrobilo asi 21 700 kusů. To znamená v průměru 10 denně.
Mercedes-Benz třídy G v roce 2016 - 60 aut denně
A konečně, slon - doslova - v místnosti: Mercedes třídy G. V letošním roce, sedmatřicátém roce výroby bez zásadní změny koncepce, se ho vyrábí 60 - šedesát! - kusů denně, z čehož je polovina verzí AMG. Znovu opakujeme - stoprocentně přesné matematické srovnání to není, přesto je vidět, o jak ohromné množství jde. I kdybychom vzali jen verze AMG (on ani standardní naftový šestiválec není za 2,5 a více milionů Kč zrovna levný...), jde o 30 aut za den. To je několikanásobek všech výše zmíněných aut, která mnohdy platila už v době svého vzniku za ikony a kolikrát nestála ani zdaleka tolik jako třída G ve „sportovních” verzích...
Verze AMG (zde G 63 v našem testu z roku 2012) se na celkovém odbytu podílejí z poloviny
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry