BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc

Pokud jste puristé a zbožňujete M3 E30, tenhle finský stroj vám přivodí horké chvilky. I tak má něco do sebe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc

16.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud jste puristé a zbožňujete M3 E30, tenhle finský stroj vám přivodí horké chvilky. I tak má něco do sebe.

Máte-li auto, které je v podstatě sběratelským artiklem, dost možná si ho ceníte právě pro jeho originální stav. Ze stejného důvodu si ho budou cenit i ostatní, což je dobrý základ, pokud ho někdy budete chtít prodat. BMW M3 E30 je jedním z aut, jejichž ceny v poslední době rostou - a rostou nejvíce u těch kousků, které jsou v originálním stavu.

Matti Jussila z Finska se rozhodl si v roce 2012 také jednu M3 E30 pořídit. V originálním stavu ji však nechat nechtěl; auto si kupuje pro sebe, takže by právě jemu mělo vyhovovat nejvíc. Postupně své auto rozebral, aby zjistil, co všechno bude potřeba opravit nebo rovnou vyměnit. Jenže ne všechno bylo vyměněno za nové originální díly.

Jak prozrazují fotografie, největší změnou bylo přidání dvou válců pod kapotu. Na místo čtyřválce S14 se nastěhoval řadový šestiválec S54B32, tedy motor z M3 E46, oslavovaný pro svůj vysoký výkon, návykový charakter a bleskové reakce na plyn. V sérii má samozřejmě atmosférické plnění, Mattimu však 343 koní v 7 900 otáčkách nestačilo.

Namontoval tedy kompresor Vortec V-3 s mezichladičem a také přemapovanou řídící jednotku z E46 M3. Tlak kompresoru je 0,7 baru. Je tu i nový zakázkový výfukový systém od svodů až po koncovku, který také trochu výkonu přidává. Výsledek je velmi působivý - tahle M3 má 567 koní v bláznivých 8 100 ot./min a 550 Nm. Výkon je přenášen přes spojku Sachs a manuální šestikvalt z M3 E46 dále na sériový diferenciál M3 E30.

Na podvozku tak masivní vylepšení nehledejme, jsou tu nové nastavitelné tlumiče a pružiny K-Sport, brzdy a ramena náprav však jsou sériové. Co sériové není, jsou kola; mají průměr 17 palců a jsou na nich doslova nataženy gumy o šíři 215 mm vpředu a 225 mm vzadu. Právě tahle úprava, natahování malých pneumatik na větší kola, se u nás s uznáním rozhodně nesetká, ale proti gustu...

Vzhled celkově byl také pro Mattiho podstatnou věcí. Oproti sérii tu toho není zas tolik odlišného, pomineme-li snížený podvozek a již zmíněná kola. Ta jsou značky Hartge a mají design údajně vytvořený firmou OZ Racing v 80. letech. Silueta vozu je jinak nezměněná, je tu i stejné křídlo; trochu upraveny jsou jen nárazníky a i zde přibyly v podstatě sériové díly - z M3 E30 Evolution III.

Ovšem, lak není originální; perleťová červená Rocket Red přispívá dost výrazně k tomu, že má člověk pocit, že se dívá na silně upravené auto. Kdyby tahle M3 zůstala stříbrná, bílá nebo černá, jistě by působila úplně jinak. A také je dost výrazná černě flokovaná kapota, tj. pokrytá materiálem připomínajícím semiš. Tahle úprava je diskutabilní podobně jako natažené pneumatiky, ale údajně si získává široké uznání ostatních petrolheadů, kteří Mattiho M3 potkají.

Za zmínku stojí také interiér, ale ne kvůli nějakým ohromným úpravám, jako spíš proto, že zůstal téměř sériový. Dokonce nebyly vymontovány ani zadní sedačky, třebaže prostor pro lidi vzadu vyplňuje vyjímatelný ochranný rám. Přední sedačky pocházejí od Recara a nejsou originální, ale vznikly ve stejné době jako M3 E30, takže jako pěst na oko nepůsobí. A je tu i sériový volant.

Z toho, kolik prostoru vidíme mezi předním spoilerem a asfaltem, by se dalo soudit, že se tohle auto vozí na přívěsu a jezdí jen pomalu po plochách srazů. Na srazy Matti jezdí, pochopitelně, ale po vlastní ose. Vůz dokončil teprve letos a stihl pár srazů nejen ve Finsku, ale také v Norsku, Švédsku a dokonce v Německu, kde mezi 9 tisíci dalšími BMW vyhrál cenu za nejlepší auto srazu.

Jeho stroj je rychlý, zajímavý a unikátní, třebaže originality na něm příliš nezbývá. Svému majiteli ale působí radost a to je to hlavní - a důležitější než to, aby bylo auto za několik let prodáno co nejdráže...


BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 1 - finske bmw m3 e30 567ps 01BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 2 - finske bmw m3 e30 567ps 02BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 3 - finske bmw m3 e30 567ps 03BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 4 - finske bmw m3 e30 567ps 04BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 5 - finske bmw m3 e30 567ps 05BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 6 - finske bmw m3 e30 567ps 05aBMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 7 - finske bmw m3 e30 567ps 06BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 8 - finske bmw m3 e30 567ps 07BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 9 - finske bmw m3 e30 567ps 08BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 10 - finske bmw m3 e30 567ps 09BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 11 - finske bmw m3 e30 567ps 10BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 12 - finske bmw m3 e30 567ps 11BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 13 - finske bmw m3 e30 567ps 12BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 14 - finske bmw m3 e30 567ps 13BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 15 - finske bmw m3 e30 567ps 14BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 16 - finske bmw m3 e30 567ps 15BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 17 - finske bmw m3 e30 567ps 16BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 18 - finske bmw m3 e30 567ps 16aBMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 19 - finske bmw m3 e30 567ps 17BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 20 - finske bmw m3 e30 567ps 18BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 21 - finske bmw m3 e30 567ps 19BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 22 - finske bmw m3 e30 567ps 20BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 23 - finske bmw m3 e30 567ps 21BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 24 - finske bmw m3 e30 567ps 21aBMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 25 - finske bmw m3 e30 567ps 22BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 26 - finske bmw m3 e30 567ps 23BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 27 - finske bmw m3 e30 567ps 24BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 28 - finske bmw m3 e30 567ps 25BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 29 - finske bmw m3 e30 567ps 26BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 30 - finske bmw m3 e30 567ps 27BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 31 - finske bmw m3 e30 567ps 28BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 32 - finske bmw m3 e30 567ps 29BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 33 - finske bmw m3 e30 567ps 30BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 34 - finske bmw m3 e30 567ps 31BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 35 - finske bmw m3 e30 567ps 32BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc - 36 - finske bmw m3 e30 567ps 33
Tahle M3 E30 není sériová ani zdaleka, vzhledově ale hodně dělá lak a kola

Zdroj: Speed Hunters

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.