Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Nizozemsku objevili vzácnou Škodu 110 LS s 6 432 km. Vypadá úžasně
5.1.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jaká verze Škody 100 resp. 110 je nejvzácnější? Kupé R? Kdepak, sedan 110 LS se stejnou technikou, který často mířil do zahraničí. Jako tento.
Škody 100 a 110 byly svého času všechno, jen ne vzácná auta. Vyrobilo se jich skoro 1,1 milionu exemplářů a i silnější 110 L vznikla v téměř 220 tisících kusech. Pochopitelně, postupem času jich většina skončila v propadlišti dějin, ať už kvůli korozi, nehodám nebo prostému postupnému opotřebení, a tak je dnes i zánovní „stovka” výjimečnou věcí. Jenže byly tu též zajímavější verze, které jsou dnes v zachovalém originálním stavu vzácností.
Jednak je to pochopitelně kupé 110 R, dodnes krásné auto, které označením „české Porsche” snad ani nemůže urážet originál. Trochu v pozadí ale zůstává verze 110 LS, špičková verze sedanu se stejnou technikou, jakou mělo kupé R, s trochou nadsázky dobová Octavie RS. Tento typ tedy disponoval čtyřválcem o objemu 1 107 cm3 naladěným na výkon až 46 kW (62 koní) v 5 500 ot./min dle poněkud optimistické normy SAE (motor bez příslušenství). Byl také velmi lehký, s 818 kg vážil o 31 kg méně než 110 R a byl tak teoreticky tím nejrychlejším, co škodovka ve své době dělala. Akcelerace na stovku za 18,5 sekundy a maximálka 145 km/h nezní úchvatně, ale jsme na začátku 70. let minulého století za Železnou oponou.
Co je podstatnější, tento model byl vyroben pouze v 40 057 kusech, 110 R bylo postaveno 56 902 exemplářů. Pomineme-li tedy soutěžní speciály, jde o nejvzácnější provedení této řady. Do dnešního dne navíc přežilo v ještě menším množství než „eRko” - však šlo na první pohled o zdánlivě obyčejný sedan, kterého jezdily všude mraky.
Narazit dnes na jakýkoli kus v prodeji je skoro nemožné a pokud se to podaří, jde o exemplář v ne zrovna přesvědčivém stavu - v České republice není nyní na prodej ani jeden. Tato verze se ale v nemalé míře vyvážela i do zahraničí, kde minimálně jeden kus dožil dnešních dnů ve stavu, který bere dech. A právě ten vám dnes můžeme ukázat.
Jeho osud je na vůz podobného ražení celkem typický, i když nejde o nález ve stodole, garáži nebo třeba hangáru. O autě se vědělo, bylo součástí kolekce soukromého nizozemského sběratele, který s ním ale (jak to sběratelé dělávají...) více nejezdil než jezdil. Od května roku 1973, kdy byl poprvé registrován, s ním do dnešního dne bylo najeto pouhých 6 432 km. O co méně se s ním jezdilo, o to více o něj bylo postaráno - občas vyjel, měl pravidelný servis a byl po celou dobu garážovaný.
Co je na autě nejzajímavější, je ale jeho dokonalý originální stav. Není dokonalý v tom smyslu, že by vypadal, jako by včera sjel z tovární linky. Na to, že nebyl nikdy renovován, je velmi zachovalý, dokonalá je tu ale jeho patina, která dává znát 43 let existence, zároveň má ale daleko k rozsáhlejší korozi, oxidaci či známkám intenzivního používání. Je to nejkrásnější 110 LS, kterou jsme v posledních letech viděli a péči o ní podtrhují i původní, nerenovované nizozemské značky, které se už roku 1974 nepoužívají, nálepka dávno zaniklého autoservisu či jen lehce vyšisovaná MPZ Nizozemska, která byla na auto nalepena někdy v průběhu jeho života.
Podívejte se na auto sami, je to opravdu výjimečný kus. Nám se dostal „na radar” díky tomu, že jeho původní majitel zemřel a rodina se rozhodla část jeho aut prodat. Nabízí jej jeden holandský specialista na veterány, nejsme si ale jisti, jestli je to takový specialista, jak se tváří. Cena 4 900 Eur, asi 133 tisíc Kč, může leckomu přijít na „takovou starou šunku” vysoká, faktem ale je, že za 110 LS v tomto stavu je spíše nízká. V Evropě nyní vidíme na prodej jen jeden další kus na Slovensku, který s touto krasavicí zcela nesrovnatelný a nabízen je za 216 tisíc Kč.
Adekvátnost ceny posuďte sami, my vám toto auto ukazujeme hlavně pro potěchu oka i mysli - je příjemné vědět, že takto zachovalá 110 LS ještě existuje a možná ze sebe dostane i všechny z původních 62 koní. Pro dokreslení přidáváme také pár dobových materiálů, které připomínají, že 110 LS byla svého času v nabídce Škody „něco”...
Díky za tip, Pavle!














Nečekaně objevená 110 LS v Nizozemsku je skutečně výjimečným exemplářem
Takto její příchod na zahraniční trhy oznamovala dobová tisková zpráva Motokovu
Na holandském trhu byl vůz nabízen i pod označením TS, i tehdy ale technicky šlo o standardní LS
Dobový katalog Škody a kompletní portfolio automobilky v době existence 110 LS (1971 až 1976)
Zdroj: Venema Antiques
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 3 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Odtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 2 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 3 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 4 hodinami„Teď děláme do uhlí.” Trumpův „Velký krásný zákon” ruší dotace na elektromobily i pokuty za „nadměrnou spotřebu”, může být zlomový
před 6 hodinamiAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.02. 13:53 - denis
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93