Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou

(+ videa) Podle očekávání se v předvečer závodního víkendu v Le Mans představilo světu první eSkové Audi s naftovým motorem pod kapotou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou

16.6.2012 | Petr Miler | 1 příspěvek

(+ videa) Podle očekávání se v předvečer závodního víkendu v Le Mans představilo světu první eSkové Audi s naftovým motorem pod kapotou.

Některá média hovořila o možném představení dieselového Audi SQ5 v Le Mans v posledních dnech s otazníkem jako o velkém překvapení, my už jsme ale začátkem dubna zmínili, že se přesně toto stane. Naše zdroje v Audi se obvykle nemýlí, pár detailů v tomto příběhu je ale nakonec trochu jinak. SQ5 TDI se nestanula na začátku odhalování faceliftované Q5, ale naopak na jeho konci - inovovaný výchozí model byl představen už v dubnu a o něco později jsme vám mohli ukázat nejen jeho další fotky, ale i inovovanou verzi Hybrid. SQ5 TDI tedy berte jako jakousi třešinku na dortu, i když někteří ji dozajista budou vnímat jako poněkud shnilou.

Proč? Ostrá Q5 je totiž nejen prvním „sportovním crossoverem” značky, ale i vůbec prvním „S”, jenž sází na naftový motor. Skousnut obě tyto novinky naráz bude pro konzervativněji smýšlející příznivce značky jistě tvrdý oříšek, ale co jim zbývá? Fráze o ose Ingolstadt-Mnichov jsou poněkud otřepané, ale pravdivé - pochybujeme o tom, že by SQ5 TDI vznikla, kdyby BMW letos nevyrukovalo dieselovými M včetně crossoverů jako X5 M 50d. Ale nechoďme už kolem horké kaše, pojďme se do ní rovnou ponořit.

Jak jistě tušíte, vůz vychází z faceliftované Q5, které přidává pár designových odlišností. Jsou až nad očekávání decentní - v zásadě jde pouze o masku chladiče oděnou do platinové šedi s matně hliníkovým lemováním, které je vlastní i krytům vnějších zpětných zrcátek, střešním ližinám a zadnímu difuzoru. Specifický je i střešní spojler a drobné odlišnosti bychom našli i na obou náraznících (ten zadní má tradiční dvě dvojité koncovky výfuků), ale že byste z dálky SQ5 jednoduše poznali... To se zkrátka říci nedá.

Specifika najdeme i v interiéru, ani zde ale nelze hovořit o divočejších změnách. Nejvíce citelná budou pro posádku sportovní sedadla čalouněná v kombinaci kůže/alcantara, nejviditelnější pro řidiče pak zřejmě upravená přístrojová deska s šedým pozadím „budíků” a bílými rafičkami. Zbylé novinky byste patrně bezpečně uhádli i bez dalších vodítek - sportovní volant, stejně pojatá hlavice řadící páky a obložení palubní desky.

Nejzajímavější jsou tedy tradičně technické záležitosti, i když ani zde nejde hovořit o jakémkoli překvapení. SQ5 je vlastní motor 3,0 TDI s dvojitým přeplňováním, který se poprvé představil již před více než rokem v nové A6 Avant. Stejně jako v ní, i pod kapotou ostré Q5 disponuje výkonem nejvýše 313 koní pramenícím z točivého momentu nejvýše 650 Nm dostupného v rozmezí 1 450 až 2 800 ot./min.

Motor je neměnně spjat s osmistupňovým automatem Tiptronic a jeho výkon dále míří na kola obou náprav. Aby SQ5 nebyla jen „kvé-pětkou” se silným motorem, dostala také upravené řízení s jinak naladěným elektrickým posilovačem a vcelku razantně pozměněné odpružení kol - podvozek je snížen o plných 30 mm a je též adekvátně přitvrzen. Jízdu jistě nezměkčí ani standardně dodávaná 20" kola z lehkých slitin osazená pneumatikami o rozměrech 255/45 R20.

S veškerou zmíněnou výbavou se ingolstadtské SUV může pochlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlostí omezenou na 250 km/h. Průměrná kombinovaná spotřeba pak činí 7,2 litru nafty na 100 km jízdy.

Pokud vás zmíněné láká, musíme váš zájem poněkud mírnit. Vůz se totiž má dostat do prodeje až v prvním čtvrtletí příštího roku, tedy ne dříve než za 6 měsíců. Přesto je známa jeho základní cena pro německý trh - 58 500 Eur neboli cca 1,5 milionu Kč.

Zatím není jasné, jestli naftový motor bude tím jediným v nabídce pro SQ5, už dříve se totiž hovořilo také o použití agregátu 3,0 TFSI přinejmenším pro americký trh. Jestli jde o pravdivé spekulace ale ukáže až čas.


Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 1 - Audi SQ5 TDI oficialni 01Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 2 - Audi SQ5 TDI oficialni 02Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 3 - Audi SQ5 TDI oficialni 03Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 4 - Audi SQ5 TDI oficialni 04Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 5 - Audi SQ5 TDI oficialni 05Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 6 - Audi SQ5 TDI oficialni 06Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 7 - Audi SQ5 TDI oficialni 07Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 8 - Audi SQ5 TDI oficialni 08Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 9 - Audi SQ5 TDI oficialni 09Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 10 - Audi SQ5 TDI oficialni 10Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 11 - Audi SQ5 TDI oficialni 11Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 12 - Audi SQ5 TDI oficialni 12Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 13 - Audi SQ5 TDI oficialni 13Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 14 - Audi SQ5 TDI oficialni 14Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 15 - Audi SQ5 TDI oficialni 15Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 16 - Audi SQ5 TDI oficialni 16Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 17 - Audi SQ5 TDI oficialni 17Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 18 - Audi SQ5 TDI oficialni 18Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 19 - Audi SQ5 TDI oficialni 19Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 20 - Audi SQ5 TDI oficialni 20Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 21 - Audi SQ5 TDI oficialni 21Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 22 - Audi SQ5 TDI oficialni 22Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 23 - Audi SQ5 TDI oficialni 23Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 24 - Audi SQ5 TDI oficialni 24Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 25 - Audi SQ5 TDI oficialni 25Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 26 - Audi SQ5 TDI oficialni 26Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 27 - Audi SQ5 TDI oficialni 27Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 28 - Audi SQ5 TDI oficialni 28Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 29 - Audi SQ5 TDI oficialni 29Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 30 - Audi SQ5 TDI oficialni 30Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 31 - Audi SQ5 TDI oficialni 31Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 32 - Audi SQ5 TDI oficialni 32Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 33 - Audi SQ5 TDI oficialni 33Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 34 - Audi SQ5 TDI oficialni 34Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 35 - Audi SQ5 TDI oficialni 35Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 36 - Audi SQ5 TDI oficialni 36Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 37 - Audi SQ5 TDI oficialni 37Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou - 38 - Audi SQ5 TDI oficialni 38
Toto je první naftové a „sportovně-užitkové” S v dějinách Audi - model SQ5 TDI

Petr Miler

Diskuze 1 příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama