Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely

Čínské automobilky se svými výtvory pro domácí trh ve světě nechlubí, zřejmě pro nedostatek jejich originality. Výjimkou je firma Geely.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely

25.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čínské automobilky se svými výtvory pro domácí trh ve světě nechlubí, zřejmě pro nedostatek jejich originality. Výjimkou je firma Geely.

Ačkoli jsme vám v průběhu uplynulých týdnů přinesli informace o řadě automobilových novinek představených na autosalonu v Šanghaji, které jsme nakonec shrnuli i do našeho rychlého přehledu, byly to jen střípky z dříve avizovaných šedesáti světových premiér.

Co tvoří zbytek mozaiky? Samozřejmě čínské vozy určené pro čínské zákazníky, o kterých se ve světě příliš nemluví. Na jednu stranu je to logické, australské vozy pro Austrálii také zrovna neplní přední strany evropského tisku, na tu druhou je ale ticho po pěšině okolo čínských premiér až podezřelé. A to zvláště pokud uvážíme, že řada čínských aut nám vlastně až tak vzdálená není, neboť jde o tu licencované, tu „oxeroxované” klony evropských či amerických modelů. Chceme vám proto čínské reálie poněkud více přiblížit a začít můžeme třeba lokálními premiérami firmy Geely.

Přiznáváme, je to cesta nejmenšího odporu, neboť najít komplexnější informace o novinkách čínských automobilek je obvykle velmi obtížné. Sami výrobci, snad jako by se za ně styděly, uvolňují jen nepatrné množství oficiálních informací a snímků, tamní média informují vesměs jen o tom, o čem je vhodné se šířit a ta světová většinou čínská auta ignorují zcela. Výjimkou je právě automobilka Geely, která o svých novinkách zveřejňuje alespoň kusé tiskové informace. Důvodem ale je, že už nejde o „tu čínskou automobilku”, která zkopíruje co může, ostatně její pozice majitele Volva vyžaduje trochu serioznější přístup k věci. Přesto Geely není výrobcem evropského střihu, stále se u svých konkurentů zjevně inspiruje, jen na to jde chytřeji a nic nekopíruje stylem 1:1. O to zajímavější je ale odhalovat, kde přišel k tomu či onomu nápadu...

Pojďme se tedy podívat, co z kouzelného klobouku pro letošní Šanghaj vytáhli u Geely, k dalším zajímavostem se dostaneme později. Firma vystavila na svém stánku celkem 37 modelů (!) a mezi nimi sedm následujících produkčních novinek a jeden koncept.

Geely Gleagle GX6

Lidem od Geely se evidentně zalíbily vozy značky Kia, zejména pak nový Sportage, a chtěli si postavit něco podobného. A postavili něco hodně podobného... Zatímco zvenčí je inspirace současným SUV Sportage jen velmi volná, uvnitř už šly rozpaky stranou a korejskými nápady se to v interiéru jen hemží. Výdechy ventilace, volant, řada ovladačů, přístrojová deska a mnoho dalších detailů je až nápadně podobných. Úplně stejné ale není nic, to už dnes Geely zkrátka nedělá.

GX6 je jinak kompaktním SUV stojícím na podvozku o rozvoru 2 461 mm. Jeho délka je 4 120 mm, šířka 1 755 mm a výška 1 600 mm. Je tak o něco menší než Sportage, což je ostatně patrné i z přiložených snímků. Vůz pohání buď atmosféricky plněný čtyřválec o objemu 1,5 litru nebo přeplňovaná jedna-trojka, v obou případech na benzin. K dispozici jsou automatické i manuální převodovky.


Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 1 - Geely Gleagle GX6 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 2 - Geely Gleagle GX6 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 3 - Geely Gleagle GX6 09Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 4 - Geely Gleagle GX6 10Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 5 - Geely Gleagle GX6 03Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 6 - Geely Gleagle GX6 04Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 7 - Geely Gleagle GX6 05Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 8 - Geely Gleagle GX6 06Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 9 - Geely Gleagle GX6 07Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 10 - Geely Gleagle GX6 08
Geely Gleagle GX6

Geely Emgrand EC6-RV

První snímek Emgrandu EC6-RV unikl již před šanghajským autosalonem, a tak pro vás tato novinka zřejmě nebude překvapivá. Jak jsme již zmínili v prvním článku, vůz je očividně inspirován hned několika evropskými modely, nejvíce pak těmi od Mini. Ani v tomto případě ale nelze hovořit o jakémkoli plagiátu, jen o nedostatku invence.

Jak jsme naznačili již prve, Emgrand EC6-RV je 3 845 mm dlouhý, 1 763 mm široký a 1 430 mm vysoký. Motory jsou k dispozici tytéž jako u Gleaglu (mimochodem vskutku svérázný název, značí slova Global Eagle, tedy globální orel...) GX6 a v nabídce bude i sedmistupňový dvouspojkový automat.

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 11 - Geely Emgrand EC6-RV 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 12 - Geely Emgrand EC6-RV 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 13 - Geely Emgrand EC6-RV 03Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 14 - Geely Emgrand EC6-RV 04
Geely Emgrand EC6-RV

Geely Gleagle GS-CC

Zdá se, že invence konstruktérům Geely zcela nechybí, neboť některé novinky značky na první pohled nic jiného nepřipomínají. Jde třeba o kompaktní kupé-kabriolet Gleagle GS-CC, který vychází z dřívějších konceptů Emgrand GT a GT Tiger.

Podle Geely jde o produkční model, jeho hybridní pohon kombinující celkem čtveřici motorů ale zní poněkud futuristicky. Vůz by totiž měl pracovat s benzinovým motorem 2,4 o výkonu 120 kW, který by měla doplňovat hned trojice elektromotorů o výkonu 28 kW. Dva přitom jsou v hnaných kolech a jeden centrální pomáhá tomu spalovacímu. Celkový výkon 203 kW zní zajímavě, pokud by ale toto Číňané dostali na trh, byli by s vývojem dále než Audi s A5 e-tron Quattro.

Pravděpodobněji tak zní informace o tom, že produkční provedení využite stejných technických základů jako SUV GX6. To ostatně vysvětluje i to, proč na GS-CC najdeme některé nápady automobilky Kia, i když sama korejská automobilka podobný model nenabízí.

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 15 - Geely Gleagle GS-CC 11Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 16 - Geely Gleagle GS-CC 12Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 17 - Geely Gleagle GS-CC 04Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 18 - Geely Gleagle GS-CC 05Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 19 - Geely Gleagle GS-CC 06Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 20 - Geely Gleagle GS-CC 07Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 21 - Geely Gleagle GS-CC 08Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 22 - Geely Gleagle GS-CC 09Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 23 - Geely Gleagle GS-CC 10Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 24 - Geely Gleagle GS-CC 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 25 - Geely Gleagle GS-CC 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 26 - Geely Gleagle GS-CC 03
Geely Gleagle GS-CC

Geely Gleagle GC6

Další čínská novinka je neoriginální spíše svou nenápaditostí, jinak se ani ta nezdá být zásadně inspirovaná čímkoli známým. Má jít o kompaktní rodinný sedan stvořený jako konkurent současného Nissanu Sunny (prodávaný častěji pod názvy Tiida nebo Versa).

Vůz stojí na podvozku o rozvoru 2 600 mm a karoserie má na délku 4 470 mm, na šířku 1 730 mm a na výšku rovných 1 500 mm. Podle výrobce má jít o dostupný model, čemuž odpovídá i avizovaná základní cena v přepočtu okolo 230 000 Kč.

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 27 - Geely Gleagle GC6 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 28 - Geely Gleagle GC6 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 29 - Geely Gleagle GC6 03Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 30 - Geely Gleagle GC6 04
Geely Gleagle GC6

Geely Englon SC7-RV

Englon SC7-RV nezapře inspiraci slavným londýnským taxíkem, ale Geely si to v tomto případě může dovolit. Je totiž spoluvlastníkem firmy Manganese Bronze, která tyto vozy pro Londýn vyrábí. Přesto je novinka originálním taxíkem pouze inspirována a přímo z něj nevychází, technicky jde o svébytný model Geely.

SC7-RV měří na délku 4 390 mm, na šířku 1 820 mm a je 1 555 mm vysoký. Pohání jej paleta benzinových motorů o objemech 1,4 až 2,0 litru, převodovky jsou opět k dispozici manuální i automatické. Vůz je určen pro prodej běžným zákazníkům, není tedy v čínských podmínkách koncipován primárně jako taxík. Základní cena? V přepočtu necelých 260 tisíc Kč.

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 31 - Geely Englon SC7-RV 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 32 - Geely Englon SC7-RV 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 33 - Geely Englon SC7-RV 03Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 34 - Geely Englon SC7-RV 04
Geely Englon SC7-RV

Geely Emgrand EX7

Na oficiálních malůvkách vypadal Emgrand trochu jako předchozí Kia Sportage, v reálu ale připomíná spíše Kiu Carens. A to přesto, že jde o SUV, kdežto Carens byl MPV.

Na vesměs nepříliš kvalitních živých snímcích je vidět produkční podoba vozu, kterou by měly čínské silnice okusit již v druhé polovině letošního roku. Jde prý o městské kompaktní SUV, ale malé zrovna není - rozměry 4 544 x 1832 x 1671 mm při rozvoru 2 660 mm hovoří za vše.

V základu jde o pětimístný vůz, uvažuje se též o sedmimístném provedení. Pod kapotou najdeme motory benzinové motory 1,8 a 2,0 a naftový dvoulitr. Cena se bude v přepočtu pohybovat mezi 250 a 380 tisíci Kč.

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 35 - Geely Emgrand EX7 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 36 - Geely Emgrand EX7 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 37 - Geely Emgrand EX7 03Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 38 - Geely Emgrand EX7 03aMade in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 39 - Geely Emgrand EX7 04Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 40 - Geely Emgrand EX7 05Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 41 - Geely Emgrand EX7 06
Geely Emgrand EX7

Geely Emgrand EV8

Musím říci, že i tento vůz mi hlavně při pohledu zezadu něco připomíná, nemohu si ale vzpomenout co. Oficiální ilustrace opět neříkají celou pravdu, na nich Emgrand EV8 vypadá jako některá MPV Fordu, dle fotek reálného provedení bych opět vsadil na některý ze starších modelů značky Kia, tu mají u Geely zjevně v oblibě.

Jde o vskutku velké MPV stojící na podvozku o rozvoru 2 950 mm s rozměry karoserie 4 840 mm na délku, 1 830 mm na šířku a 1 750 na výšku. Při těchto proporcích není divu, že vůz pojme v třech řadách sedadel až osm cestujících.

Motory budou na výběr dva - benzin 2,4 s výkonem až 119 kW a naftový dvoulitr se zatím neznámým výkonem. Benzinový motor bude moci být spojen s pětistupňovou manuální převodovkou nebo šestistupňovým dvouspojkovým automatem, naftový s šestistupňovým „manuálem”.

EV8 se začne prodávat v srpnu za ceny odpovídající 200 až 250 tisícům český korunám.

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 42 - Geely Emgrand EV8 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 43 - Geely Emgrand EV8 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 44 - Geely Emgrand EV8 03Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 45 - Geely Emgrand EV8 04Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 46 - Geely Emgrand EV8 05Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 47 - Geely Emgrand EV8 06Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 48 - Geely Emgrand EV8 07
Geely Emgrand EV8

Geely Englon SX6

Další kompaktní SUV Geely je opravdovým mišmašem, když svými detaily připomene kde co od BMW X1 až pod SUV Mazdy. Jde opět o produkční model s rozměry 4 200 x 1 770 x 1 675 mm, rozvor má délku 2 550 mm.

Pod kapotou najdeme benzinový motor 1,6 a šestistupňovou automatickou převodovku. Ani v tomto případě by cena neměla překročit ekvivalent 260 tisíc Kč.

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 49 - Geely Englon SX6 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 50 - Geely Englon SX6 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 51 - Geely Englon SX6 03Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 52 - Geely Englon SX6 04Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 53 - Geely Englon SX6 05
Geely Englon SX6

Geely McCar

Nejsme si jisti, jak výrobce přišel zrovna na název McCar, snad podle toho, že část vozu může do jeho útrob zajet jak kus hovězího do cheeseburgeru.

Na rozdíl od výše zmíněných aut je McCar pouze konceptem mini pro příměstský provoz. Pohon může může být buď hybridní, nebo čistě elektrický. Výkony motorů neznáme, v druhém případě ale automobilka hovoří alespoň o kapacitě akumulátorů, které nabízejí 12 kWh (ekvivalent 3,5 litru nafty), což má podle výrobce zajistit dojezd až 150 km. Povídali, že mu hráli...

Zajímavostí je ovšem elektrický skútřík, který je schován v zadních partiích vozu a může být použit třeba pro dojezd z parkoviště do kanceláře.

Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 54 - Geely McCar 01Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 55 - Geely McCar 02Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 56 - Geely McCar 03Made in China: šanghajské premiéry automobilky Geely - 57 - Geely McCar 04
Koncept Geely McCar

Závěrem dodejme, že vyznat se v Číně představených vozech je skoro nadlidský úkol. Jen nabídka Geely sestávající z mnoha desítek vozů různých značek (Englon, Gleagle, Emgrand...) s velmi podobnými názvy (EX6, GX6, GC6, SX6...) je velmi nepřehledná a spolu s jazykovou bariérou je těžké poznat to opravdu nové. Zároveň platí, že většina ze zmíněných vozů se v minulosti představila ve formě konceptů, které vypadaly každý rok jinak. Námi zmíněné informace a publikované informace by ale měly být aktuální a přesné, jakkoli nemůžeme vyloučit, že představených novinek je ještě o něco více.

V dalších hodinách a dnech se budeme věnovat i novým výtvorům jiných značek, které jsou obvykle bizarnější než relativně „civilizovaná” nabídka Geely. Zůstaňte tedy prosím „naladěni”.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.