Reklama

Němci odhalili nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejnebezpečnějších nehod

Auta jsou dnes bezpečnější než kdy dříve, je skoro těžké se v nich zabít. Nikdy ale není tak dobře, aby nemohlo být ještě lépe, a tak německé ZF přichází s dalším novým bezpečnostním prvkem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci odhalili nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejnebezpečnějších nehod

4.12.2018 | Petr Prokopec

Auta jsou dnes bezpečnější než kdy dříve, je skoro těžké se v nich zabít. Nikdy ale není tak dobře, aby nemohlo být ještě lépe, a tak německé ZF přichází s dalším novým bezpečnostním prvkem.

Jestli nám vývoj aut posledních dekád přinesl něco bez diskuze pozitivního, je to jejich pasivní bezpečnost. Je velmi smutné vidět, při jakých nehodách lidé umírali či stále umírají v autech vyrobených teprve před čtvrtstoletím či ještě dříve, když z těch samých karambolů můžete vyváznout v moderním aut klidně jen otřeseni. Auta v tomto směru zaznamenala opravdu obrovský pokrok a zlepšilo se vše od jejich samotné struktury až po dodatečné prvky, jako je počet airbagů a jejich fungování.

Situace došla až tak daleko, že v moderním autě je skoro těžké se zabít, v některých se to dokonce nikomu léta „nepodařilo”. Vozy jsou velmi odolné ze všech stran, až na jednu. Jejich boky nedisponují prakticky žádnými deformačními zónami a tuhost konstrukce nebo přítomnost nafukovacích vaků neřeší vše. Boční nárazy - ať už jiného auta nebo samotným vozem například do stromu - jsou tak ty nejnebezpečnější vůbec, při kterých umírá procentuálně nejvíce lidí.

I proto s příchodem roku 2020 hodlá organizace Euro NCAP znovu přitvrdit v požadavcích na bezpečnost nových automobilů. Důraz bude kladen právě hlavně na navýšení ochrany při bočním nárazu, kde je vrcholem ochrany funkce nového Audi A8 - jeho automatický podvozek dokáže v případě hrozby kolize přizvednou tu stranu, kde by mělo dojít k nárazu., aby maximum energie pohltil boční práh. Tím ale dosavadní snahy končí.

Ani taková funkce nejspíše nebude stačit na zisk pěti hvězd, jenž jsou stěžejní pro marketingová oddělení výrobců. Je proto dost možné, že se Audi stejně jako ostatní výrobci obrátí na německou společnost ZF, jenž se pochlubila svou nejnovější inovací. Nejde však o automatickou převodovkou, jenž máme s touto firmou běžně spojené. Místo toho je řeč o venkovním airbagu, který by zafungoval jako dodatečná deformační zóna.

ZF má za sebou již první testy, během kterých bylo zjištěny nadmíru pozitivní výsledky. Kupříkladu vážnost poranění cestujících při nárazu klesla až o 40 procent. Stran toho se navíc zdá, že společnost vyřešila odvěký problém, jenž konkurenci při vývoji externích airbagů trápil, a sice správnost a včasnost nafouknutí airbagu. Pokud by se totiž ten nafoukl zbytečně, aniž by nakonec nedošlo k nárazu, pak majitele čekají jej další patálie s navrácením vozu do původního stavu.

ZF i proto neponechává nic náhodě a nechává monitorovat prostranství okolo vozu plejádou radarů, ultrazvukových senzorů, kamerami a dokonce i LiDARem. Jde o tutéž technologii, jakou budou mít do budoucna k dispozici vozy s autonomním řízením. Nejde však o náhodu, venkovní airbagy jsou totiž určené i k redukci následků kolizí aut s autopilotem. V jejich případě totiž cestující při nehodě mohou utrpět horší zranění než u normálních vozů.

Tento nepoměr je daný skutečností, že řidič i ostatní pasažéři vnímají u autonomních aut své okolí mnohem méně než u člověkem řízeného auta. Jejich těla se tak v podstatě nemohou na náraz připravit. ZF navíc poukazuje na fakt, že díky umělé inteligenci budou moci lidé otočit sedačku do protisměru či třeba plně sklopit opěradlo. Tomu následně bude muset být přizpůsoben zcela nový typ bezpečnostních pásů, stejně jako airbagy v interiéru.

Zpět ale k airbagu externímu, jehož současný prototyp měří necelé dva metry na délku, 53 centimetrů na výšku a 38 cm na šířku. Hmotnost pak činí přibližně dvě kila. Finální parametry se ale ještě budou měnit, respektive mají reflektovat velikost každého individuálního modelu, jenž bude bezpečnostní novinkou osazen. Výrazně jiná ale již nebude doba potřebná k nafouknutí, která aktuálně činí pouhých 15 milisekund.

Tento čas odpovídá době potřebné k nafouknutí tradičního airbagu zasazeného do volantu, s ohledem na velikost venkovního airbagu je tedy neskutečně působivý. Kdy však dojde k jeho komercializaci, již ZF nezmiňuje. Nicméně s ohledem na ony nové bezpečnostní standardy, jenž Euro NCAP zavede za dva roky, je docela pravděpodobné, že jej do té doby uvidíme přinejmenším na některém ze špičkových modelů německé produkce.

Němci odhalili nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejnebezpečnějších nehod - 1 - ZF venkovni airbag 2018 prvni foto 01Němci odhalili nový bezpečnostní prvek, řeší následky nejnebezpečnějších nehod - 2 - ZF venkovni airbag 2018 prvni foto 02
ZF představilo venkovní airbag, bez kterého nejspíše do budoucna nebude možné obdržet pět hvězd Euro NCAP. Bruselská organizace totiž v roce 2020 ve svých požadavcích přitvrdí

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama