Reklama

Němci vyvinuli revoluční řízení spalování benzinů, spotřebou překoná dnešní diesely

Motory spalující fosilní paliva jsou dnes mnohými považovány za odepsané, ne každý ale jede na této lodi. Německá firma podporovaná ex-šéfem Porsche může jejich efektivitu posunout o tolik dál, že i elektromobily budou mít problém.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci vyvinuli revoluční řízení spalování benzinů, spotřebou překoná dnešní diesely

11.2.2019 | Mirek Mazal

Motory spalující fosilní paliva jsou dnes mnohými považovány za odepsané, ne každý ale jede na této lodi. Německá firma podporovaná ex-šéfem Porsche může jejich efektivitu posunout o tolik dál, že i elektromobily budou mít problém.

Kvůli neustálému zpřísňování zejména evropských pravidel musí výrobci vymýšlet další a další způsoby, kterými by snížili spotřebu automobilů. Nejčastější reakci je instalace elektrických soustav, neboť elektřinu považuje Evropská unie a vzduch a přičítá ji nulovou spotřebu. Že to situaci mění spíše na papíře než kdekoli jinde, nemusíme dodávat, jsou tu ale ještě tací, kteří se pokouší spotřebu motorů snížit i ve skutečném světě, trebaže s podporou EU počítat nemohou.

Mezi takové patří i německá forma Micro Wave Ignition AG (MWI), o které jste nejspíše nikdy neslyšeli. To samé bude platit i o jejích zakladatelích, Arminu Gallatzovi a jeho bratru Volkerovi, velmi pravděpodobně ale budete znát největšího současného investora firmy. Jde o bývalého generálního ředitele společnosti Porsche Wendelina Wiedekinga - trochu kontroverzní osobu, která na jednu stranu nakopla Porsche k růstu až do současné velikosti, na tu druhou ale firmu málem pohřbila kvůli svým extrémním ambicím. Nyní znovu ukazuje svou atraktivnější tvář a do popředí zájmu tlačí možná revoluční vynález.

MWI totiž stojí za řešením, které má snížit spotřebu současných benzinových motorů až o 30 procent a jejich emise dokonce až o 80 procent - v obou případech by tak překonaly diesely. Podstatou jsou pulzní mikrovlny, které mají zapalovat palivo ve válcích místo klasických zapalovacích svíček. Lepší spotřeba a emise by měly být výsledkem snížené teploty při spalovacím procesu uvnitř každého válce. Další přidaná hodnota spočívá v jednoduché instalaci do současné architektury motorů, není tedy třeba žádných zásadních změn.

Firma sídlí ve městečku Empfingen asi hodinu cesty od Stuttgartu, ale nápad už zaujal bohaté podporovatele z celého světa, kteří mohou posunout realizaci zařízení rovnou do nedalekého centra automobilového dění. Hlavním investorem je v tuto chvíli bývalý generální šéf Porsche, který k chystané novince uvedl: „Jsem přesvědčen, že MWI je radikální inovací s obrovským tržním potenciálem.“ A nelze ho brát na lehkou váhu - třebaže je dnes ve svých 66 letech v penzi, v automobilovém světě už dokázal mnohé.

Wiedeking spolu s další skupinou menších investorů vlastní přibližně 20 procent MWI, nadějný projekt ale hledá další partnery na mezinárodní úrovni, aby mohl přejít do fáze náročného testování. Zatím probíhají rozhovory s výrobci z Jižní Koreje a Číny - pokud se podaří zaujmout opravdu velkou rybu, byla by to pro další život spalovacích motorů velká šance.

O fungování samotného systému vám zatím nemůžeme prozradit více, své know-how drží MWI pod pokličkou. Podstatou je ale opravdu úplné nahrazení zapalovacích svíček u zážehových motorů, které umožní efektivnější spalování směsi, ve které půjde použít menší množství paliva. Ani diesely ale nejsou zcela mimo hru, i u nich připadá v úvahu optimalizace spalovacího procesu s pomocí pulzních vln, třebaže takový posun v efektivitě jako u benzinů u nich očekávat nelze. Na další detaily si musíme počkat, vzhledem k současné pozornosti věnované MWI díky Wiedekingovu jménu to zřejmě nebude trvat dlouho.

Němci vyvinuli revoluční řízení spalování benzinů, spotřebou překoná dnešní diesely - 1 - Snizeni emisi pulsnimi vlnami 01Němci vyvinuli revoluční řízení spalování benzinů, spotřebou překoná dnešní diesely - 2 - Snizeni emisi pulsnimi vlnami 02Němci vyvinuli revoluční řízení spalování benzinů, spotřebou překoná dnešní diesely - 3 - Snizeni emisi pulsnimi vlnami 03Němci vyvinuli revoluční řízení spalování benzinů, spotřebou překoná dnešní diesely - 4 - Snizeni emisi pulsnimi vlnami 04Němci vyvinuli revoluční řízení spalování benzinů, spotřebou překoná dnešní diesely - 5 - Snizeni emisi pulsnimi vlnami 05Němci vyvinuli revoluční řízení spalování benzinů, spotřebou překoná dnešní diesely - 6 - Snizeni emisi pulsnimi vlnami 06
Firma Micro Wave Ignition chce novou technologií změnit způsob spalování paliva ve válcích. Použitím pulzních mikrovln namísto svíček má dojít k výraznému snížení spotřeby a emisí zejména u benzinových motorů, které by tak snadno překonaly i ty dieselové (ilustrační foto)

Zdroj: Automobilwoche

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama