Reklama

Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec

Bylo by naivní si myslet, že spalovací motory už řekly své poslední slovo. Agregát s protiběžnými písty od firmy Achates Power má prý ještě co říci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec

1.2.2018 | Mirek Mazal | 48 příspěvků

Bylo by naivní si myslet, že spalovací motory už řekly své poslední slovo. Agregát s protiběžnými písty od firmy Achates Power má prý ještě co říci.

Na největší americké autoshow v Detroitu se letos kromě přehlídky automobilů hojně diskutovalo také o technice pod jejich kapotami. Blížící se následky revoluční změny, ústup naftových motorů a elektrifikace klepající na dveře nutí stále více chytrých hlav rozmýšlet, jak pohánět nové generace aut. Většina automobilek naznačuje příklon k elektromotorům, naopak Mazda má do budoucna docela jiné plány. A ve své víře ve spalovací motory není osamocena.

Mezi významnými automobilkami byste druhou podobně smýšlející hledal marně, existují ale i jiné společnosti, které se zabývají vývojem podobné techniky a věří, že konvenční motory ještě neřekly své poslední slovo. Při současné úrovni vývoje techniky je totiž možné vracet se ke konceptům minulosti, které svého času přišly s dobrými nápady, při jejich „materializaci” ale narazily na tehdejší technologické limity.

Jeden takový vám dnes představíme. Jeho idea je stará už více než 100 let, teprve nyní by se ale mohl stát tím, čím měl od začátku být - malou revolucí na poli pohonů aut. Naoko jde o tříválcový spalovací motor o objemu 2,7 litru, jeho protichůdné písty z něj ale dělají spíše malý šestiválec. Každý válec má totiž ve svém nitru dva písty pohybující se proti sobě, které jsou pevně připojené k jedné ze dvou klikových hřídelí. První hřídel se nachází na spodní straně motoru v tradičním postavení k setrvačníku, druhá se otáčí v horní části, kam se obvykle montuje hlava motoru.

V tomto případě hlava motoru chybí. Představená jednotka nemá ani ventily. Díváme se v podstatě na dvoutakt, který používá otvory uvnitř válce a ty jsou řízeny pohybem pístů, jež je zakryjí nebo odhalí. V konstrukci bloku zcela schází svíčky, jedná se o vznětový motor, ale nepracuje na naftu, nýbrž na benzín. Písty musí být dokonale synchronizovány, aby motor fungoval správně, což je ostatně největší úskalí této konstrukce. Obě klikové hřídele musí být propojeny a toto spojení musí být dostatečně robustní, aby ustálo síly, které na ně budou působit. Vidíme ho na průhledu motorem a rozhodně se nebude jednat o subtilní součást motoru. Motor celkově je relativně malý, s ohledem na princip jeho konstrukce ale nečekejme ani lehkou, ani lehkonohou jednotku.

Jeho hlavní předností je pochopitelně efektivita. Tou současné atmosférické jednotky tak úplně nehýří a v závislost na využití lze počítat s přibližně třetinovou celkovou účinností. Představovaný agregát je ale údajně schopen pracovat s účinností na úrovni 45 %.

Konstrukce motoru je hotová a míří do testovacího provozu. Společnost si vybrala na zkoušku velký Ford F-150, nejen protože je nejžádanější v USA, ale má vysokou spotřebu, na které se prý dokáže skutečná úspora proti klasickému provedení. Testy budou probíhat v plném zápřahu, Fordy osazené těmito motory dostanou řidiči ropné společnosti Aramco. Jsme docela zvědavi, co předvedou, jejich cíl je ale jasný - dostat elektromotory z hlediska celkové efektivity na druhou kolej podobně, jako se o to nyní snaží Mazda...

Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec - 1 - Trivalcovy motor s protibeznymi pisty na plyn USA 2018 01Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec - 2 - Trivalcovy motor s protibeznymi pisty na plyn USA 2018 02Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec - 3 - Trivalcovy motor s protibeznymi pisty na plyn USA 2018 03Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec - 4 - Trivalcovy motor s protibeznymi pisty na plyn USA 2018 04Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec - 5 - Trivalcovy motor s protibeznymi pisty na plyn USA 2018 05Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec - 6 - Trivalcovy motor s protibeznymi pisty na plyn USA 2018 06Revoluční motor chce odvrátit nástup elektromobilů. Je to takový malý šestiválec - 7 - Trivalcovy motor s protibeznymi pisty na plyn USA 2018 07
Firma Achates Power v Detroitu ukázala své představy o budoucím motoru. Nebojí se „tříválcový šestiválec” na benzín poslat hned do ostrého nasazení

Zdroj: Roadshow@Youtube

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 48 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše