Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejlepší zavěšení kol? Tento systém zatočí s náklony karoserie a ještě sníží spotřebu
5.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Moderní SUV dokáží až neuvěřitelným způsobem popírat své fyzické rozměry a hmotnost. Velmi daleko to dotáhlo Audi u svého SQ7, i díky tomuto systému.
Sportovně užitkové Audi SQ7 se pyšní parametry nejrychlejších automobilů, 4,0 V8 s dvojicí turbodmychadel dává vozu zrychlení pod pět sekund a do omezovače rychloměr doslova narazí při 250 km/h. Nesmíme ale zapomenout, že mluvíme o velkém SUV s těžkým motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou, což hraje zásadní roli v konečné váze. Pohotovostní hmotnost dosahuje 2 345 kg, resp. 2 405 kg u 7místné verze.
Tvůrci nejsilnějšího dieselového SUV na trhu chtěli novému motoru s elektrickým přeplňováním sekundovat podobně schopným podvozkem. Výzvou bylo eliminovat náklony karoserie a řešením aktivní podvozkové prvky s prediktivním řízením. Na detaily se podíval náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, a tak vám nyní lépe než kdy dříve můžeme přiblížit, jak toto řešení funguje.
Audi používá elektronicky ovládané stabilizátory založené na elektromechanickém principu, na každé nápravě je jeden. Každý z nich je rozdělen na dvě poloviny, které spojuje malý elektromotor poháněný elektrickým obvodem 48 V s třístupňovou planetovou převodovkou. Motorek uprostřed umí na hrbolaté cestě stabilizátory rozpojit, aby nedocházelo k přenosu otřesů z jedné strany na druhou. Systém navíc dokáže rekuperovat kinetickou energii a využívat nekvalitní cesty k generování elektřiny a tím i snížení spotřeby paliva.
Naopak při rychlé jízdě přítomný elektromotor aktivně vyvíjí točivý moment, který otáčí poloviny stabilizátoru proti sobě. Výsledkem je účinnější potlačování náklonů karoserie. Podstatou je zabránění ponoření vnější strany vozu a tím vyrovnání auta do vodorovné polohy. Řídicí jednotka stabilizátorů funguje prediktivně. Podle rychlosti a natočení volantu předem nastavuje parametry tak, aby k náklonům ani nemohlo dojít.
Současně je tímto způsobem v reálném čase upravováno chování auta z hlediska nedotáčivosti a přetáčivosti. Pokud je přední stabilizátor tužší než zadní, přenáší se tlak při zatáčení na přední vnější kolo a auto se stává nedotáčivým. V opačné situaci je zase více zatíženo zadní kolo a ke slovu přichází přetáčivost. Úprava tuhosti mezi nápravami pomáhá přizpůsobit chování auta podle informací ze stabilizačního systému a tím je dosahováno neutrálního chování.
Zní to vše komplikovaně, v praxi to ale funguje. Stačí se podívat na to, jak si SQ7 vedlo na Nordschleife. A nebo v našem někdejším testu...
Elektromechanické stabilizátory Audi pomocí motorku vyrovnávají náklony, systém navíc dokáže rekuperovat kinetickou energii. Z SQ7 tak dělají až zázračně se projevující SUV
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 6 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva