Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Levné elektrické kompresory: fungují, nebo je to podvod?
14.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Možná vás napadlo koupit si elektrický kompresor na eBayi, který za relativně malé peníze nabízel zvýšení výkonu motoru. Má to smysl?
Elektrické přeplňování vstoupilo do povědomí širšího motoristického světa díky novému Audi SQ7 TDI, které jsme testovali v květnu. Leckoho může napadnout, že idea pohánět turbodmychadlo či kompresor elektřinou není nová, tak proč je okolo SQ7 TDI takový povyk? Jenže aplikovat elektrické přeplňování do praxe není vůbec jednoduchá věc, jak nám ostatně kdysi předvedlo samo Audi.
Přesto se najdou kity, které si můžete koupit za relativně málo peněz a které vypadají, že snadno přidají výkon. Pokud ale člověk autům aspoň trochu rozumí, je k takovým věcem přinejmenším velmi skeptický. Přeplňování totiž není jednoduchá problematika, i když je mechanické a o elektrickém to platí tím spíš.
V různých, zejména internetových obchodech a na aukčních serverech se dají najít většinou dva typy elektrických kompresorů. Ten první, jednodušší, vypadá jako větráček, který umístíte někam do sacího traktu a napojíte na baterii. Idea je stejná jako u jakékoliv jiné metody přeplňování - zařízení bude nasávat vzduch a dopravovat ho do spalovacích komor pod tlakem, takže se ho tam vejde víc.
Tyhle věci ovšem vypadají jako větráčky proto, že to nic jiného není, i když to stojí několik tisíc korun. Mají příliš malé lopatky a točí se příliš pomalu na to, aby dodaly proudícímu vzduchu výrazně větší energii, než zvládne samotný pohyb válce při sací fázi. Abyste rozproudili vzduch, nepotřebujete moc síly, ale k vytvoření tlaku už ano a tu tyhle větráčky nemají. Nárůst výkonu tu rozhodně nečekejte, spíš bychom měli obavu z toho, že tahle věc bude tvořit zbytečnou obstrukci v sání při vysokých otáčkách a způsobí pravý opak.
Že je tohle kompresor, je už od pohledu nesmysl
Druhý typ elektrických kompresorů už nevypadá na první pohled jako vtip. Má kompresorovou část, která vypadá jako na normálním turbodmychadle, jen místo turbíny tu je elektromotor. Něco principielně podobného má i již zmíněné Audi SQ7 TDI, ovšem cena tohoto systému pochopitelně není v řádu jednotek ani desítek tisíc korun.
Elektromotor tohoto typu je napojen na škrticí klapku a roztáčí kompresor odpovídající rychlostí. Je však pořád připojen k 12V baterii a tady narážíme na stejný problém stlačování vzduchu - potřebujete k němu sílu, kterou z pouhých 12 voltů nejde dostat. Mechanické, řemenem poháněné kompresory potřebují asi 7 koní na vytvoření cca asi 0,07 baru tlaku. 12V baterie na pohon adekvátně silného elektromotoru nestačí, resp. ne po nějakou delší dobu a ne srovnatelně s tím, kolik síly dokáže kompresoru předat kliková hřídel motoru.
Ve výsledku tedy ani takovéto kity nebudou mít velký efekt. Ne proto, že by nebyly principielně schopné vytvořit tlak, ale proto, že 12V elektrická soustava není schopná je dostatečně napájet. Zvýšení výkonu je také značně diskutabilní. Čistý výsledek může být i negativní, započítáme-li odběr elektřiny, který bude znamenat větší zátěž pro alternátor a tedy větší odběr výkonu motoru.
Elektrický kompresor, který vypadá takhle, může fungovat, ale 12 voltů je málo. Zrovna Aeristech hovoří i o 48V verzi, která by mohla být funkční zcela, ta by ale kladla obtížně řešitelné nároky na elektrický systém vozu
Aby mohlo elektrické přeplňování být v silničních vozech opravdu užitečné, potřebuje větší elektrické napětí. Audi zvolilo 48V systém a jak jsme se dozvěděli na květnovém Vídeňském motorovém sympoziu, elektromotor pracující s takovýmto napětím už dokáže vytvořit dost tlaku na to, aby čtyřlitrový diesel v SQ7 TDI nabídl 900 Nm od rovné tisícovky otáček.
K hlavním výhodám elektrického přeplňování patří to, že jeho prodleva je oproti konvenčním turbodmychadlům minimální. Samozřejmě není nulová, z principu věci tu vždycky nějaká musí být, ale je výrazně zkrácena. Takže můžete motoru nainstalovat fyzicky větší konvenční turbo, protože čas potřebný k jeho roztočení pokryje elektrický kompresor. Takový systém využívá právě ono Audi SQ7 TDI.
K nevýhodám samozřejmě patří nutnost separátního elektrického systému o jiném napětí, což v podstatě znamená nějaký mikrohybridní systém. S tím se pojí hmotnost navíc, složitost včetně rizika poruchy a pochopitelně také vyšší cena. Ne každý pro takový systém hoří, koncern VW ale ano a nabídne s ním i další motory.
Shrnuto jednou větou - elektrické kompresory fungují, ale jen ty skutečně sofistikované, složité a drahé. A nic takového na v tuningovém krámku na rohu ani na eBayi nekoupíte.
Opravdu funkční elektrický kompresor není nic jednoduchého. Zde motor 4,0 V8 TDI v Audi SQ7
MightyCarMods se elektrickým kompresorům věnovali již dříve
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva