Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Levné elektrické kompresory: fungují, nebo je to podvod?
14.9.2016 | Marek Bednář | 10 příspěvků
(+ video) Možná vás napadlo koupit si elektrický kompresor na eBayi, který za relativně malé peníze nabízel zvýšení výkonu motoru. Má to smysl?
Elektrické přeplňování vstoupilo do povědomí širšího motoristického světa díky novému Audi SQ7 TDI, které jsme testovali v květnu. Leckoho může napadnout, že idea pohánět turbodmychadlo či kompresor elektřinou není nová, tak proč je okolo SQ7 TDI takový povyk? Jenže aplikovat elektrické přeplňování do praxe není vůbec jednoduchá věc, jak nám ostatně kdysi předvedlo samo Audi.
Přesto se najdou kity, které si můžete koupit za relativně málo peněz a které vypadají, že snadno přidají výkon. Pokud ale člověk autům aspoň trochu rozumí, je k takovým věcem přinejmenším velmi skeptický. Přeplňování totiž není jednoduchá problematika, i když je mechanické a o elektrickém to platí tím spíš.
V různých, zejména internetových obchodech a na aukčních serverech se dají najít většinou dva typy elektrických kompresorů. Ten první, jednodušší, vypadá jako větráček, který umístíte někam do sacího traktu a napojíte na baterii. Idea je stejná jako u jakékoliv jiné metody přeplňování - zařízení bude nasávat vzduch a dopravovat ho do spalovacích komor pod tlakem, takže se ho tam vejde víc.
Tyhle věci ovšem vypadají jako větráčky proto, že to nic jiného není, i když to stojí několik tisíc korun. Mají příliš malé lopatky a točí se příliš pomalu na to, aby dodaly proudícímu vzduchu výrazně větší energii, než zvládne samotný pohyb válce při sací fázi. Abyste rozproudili vzduch, nepotřebujete moc síly, ale k vytvoření tlaku už ano a tu tyhle větráčky nemají. Nárůst výkonu tu rozhodně nečekejte, spíš bychom měli obavu z toho, že tahle věc bude tvořit zbytečnou obstrukci v sání při vysokých otáčkách a způsobí pravý opak.
Že je tohle kompresor, je už od pohledu nesmysl
Druhý typ elektrických kompresorů už nevypadá na první pohled jako vtip. Má kompresorovou část, která vypadá jako na normálním turbodmychadle, jen místo turbíny tu je elektromotor. Něco principielně podobného má i již zmíněné Audi SQ7 TDI, ovšem cena tohoto systému pochopitelně není v řádu jednotek ani desítek tisíc korun.
Elektromotor tohoto typu je napojen na škrticí klapku a roztáčí kompresor odpovídající rychlostí. Je však pořád připojen k 12V baterii a tady narážíme na stejný problém stlačování vzduchu - potřebujete k němu sílu, kterou z pouhých 12 voltů nejde dostat. Mechanické, řemenem poháněné kompresory potřebují asi 7 koní na vytvoření cca asi 0,07 baru tlaku. 12V baterie na pohon adekvátně silného elektromotoru nestačí, resp. ne po nějakou delší dobu a ne srovnatelně s tím, kolik síly dokáže kompresoru předat kliková hřídel motoru.
Ve výsledku tedy ani takovéto kity nebudou mít velký efekt. Ne proto, že by nebyly principielně schopné vytvořit tlak, ale proto, že 12V elektrická soustava není schopná je dostatečně napájet. Zvýšení výkonu je také značně diskutabilní. Čistý výsledek může být i negativní, započítáme-li odběr elektřiny, který bude znamenat větší zátěž pro alternátor a tedy větší odběr výkonu motoru.
Elektrický kompresor, který vypadá takhle, může fungovat, ale 12 voltů je málo. Zrovna Aeristech hovoří i o 48V verzi, která by mohla být funkční zcela, ta by ale kladla obtížně řešitelné nároky na elektrický systém vozu
Aby mohlo elektrické přeplňování být v silničních vozech opravdu užitečné, potřebuje větší elektrické napětí. Audi zvolilo 48V systém a jak jsme se dozvěděli na květnovém Vídeňském motorovém sympoziu, elektromotor pracující s takovýmto napětím už dokáže vytvořit dost tlaku na to, aby čtyřlitrový diesel v SQ7 TDI nabídl 900 Nm od rovné tisícovky otáček.
K hlavním výhodám elektrického přeplňování patří to, že jeho prodleva je oproti konvenčním turbodmychadlům minimální. Samozřejmě není nulová, z principu věci tu vždycky nějaká musí být, ale je výrazně zkrácena. Takže můžete motoru nainstalovat fyzicky větší konvenční turbo, protože čas potřebný k jeho roztočení pokryje elektrický kompresor. Takový systém využívá právě ono Audi SQ7 TDI.
K nevýhodám samozřejmě patří nutnost separátního elektrického systému o jiném napětí, což v podstatě znamená nějaký mikrohybridní systém. S tím se pojí hmotnost navíc, složitost včetně rizika poruchy a pochopitelně také vyšší cena. Ne každý pro takový systém hoří, koncern VW ale ano a nabídne s ním i další motory.
Shrnuto jednou větou - elektrické kompresory fungují, ale jen ty skutečně sofistikované, složité a drahé. A nic takového na v tuningovém krámku na rohu ani na eBayi nekoupíte.
Opravdu funkční elektrický kompresor není nic jednoduchého. Zde motor 4,0 V8 TDI v Audi SQ7
MightyCarMods se elektrickým kompresorům věnovali již dříve
Zdroj: Car Throttle
Další zajímavé články:
Diskuze 10 příspěvků
Bleskovky
- Registrační značka tohoto Porsche skrývá šifru. Rozklíčují ji jen znalci
před 11 hodinami (4) - A pak že jste včera měli špatný den. Podívejte se, co se stalo majiteli tohoto Astonu
včera (1) - Rappera neohromil nejčernější Rolls-Royce, tak si nechal postavit tohle: ten nejbělejší
včera (1) - Tesla Model 3 se naplno prohnala po německé dálnici. Podívejte se, jak dopadla
19.4.2018 (17) - Podívejte se, co jako první v historii převedl tento monster truck. To skoro popírá fyziku
18.4.2018 (3)

Nejdiskutovanější články
- Stát chce drasticky zpoplatnit vlastnictví starších aut. Nové poplatky by je prakticky zabily
28.3.2018 (627) - Autor první Octavie říká, že Hyundai neudělá všechna stejná. Důvod Češi pochopí
9.4.2018 (132) - Němci spočítali, jak moc jsou elektromobily ekologické proti dieselům a spol. Výsledky překvapily
21.3.2018 (132) - V SSSR postavili i největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení se ale skrývalo uvnitř
1.4.2018 (116) - O nové diesely už nestojí ani Češi. Největší oběť odlivu zájmu uhodnete
6.4.2018 (108) - Krize aut, co nejsou VW Passat, pokračuje. Jeho další kdysi úspěšný konkurent končí
28.3.2018 (99) - Nová Škoda Rapid se rýsuje. Bude úplně jiná, má se stát českým VW Golf
25.3.2018 (91) - Děti ve věku 9 a 11 let vymyslely, jak vyřešit jeden z odvěkých problémů řidičů
23.3.2018 (84) - Tohle předvedla Škoda Karoq v losím testu. Ve srovnání s BMW X2 je to k nevíře
18.4.2018 (83) - Logo Škody na krytech motorů vážně skrývá překvapení, čínské video není hoax
7.4.2018 (76)
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Cukání motoru 1.6 Octavia 00:10 - matasek77
- BMW Divize 23:51 - 911T
- Policejní kontroly a měření 21:29 - řidičBOB
- Volvo 21:24 - řidičBOB
- Onboard videa 21:15 - řidičBOB
- Jakou on-board cam? 21:07 - Jirka_D
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 20:55 - Brus
- Policejní Passaty, Superby a neoznačená měřící vozidla 20:52 - Upside
- Lyžárna 19:35 - jerry
- Passat B6 rozmery kol 18:22 - 970ka
Autobazar
Škoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2017
320 000,- KčRenault Megane 1.6 16V
r.v. 2008
100 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2011
170 000,- KčPeugeot 206 1.4 i
r.v. 2006
52 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2009
110 000,- KčŠkoda Roomster 1.2 TSI
r.v. 2013
162 000,- KčHonda Civic 1.0 VTEC Turbo
r.v. 2018
570 000,- KčBMW 5 525 d xDrive
r.v. 2013
650 000,- Kč