První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi

Facelift je obvykle spojován s kosmetickými retušemi, skutečně hloubková revize Sorenta však ke škodě Kie moc vidět není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi

14.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Facelift je obvykle spojován s kosmetickými retušemi, skutečně hloubková revize Sorenta však ke škodě Kie moc vidět není.

Dva deriváty klasických testů s přídomky „první” a „rychlý” jsme na těchto stránkách zavedli z prostého důvodu. Ne vždycky je možné nebo úplně nutné se novému vozu věnovat tak podrobně, jak se dá. Někdy zkoušíme pouze novou motorizaci, převodovku či karoserii s jiným počtem dveří, jindy úplně žhavou novinku, se kterou si můžeme sjet jen krátce a poznat leda to nejpodstatnější.

Ani v případě nového Sorenta zatím nebylo možné strávit za volantem dost času v různých jízdních režimech, aby bylo možné vysledovat všechny změny chování, spotřebu paliva, dojmy z různých úhlů pohledu a další nezbytnosti, které by daly na klasický test. V rámci domácích prezentací automobilových novinek je zkrátka prostoru obvykle velmi málo - však obvykle je pro všechny připraveno jedno auto a za vámi přešlapuje nervózní zástup kolegů z jiných médií.

Ochudit vás o první dojmy z modernizované Kie Sorento jsem ale ani v takto bojových podmínkách nechtěl, takže jsem z tiskové konference utekl se záměrem představit vám alespoň něco než nic. Také pro výše zmíněné ale v následujícím textu nehledejte všechny informace a detaily, které by vás za jiných okolností asi zajímaly. Na více než pouhé první dojmy to ale snad dá.


První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 1 - Kia Sorento 2013 prvy test 08První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 2 - Kia Sorento 2013 prvy test 07První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 3 - Kia Sorento 2013 prvy test 06

Než se pustím do popisu pocitů, jenž ve mě Sorento zanechalo a které jsou v konečném důsledku pro většinu z nás mnohem důležitější než suchá čísla a pouhá fakta, rád bych nejdříve rozpletl klubíčko nejasnosti kolem tvrzení Korejců o tom, že nejde ani tak o facelift jako spíše o nový vůz. Je totiž libým zvykem automobilek tvrdit to o každém voze s vyměněným nárazníkem nebo světly.

Téměř nová platforma

Pochybnosti o takzvaném „novém Sorentu“ určitě nerozptýlí jeho vzhled. Světla a nárazníky opravdu jiné jsou, auto tak ale nevypadá. Pokud vám jedno neparkuje v garáži nebo nemáte možnost přímého srovnání, je to prostě Kia jako ta předchozí. Možná jen zadní světla tvarově odskočila od těch původních natolik, aby vám dala jistotu, že máte přes sebou vůz po faceliftu.

Interiér je naopak přestavěn docela zásadně. Pojetím se od předchůdce příliš nevzdálil, materiály a zpracování však jako v o generaci lepším autě skutečně působí. I na dotek evidentně tvrdé panely byly potažené hebkou jakoby pogumovanou vrstvou, kamkoli se podíváte, najdete geometricky přesné lícování a kompletně přepracována byla palubní deska s analogovým nicméně digitálně zobrazovaným tachometrem i středová konzole. Netvrdím, že je uživatelsky lepší nebo horší, ale kdo má raději samostatně oddělené panely klimatizace a audiosystému než souvislý sloupec tlačítek a přepínačů, mohlo by se mu modernizované Sorento líbit.

První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 4 - Kia Sorento 2013 prvy test 02První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 5 - Kia Sorento 2013 prvy test 04První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 6 - Kia Sorento 2013 prvy test 09

Dobře, snaha Korejců byla evidentně větší než obvyklá, ale pár jinak vylisovaných plastových panelů nový vůz ještě nedělá. Proč tedy tolik sebevědomí? Odpověď je ukryta ve skutečně novém Hyundai Santa Fe. Ačkoli obě sesterské značky vyrábí své geneticky spřízněné crossovery ve vlastních továrnách (výjimkou je pouze spojený severoamerický podnik ve West Pointu), pro koncern bylo jednodušší a levnější vzít platformu Sorenta z roku 2009, vylepšit ji a zavést současně pro novou generaci Santa Fe i facelitfovanou Kiu.

Mechanicky stejné, s papírově nižší spotřebou

Rekonstruovaná karoserie má proto o osmnáct procent vyšší torzní tuhost použitím do kostry integrované rozpěry předního zavěšení McPherson a dodatečným navařením výztuh v různých částech vozu, včetně jakéhosi zjednodušeného pseudo-žebřinového rámu připojeného k podlaze. Původní pomocné rámy náprav připomínající čtverce nahradily nosné konstrukce ve tvaru písmena H a jiné jsou také silentbloky, tlumiče, pružiny i stabilizátory.

Aby toho nebylo málo, přední kapota byla kvůli novým předpisům na ochranu chodců dovybavena pyrotechnickými patronami a je tudíž vystřelovací a konstruktérům se podařilo redukovat aerodynamický odpor karoserie Cx z 0,38 na 0,34.

První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 7 - Kia Sorento 2013 prvy test 10První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 8 - Kia Sorento 2013 prvy test 05První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 9 - Kia Sorento 2013 prvy test 21

Jak moc nebo málo se vylepšené obtékání vzduchu kolem karoserie podepsalo pod zlepšení průměrné spotřeby, Kia neuvádí, každopádně i bez nějakých zásadních změn na pohonném ústrojí se to podařilo u všech motorizací. Tabulková úspora se pohybuje od 0,1 do 0,8 litru, nejvýrazněji pak u dieselových čtyřválců, a když už jsme u nich, naftovým základem se nově stal dvoulitr CRDi o výkonu 150 koní při 4 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 382 newtonmetrov od 1 800 do 2 500 ot./min. K mání bude výlučně se šestistupňovým manuálem a tato kombinace (se systémem 4x4) stačí na maximálních 187 km/h, čas akcelerace na stovku za 10,8 sekundy a průměrnou spotřebu 6,1 l/100 km. Momentální akční cena verze 4x2 Active začíná na 690 tisících Kč, na čtyřkolku potřebujete o 50 tisíc navíc. Ostatně, kompletní ceník už jsme vám představili.

K dieselovému základu ani benzínové dva čtyřce nebyla šance se dostat, jediným přítomným Sorentem byla varianta 2,2 CRDi 4x4 o výkonu 197 koní, točivém momentu 436 newtonmetrů a se šestistupňovým automatem. Tak se na něj podívejme konkrétněji.

První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 10 - Kia Sorento 2013 prvy test 38První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 11 - Kia Sorento 2013 prvy test 39První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi - 12 - Kia Sorento 2013 prvy test 34

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.