Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Kia Sorento 2012 2,2 CRDi: rekonstrukce v praxi
14.10.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky
Facelift je obvykle spojován s kosmetickými retušemi, skutečně hloubková revize Sorenta však ke škodě Kie moc vidět není.
Přehled kapitol
Dva deriváty klasických testů s přídomky „první” a „rychlý” jsme na těchto stránkách zavedli z prostého důvodu. Ne vždycky je možné nebo úplně nutné se novému vozu věnovat tak podrobně, jak se dá. Někdy zkoušíme pouze novou motorizaci, převodovku či karoserii s jiným počtem dveří, jindy úplně žhavou novinku, se kterou si můžeme sjet jen krátce a poznat leda to nejpodstatnější.
Ani v případě nového Sorenta zatím nebylo možné strávit za volantem dost času v různých jízdních režimech, aby bylo možné vysledovat všechny změny chování, spotřebu paliva, dojmy z různých úhlů pohledu a další nezbytnosti, které by daly na klasický test. V rámci domácích prezentací automobilových novinek je zkrátka prostoru obvykle velmi málo - však obvykle je pro všechny připraveno jedno auto a za vámi přešlapuje nervózní zástup kolegů z jiných médií.
Ochudit vás o první dojmy z modernizované Kie Sorento jsem ale ani v takto bojových podmínkách nechtěl, takže jsem z tiskové konference utekl se záměrem představit vám alespoň něco než nic. Také pro výše zmíněné ale v následujícím textu nehledejte všechny informace a detaily, které by vás za jiných okolností asi zajímaly. Na více než pouhé první dojmy to ale snad dá.



Než se pustím do popisu pocitů, jenž ve mě Sorento zanechalo a které jsou v konečném důsledku pro většinu z nás mnohem důležitější než suchá čísla a pouhá fakta, rád bych nejdříve rozpletl klubíčko nejasnosti kolem tvrzení Korejců o tom, že nejde ani tak o facelift jako spíše o nový vůz. Je totiž libým zvykem automobilek tvrdit to o každém voze s vyměněným nárazníkem nebo světly.
Téměř nová platforma
Pochybnosti o takzvaném „novém Sorentu“ určitě nerozptýlí jeho vzhled. Světla a nárazníky opravdu jiné jsou, auto tak ale nevypadá. Pokud vám jedno neparkuje v garáži nebo nemáte možnost přímého srovnání, je to prostě Kia jako ta předchozí. Možná jen zadní světla tvarově odskočila od těch původních natolik, aby vám dala jistotu, že máte přes sebou vůz po faceliftu.
Interiér je naopak přestavěn docela zásadně. Pojetím se od předchůdce příliš nevzdálil, materiály a zpracování však jako v o generaci lepším autě skutečně působí. I na dotek evidentně tvrdé panely byly potažené hebkou jakoby pogumovanou vrstvou, kamkoli se podíváte, najdete geometricky přesné lícování a kompletně přepracována byla palubní deska s analogovým nicméně digitálně zobrazovaným tachometrem i středová konzole. Netvrdím, že je uživatelsky lepší nebo horší, ale kdo má raději samostatně oddělené panely klimatizace a audiosystému než souvislý sloupec tlačítek a přepínačů, mohlo by se mu modernizované Sorento líbit.
Dobře, snaha Korejců byla evidentně větší než obvyklá, ale pár jinak vylisovaných plastových panelů nový vůz ještě nedělá. Proč tedy tolik sebevědomí? Odpověď je ukryta ve skutečně novém Hyundai Santa Fe. Ačkoli obě sesterské značky vyrábí své geneticky spřízněné crossovery ve vlastních továrnách (výjimkou je pouze spojený severoamerický podnik ve West Pointu), pro koncern bylo jednodušší a levnější vzít platformu Sorenta z roku 2009, vylepšit ji a zavést současně pro novou generaci Santa Fe i facelitfovanou Kiu.
Mechanicky stejné, s papírově nižší spotřebou
Rekonstruovaná karoserie má proto o osmnáct procent vyšší torzní tuhost použitím do kostry integrované rozpěry předního zavěšení McPherson a dodatečným navařením výztuh v různých částech vozu, včetně jakéhosi zjednodušeného pseudo-žebřinového rámu připojeného k podlaze. Původní pomocné rámy náprav připomínající čtverce nahradily nosné konstrukce ve tvaru písmena H a jiné jsou také silentbloky, tlumiče, pružiny i stabilizátory.
Aby toho nebylo málo, přední kapota byla kvůli novým předpisům na ochranu chodců dovybavena pyrotechnickými patronami a je tudíž vystřelovací a konstruktérům se podařilo redukovat aerodynamický odpor karoserie Cx z 0,38 na 0,34.
Jak moc nebo málo se vylepšené obtékání vzduchu kolem karoserie podepsalo pod zlepšení průměrné spotřeby, Kia neuvádí, každopádně i bez nějakých zásadních změn na pohonném ústrojí se to podařilo u všech motorizací. Tabulková úspora se pohybuje od 0,1 do 0,8 litru, nejvýrazněji pak u dieselových čtyřválců, a když už jsme u nich, naftovým základem se nově stal dvoulitr CRDi o výkonu 150 koní při 4 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 382 newtonmetrov od 1 800 do 2 500 ot./min. K mání bude výlučně se šestistupňovým manuálem a tato kombinace (se systémem 4x4) stačí na maximálních 187 km/h, čas akcelerace na stovku za 10,8 sekundy a průměrnou spotřebu 6,1 l/100 km. Momentální akční cena verze 4x2 Active začíná na 690 tisících Kč, na čtyřkolku potřebujete o 50 tisíc navíc. Ostatně, kompletní ceník už jsme vám představili.
K dieselovému základu ani benzínové dva čtyřce nebyla šance se dostat, jediným přítomným Sorentem byla varianta 2,2 CRDi 4x4 o výkonu 197 koní, točivém momentu 436 newtonmetrů a se šestistupňovým automatem. Tak se na něj podívejme konkrétněji.
Následující >1 / 4
Diskuze 3 příspěvky
Bleskovky
- Kamion plný aut dostal smyk na dálnici, po proražení svodidel se zasekl na hraně srázu
včera - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
14.12.2019 - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019
Nejdiskutovanější články
- Ani nová nejlevnější Dacia neunikne tlaku EU, bude ještě o něco komplikovanější
26.11.2019 (4) - Proč elektromobily dál mizerně fungují v zimním počasí? Část slabin nemá řešení
4.12.2019 (2) - Němci vyzkoušeli ojetou Dacii Logan kombi, zdánlivě lákavé nabídce radí se vyhnout
3.10.2019 (2) - Muž najel s Pagani Huayra za tři dny víc kilometrů než ostatní majitelé za rok dohromady
21.10.2019 (1) - Elektrické experimenty BMW definitivně končí, znamenají konec jedné éry
19.9.2019 (3) - Rusové ukázali nové interiéry svých vlaků, těm českým ujíždějí o parník
20.11.2019 (1) - Trump vzal Kalifornii právo určovat tvrdší emisní limity, pro svět aut to může být spása
20.9.2019 (1) - Policejní Tesla Model S totálně selhala při pronásledování podezřelého
27.9.2019 (4) - Pokus automobilky ulehčit život manažerům svéráznou výbavou skončil velkým fiaskem
19.10.2019 (1) - Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu
5.10.2019 (2)

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Lyžárna 22:40 - driver
- Hon na piráty 21:27 - ctrl_j
- po 30 letech s favoritem -> Mazda 3 2019?? 21:17 - Shr3k
- Benzínová čtyřkolka do milionu 20:45 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 20:40 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 20:39 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 17:57 - rhinos
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 16:09 - vonkreuz
- Politický koutek 15:10 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10:45 - Stepan
Autobazar
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
r.v. 2010
260 000,- KčŠkoda Roomster 1.2 TSI
r.v. 2011
150 000,- KčŠkoda Roomster 1.4 16V
r.v. 2014
162 000,- KčŠkoda Octavia 1.5 TSI
r.v. 2018
484 000,- KčCitroen Berlingo 1.6 HDI
r.v. 2017
315 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 i
r.v. 2010
130 000,- Kč