A je po Saabu, definitivně. Čínský NEVS už nebude moci použít jméno a logo

2.2.2016 | Petr Prokopec | 2 příspěvky

Čínská společnost toho nakonec od Švédů zase tolik nezískala. Může totiž pouze vyrábět elektrický model 9-3 a užívat původní továrnu, víc nic.

Před pár týdny se zdálo, že budoucnost Saabu, tedy značky, jenž se v posledních letech potácela nad propastí bankrotu, je skoro záviděníhodná. Mateřská společnost National Electric Vehicle Sweden (NEVS) totiž získala hned dvě obrovské objednávky, dle kterých by v letech 2017 až 2020 měla dvěma čínským firmám dodat celkem 170 tisíc nových elektrických sedanů 9-3. Všeobecně se přitom čekalo, že za budoucí klientelou dorazí pod svým původním označením, realita je ale opačná.

Švédská letecká společnost Saab AB, která vlastní práva na jméno Saab a tradiční logo automobilky, nyní oznámila, že Číňanům nedovolí používat název a logo značky. Samotné omezení použití není nic nového, NEVS totiž přišel o práva spojená s užíváním označením Saab již před dvěma roky, kdy v důsledku krachu svých předchozích plánů požádal o ochranu před věřiteli. A s právy na užívání samotného loga s ptákem Nohem to nebylo jiné. Jenže se mělo za to, že možnost použít výsostné znaky firmy bude vzkříšena s tím, jak zpátky k životu přichází NEVS. Jenže realita je jiná.

„Zrušili jsme jejich práva na užívání značky,“ uvedl k tématu mluvčí Saab AB Sebastian Carlsson. A také dodal, že už neprobíhají žádná jednání o jejich znovuzískání. Je přitom sporné, zda dané rozhodnutí bude pro Číňany problémem či nikoliv. Vše samozřejmě nejvíce záleží na faktu, jak zákazníci přijmou skutečnost, že budou odebírat vozy s vizáží švédského Saabu 9-3, ovšem nesoucí prozatím zcela neznámé označení a logo.

„Až uvedeme naše nové vozy na trh, upřesníme, jakou značku použijeme“ uvedl mluvčí NEVSu. Nic konkrétnějšího nezmínil, majitel společnosti Kai Johan Jiang pouze dodal, že nový název bude vybrán na míru čínskému trhu. S rozhodnutím Saabu AB jsou tedy Číňané evidentně smířeni, což nás vede ke zmínce, že ve výsledku toho nakonec tolik neodkoupili - víceméně jde pouze o práva na výrobu modelu 9-3 a původní švédskou továrnu, tím však končíme.

Dodat lze již jen tolik, že NEVS bude ve Švédsku produkovat karoserie elektrického sedanu, finální montáž však proběhne v Číně v nové továrně. Ta by přitom měla najet na plnou kapacitu v roce 2020 a počítá se čtyřmi dalšími novinkami, jejichž vývoj chce NEVS financovat za pomoci zmiňovaných masových objednávek. Nyní ovšem záleží na tom, zda odběratelé nakonec necouvnou od smlouvy a nesáhnout po zavedenějším zboží.

A je po Saabu, definitivně. Čínský NEVS už nebude moci použít jméno a logo - 1 - saab zahajil vyrobu 01A je po Saabu, definitivně. Čínský NEVS už nebude moci použít jméno a logo - 2 - saab zahajil vyrobu 02A je po Saabu, definitivně. Čínský NEVS už nebude moci použít jméno a logo - 3 - saab zahajil vyrobu 03A je po Saabu, definitivně. Čínský NEVS už nebude moci použít jméno a logo - 4 - saab zahajil vyrobu 04A je po Saabu, definitivně. Čínský NEVS už nebude moci použít jméno a logo - 5 - saab zahajil vyrobu 04aA je po Saabu, definitivně. Čínský NEVS už nebude moci použít jméno a logo - 6 - saab zahajil vyrobu 05
Elektrický sedan 9-3 se na původních oficiálních fotkách objevil pod označením Saab. To ale již Číňané užívat nemohou, do prodeje tak vůz zamíří s novým názvem i logem

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama