Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni?

Auta se po dekádách přibírání na váze začala v posledních letech stávat zase o něco lehčími. Možnosti jednoduchých hmotnostních úspor jsou ale vyčerpány.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni?

29.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Auta se po dekádách přibírání na váze začala v posledních letech stávat zase o něco lehčími. Možnosti jednoduchých hmotnostních úspor jsou ale vyčerpány.

O stále přísnějších limitech spotřeby paliva a emisí mluvíme každou chvíli. Zatím to vypadalo, že úspor bude dosaženo zejména downsizingem pohonných jednotek a stále komplikovanějším přeplňováním. Nicméně dieselový skandál Volkswagenu a na něj navazující kauzy jen urychlily příchod nové metodiky měření spotřeby a emisí, která bude více reflektovat reálný svět. A ten si s papírovými výhodami maloobjemových turbomotorů netyká - s downsizingem už se do budoucna nepočítá.

Před automobilkami tedy opět leží otázka, jak stále nižších limitů dosáhnout. Jednou z klíčových cest je redukce hmotnosti, ke které v posledních letech taktéž začíná docházet. Nová studie Centra pro automobilový výzkum (CAR neboli Center for Automotive Research) z amerického Ann Arbor ovšem naznačila, že budoucí pokrok nejspíše nebude probíhat ve stejném tempu jako nyní. Zvláště pokud má dojít k výraznější dietě.

CAR oslovilo 16 světových výrobců, kteří patří mezi největší hráče na trhu. Devět z nich se pak na studii přímo podílelo, což nám dává realitu odrážející data. Přestože nevíme, o které konkrétní značky šlo, dle studie tyto automobilky ovládají 88 procent amerického trhu. Zcela jistě mezi ně patří Ford, General Motors, FCA či Toyota. A také některé prémiovky.

Všichni zúčastnění přitom skrze ústa šéfa centra Jay Barona dodávají, že „pokud chcete opravdu odlehčit vozidla, musíte výrazně přepřáhnout na kompozity, zvláště pak na karbonová vlákna. Týká se to dokonce i sloupků, nosníků nebo rozpěr a jak víme, někteří vyvíjí i karbonové díly motoru. Jinými slovy, vzkaz od výrobců je následující: Nemůžeme se dosáhnout úspory na úrovni 15 %, aniž bychom byli velmi agresivní při práci s kompozity.“

Zatímco tedy pro pětiprocentní odlehčení postačí díly z vysokopevnostní oceli či hliníku, pro další pokrok je třeba aplikovat karbonové díly. Ty je pak třeba využít ještě hojněji, dokonce i v rámci nosných struktur, aby odlehčení dosáhlo alespoň oněch 15 %. Podle Barona to představuje velkou výzvu, a to nikoliv kvůli cenám tohoto materiálu. Problémem je totiž začlenění uhlíkových vláken do existující infrastruktury.

Automobilky nám říkají: „Pracovali jsme velmi tvrdě na standardizaci procesu, a nyní, když jsme toho dosáhli, po nás chcete, abychom vyrobili dveře z kompozitu? To ale není standardem, tím narušujete náš procesy.“ Jelikož jde o klíčové díly, nechtějí automobilky jejich vývoj a výrobu svěřit subdodavatelům zásobujících více značek. Jenže jim k tomu chybí zkušenosti.

Do hry tedy bude zapojeno větší množství firem, s nimiž výrobci navážou exkluzivní spolupráci. Tento proces je ale teprve v zárodku a bude tedy třeba ještě pár let, než se dočkáme širšího nasazení nových materiálů. Automobilky proto doufají v podporu nového prezidenta Donalda Trumpa, který by příchod tvrdších emisních limitů mohl odsunout a dát jim tak více času. Obamova administrativa ale v posledních dnech své existence dělá všechno proto, aby měl nový prezident USA v těchto snahách co nejvíce klacků pod nohama...


Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 1 - Lamborghini ACSL Seattle 01Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 2 - Lamborghini ACSL Seattle 02Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 3 - Lamborghini ACSL Seattle 03Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 4 - Lamborghini ACSL Seattle 04Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 5 - Lamborghini ACSL Seattle 05Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 6 - Lamborghini ACSL Seattle 06
Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 7 - Lamborghini ACSL Seattle 07Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 8 - Lamborghini ACSL Seattle 08Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni? - 9 - Lamborghini ACSL Seattle 09
Takové Lamborghini koketuje s karbonem ve velkém. Je však malosériovou značkou, pro masové výrobce jsou uhlíková vlákna mnohem větší výzvou

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše