Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie změní nejvyšší povolenou rychlost na silnicích. Neuvěříte, jakým směrem
9.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S ohledem na evoluci posledních dekád je těžko pochopitelné, že limity rychlosti zůstávají stejné jako v 70. letech. Ve Francii je změní, ale jak...
Již mnohokrát jsme zmínili, že překračování povolených rychlostních limitů rozhodně nevede k vyššímu počtu dopravních nehod. Právě naopak mnohé studie poukazují na skutečnost, že tam, kde je dodržování legislativy důsledně vyžadováno, počet havárií narůstá. Více než tragickým způsobem se o tom kupříkladu nedávno přesvědčili obyvatelé britského městečka Bath, kde byla v minulých letech snížena rychlost z 30 mil v hodině na 20 (ze 48 km/h na 32 km/h).
Radní daného městečka očekávali, že to povede k menšímu množství fatálních nehod, jenže hned v sedmi zónách ze třinácti, kde ke snížení rychlosti došlo, nastal pravý opak. Zastupitelstvo tak nyní muselo přiznat svou chybu a dodalo, že by velmi rádo rychlost navýšilo zase zpět na původní úroveň. K tomu ovšem nemůže dojít, neboť opatření pro snížení rychlosti vyšlo na 25,4 milionu korun a podobné výdaje by stál zpětný krok. Danou sumu ale již město v rozpočtu nemá.
Jmenovali jsme přitom pouze jeden konkrétní případ, věřte však, že po celém světě jich existuje více než dost, aby se zákonodárci konečně probrali a začali opravdu konat pro dobro lidí, kteří je zvolili. To bychom ovšem chtěli vyloženou utopii, což ostatně dokládá i nový vývoj ve Francii. Před Vánoci se v zemi galského kohouta začalo mluvit o tom, že by maximální povolená rychlost na veřejných komunikacích mimo dálnice byla snížena z 90 na 80 km/h. Politici v čele s premiérem Edouardem Phillippem se oháněli růstem počtu smrtelných nehod a tím, že je potřeba v dané věci něco udělat.
„Pokud nepopularita povede k záchraně lidských životů, pak chci být nepopulární,“ uvedl Phillippe. Jeho slovům bychom přitom mohli zatleskat, pokud by byla spojena se smysluplným řešením. Jak se však ukazuje, o redukci počtu smrtelných nehod o 350 až 400 ročně tu však jde až ve druhém či možná třetím sledu. Na prvním místě jsou, jak se asi dá čekat, peníze. Francie totiž počítá s tím, že snížení rychlosti přinese do rozpočtu na pokutách přinejmenším 335 milionů Eur (cca 7,148 miliardy korun). To je již nemalá suma, za kterou ona nepopularita také možná stojí.
Náklady na zavedení nových rychlostních limitů jsou přitom vedle očekávaných příjmů takřka mizivé. Dle propočtů by nahrazení 20 tisíc dopravních značek a přeprogramování statických radarů na zhruba 400 tisících kilometrech francouzských okresek mělo vyjít na 5 až 10 milionů Eur (106,7 až 213,4 mil. Kč). Pokud by tedy změna vyšla na spodní hranici nákladů, zamíří v prvním roce do kapsy francouzské vlády na pokutách sedm miliard korun. V letech dalších se pak toto korýtko jen prohloubí.
Jsme tedy vskutku zvědavi, zda snaha o motoristické výpalné, tedy pardon, o záchranu životů dosáhne kýženého záměru. Příliš s tím ale nepočítáme, loňský počet obětí (3 477) spíše naroste, jak se ostatně svého času stalo i u nás - lidé budou zase více sledovat tachometr a méně vozovku. Dodat pak jen lze, že rychlostní limit bude snížen k 1. červenci letošního roku. Pokud se tedy chystáte na letní dovolenou do Francie, počítejte s tím, že vám cesta zabere více času. Prognózy do budoucna navíc nejsou zrovna příznivé, neboť v plánu je i snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích ze 130 na 120 km/h, se stejnou motivací...

S těmito limity je možné počítat ve Francii nyní...
...od 1. července však na okreskách začne platit osmdesátka. I když na mnoha místech již na instalaci nových dopravních značek došlo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Nové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před hodinouVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 3 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 4 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 6 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva