Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je dokonalá Lancia 037 Stradale, 1 z 207 silničních strojů
3.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tato homologační verze legendy rallye je v tak dobrém stavu, v jakém jen může být. Moc nejezdila, nezávodila a je zcela originální. Cena odpovídá.
Nejznámější soutěžní Lancie se jmenují Stratos a Delta, ovšem skalní fanoušek připomene ještě jeden stroj, který je možná ještě zajímavější - 037. Správně se jmenuje Rally, 037 byl interní kód Abarthu, který na vývoji spolupracoval s Lancií, Pininfarinou a Dallarou, ale dnes tomuhle vpravdě pekelnému stroji neřekne nikdo jinak než 037.
Bylo to první želízko Lancie v zápolení aut skupiny B a zároveň jediné soutěžní auto s pohonem jedné nápravy, které dokázalo porážet čtyřkolky. Za jeho volant usedala jména jako Markku Alén a Walter Röhrl. A v roce 1983 vyhrála Lancia s vozy 037 pohár konstruktérů. Tehdy se Lancia 037 stala posledním autem se zadním náhonem vůbec, které vyhrálo pohár konstruktérů. Od roku 1984 už stávají na špici jen čtyřkolky.
Pro homologaci do nejvyššího patra rallye bylo nutno vyrobit také určitý počet silničních verzí, homologačních speciálů. Tak se stalo, že jsou na světě silniční Fordy RS200 nebo Peugeoty 205 turbo 16. A 037 nebyla výjimkou, musely vzniknout dvě stovky 037 Stradale, aby mohla ostrá verze jezdit ve WRC.
Celkem bylo s homologací pro silniční provoz postaveno 207 kusů, byť některé zdroje hovoří až o 220. Tak či onak jde o mimořádně vzácný vůz, který se v prodeji vídá jen zřídka. Nedávno jsme tu měli první vývojový prototyp a dnes vám neukážeme o nic méně vzácný stroj - zcela originální silniční 037 s minimálním nájezdem.
Kousek, na který se díváme na obrázcích, má číslo šasí 063. Byl po celý svůj život provozován jako silniční vůz, nikoho s ním nenapadlo závodit. A ani veřejných silnic si příliš neužil - od roku 1982 najel jen 33 tisíc kilometrů. U současného majitele je vůz od roku 2014 a nedávno prošel důkladným servisem u specializované firmy MRT v Itálii. Od té doby prý najel jen asi tři stovky kilometrů.
Má tedy být v perfektním stavu i se svým dvoulitrem Lampredi s kompresorem, který z něj doluje 153 kW (208 koní) při 7 000 ot./min a 226 Nm při 5 000 ot./min. Motor trůní v trubkovém rámu a jeho výkon míří pochopitelně na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku. Samozřejmostí je vstřikování paliva, kotoučové brzdy na všech kolech a dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu i vzadu - to všechno je úplně stejné jako u soutěžního auta, musí být. Hmotnost vozu činí jen 1 170 kg, na stovku zrychlí za méně než 7 sekund a rozjede se na více než 220 km/h. Dnes žádný zázrak, jistě, ale tato verze měla vždy velký potenciál k dalším úpravám. A u tohoto konkrétního auta je jedině dobře, že nebyl využit.
Nyní bude k mání v aukci pořádané domem RM Sotheby's 14. května tohoto roku, tedy za necelé dva týdny. Odhad ceny zní na 335 - 355 tisíc Eur, tedy na 9,1 - 9,6 milionu korun. Žádná láce to tedy nebude, ale pořídíte dost možná nejlepší Lancii 037 Stradale, která na světě existuje. Možná vyjma vývojového prototypu, o kterém jsme psali nedávno, ale ten bude spíš vzácnější než obecně lepší.
Tohle je možná nejlepší 037 Stradale na světě
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 24 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 09:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda