K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold

Tatru 613 máme zafixovanou jako černý přízrak kolon převážejících komunistické papaláše, tahle má ale jiné kořeny. Ve zlaté barvě sloužila poslední federální vládě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold

13.1.2018 | Mirek Mazal | 27 příspěvků

Tatru 613 máme zafixovanou jako černý přízrak kolon převážejících komunistické papaláše, tahle má ale jiné kořeny. Ve zlaté barvě sloužila poslední federální vládě.

Tatru zná asi každý, ale méně už se ví, že jde o třetí nejstarší automobilku světa. V Kopřivnici se auta vyrábí od roku 1897 a díky je vůbec nejstarší firmou svého druhu ve střední Evropě. Život plný vzestupů a pádů, investic a marných slibů se v posledních letech stabilizoval. Továrna si mohla dovolit navýšit své kapacity, investovat do modernizace technologií a vrátila se na světové trhy.

To se ale bavíme pouze o produkci nákladní vozů, nic jiného dnes Tatra nevyrábí. V dávné minulosti stála i za jedněmi z nejpokrokovějších osobních automobilů světa, okovaná bota plánovaného hospodářství je ale bohužel zadusila. V socialistickém Československu se musela omezit na výrobu reprezentativních limuzín pro papaláše. Komunisté jezdili nejprve v modelu 603 a později i Tatra 613, prodávaném od roku 1974 do 1996. Z velké části ručně vznikaly malé série pohodlného vládního vozidla na odděleném pracovišti v Příboru. Dlouhých 42 let na trhu přineslo několik variant od obyčejné Tatry 613 po Tatru 613-4 Mi Long Model 95, která vznikla v pouhých 18 kusech.

Poslední evoluce už pochopitelně mířily za jinými uživateli, než komunistickými prominenty a jeden z takových vozů dnes máme před sebou. Jde o jedno z nejvyšších provedení vyrobené speciálně pro vládu ČSFR, v originální výbavě a původním odstínu barvy je na prodej. Prodloužená Tatra 613 obarvená zlatou metalízou z roku 1993 čeká v Praze na někoho, kdo ocení nájezd necelých 150 000 kilometrů a podle všeho pěkný vizuální i technický techniky. Vyšívané koberečky, semišové obložení a dřevěný volant jsou samozřejmostí. Tehdejší pojízdnou kancelář v prodloužené verzi poháněl 3,5litrový čtyřválec s karburátorem o výkonu 120 kW (163 koní), který dovolil dosahovat rychlostí okolo 190 km/h.

Takto zachovaných exemplářů není mnoho a už vůbec ne v této barvě. Nejčastěji jsme T613 vídali v černé a i když porevoluční kousky byly vyráběny i v poněkud barevnějších provedeních, zlatá je vážně výjimka. Kolik bude stát tento kus zůstává otevřené, cena je předmětem dohody. Čekejme ale částku minimálně ve vysokých statisících korun - Tatra 613 už dávno není něco, nad čím by sběratelé ohrnovali nos...

K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold - 1 - Tatra 613 1993 long zlata na prodej 01K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold - 2 - Tatra 613 1993 long zlata na prodej 02K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold - 3 - Tatra 613 1993 long zlata na prodej 03K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold - 4 - Tatra 613 1993 long zlata na prodej 04K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold - 5 - Tatra 613 1993 long zlata na prodej 05K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold - 6 - Tatra 613 1993 long zlata na prodej 06K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold - 7 - Tatra 613 1993 long zlata na prodej 07K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold - 8 - Tatra 613 1993 long zlata na prodej 08
Z Příboru přijela tato zlatá Tatra v roce 1993. Stáří na sobě nedává příliš znát

Zdroj: Ráj veteránů

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 27 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama