Reklama

K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant

Kdysi v něm jezdili ti, kteří měli za úkol děsit všechny kolem, i proto ono zažité označení. Teď už z Černého havrana strach nejde, snad jen z jeho ceny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant

13.4.2018 | Mirek Mazal | 8 příspěvků

Kdysi v něm jezdili ti, kteří měli za úkol děsit všechny kolem, i proto ono zažité označení. Teď už z Černého havrana strach nejde, snad jen z jeho ceny.

Skoro dvoutunová, pětapůlmetrová limuzína automobilky GAZ pod typovým označením ZIM-12 nikdy neměla dobrou pověst. Sloužila jako služební automobil sovětské tajné policie NKVD nebo Staatssicherheitsdienst v NDR, tamní Státní bezpečnosti, pro kterou se vžilo označení Stasi. Právě u našich severních sousedů si neohrabaný koráb vysloužil přezdívku Schwarzer Rabe, v překladu Černý havran, která nejlépe vystihuje, jaký dojem na okolí dělal.

I když běžné lidi spíše děsil, některým právě proto imponoval. Jeden z vrcholných komunistických strojů si nenechal ujít ani zeť Klementa Gottwalda a jeden z organizátorů vykonstruovaných politických procesů Alexej Čepička. Pořídil si ho jako soukromý automobil, z počátku si mohl dovolit osobního řidiče, po ztrátě funkcí si ale při řízení musel vystačit sám.

Snadné to věru neměl. I když vůz poháněl řadový šestiválec o objemu 3,5 litru, výkon pouhých 66 kW (90 koní) z něj dělal nemotornou krabici. Nejlépe to dokumentuje zrychlení na 100 km/h za více než půl minuty i maximální rychlost tohoto těžkotonážníka - pouze 125 km/h. Uřídit ZIM-12 bez posilovače a s bubnovými brzdami chtělo slušnou fyzičku.

Kromě motoru je tu ovšem všechno předimenzované. Přední maska s rudou pěticípou hvězdou trčela do vzduchu vysoko nad zemí, kapota motoru vyžadovala k otevření všechnu sílu. Vrozené velikášství Sověti lépe zužitkovali v interiéru. Na sedačky se dalo skoro naskočit velkým nástupním otvorem. Pasažéři zadních měkkých sedadel před sebou měli hodně místa k protažení, pokud někdo nevyužil nouzových sedaček zabudovaných do podlahy. Dveře se otevíraly proti sobě jako u Rolls-Roycu. Zpracování karoserie ale zrovna příkladné nebylo, také materiály uvnitř byly nevalné kvality. Postupem času povrch ztrácel původní lesk.

Právě všechny zmíněné neduhy se pokusili napravit v Novosibirsku. Pod střechou jedné tamní dílny vznikl GAZ ZIM-12 Custom jako exkluzivní projekt starého socialistického automobilu zkříženého s modernější technikou i provedení interiéru. Dýchavičný původní motor nahradil agregát VQ-30 a automatická převodovka od Nissanu, zadní nápravu poskytl Chevrolet Camaro. Kované disky Solomon Alsberg B1 Force R17 s gravírováním jsou vyrobeny výhradně pro tento projekt.

Výkon se díky změnám navýšil k hranici 200 koní, nové díly podvozku nepochybně zlepšily ochotu zatáčet a brzdit. Povrchy uvnitř kabiny se dočkaly nových materiálu diametrálně odlišných od těch komunistických. Barevně restaurátoři dodrželi původní kombinace černého laku a krémového interiéru.

Tento stroj je teď na prodej a coby reprezentativní limuzína sovětského stylu vyjde na na pořádný balík. Přesně 19 999 000 rublů je asi 6,3 milionu Kč, což jsou peníze, za které si dnes můžete koupit nejlepší provedení špičkových německých limuzín, pochopitelně nových a s veškerou nejmodernější technikou. Takovou pozornost jako Černý havran si ovšem asi nezískají, takže záleží jen na vás, co považujete za důležitější...

K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 1 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 01K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 2 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 02K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 3 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 03K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 4 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 04K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 5 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 05K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 6 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 06K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 7 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 07K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 8 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 08K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 9 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 09K mání je komunistický postrach, který musel mít i Gottwaldův zeť. Modernizovaný stojí majlant - 10 - GAZ ZIM 12 Custom prestavba na prodej 10
Původní rok výroby tohoto stroje je 1955, v novém miléniu se ale dočkal komplexní modernizace. Trvala pět let a vůz od ní najel jen 1 000 kilometrů, teď si hledá nového majitele za vskutku tučnou sumu

Zdroj: Auto.ru

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše