Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal

14.10.2016 | Marek Bednář | 7 příspěvků

(+ video) Ford Focus RS má kvůli poddimenzovanému mezichladiči v horní třetině otáček omezený výkon. Přesto ho má víc, než Ford udává.

Dlouho před odhalením nového Focus RS Ford říkal, že se výkon vpzu bude pohybovat okolo 320 koní. Pak jsme se při definitivním představení dozvěděli, že motor dává 350 koní a 440 Nm. Jenže oficiální hodnoty výkonu můžou být od těch skutečných odlišné, proto budiž dobrou zprávou, že někdo vzal Focus RS na motorovou brzdu.

Byl to konkrétně Matt Farah z magazínu The Smoking Tire, a to u příležitosti úpravy svého vlastního Focusu RS firmou Mountune. Změřil ho před i po tuningu a výsledky jsou skutečně pozoruhodné. Podle oficiálních specifikací Fordu má míst sériový Focus RS výkon 350 hp točivý moment 350 lb/ft. Přepočteno na metrické hodnoty kontinentální Evropy to znamená 354,6 koní a 474,5 Nm.

První měření sériového auta ukázalo 326,2 k a 477,2 Nm. Připomínáme, že tato naměřená čísla platí pro výkon a točivý moment na kolech, nikoliv na výstupu z motoru, jak je udává web automobilky. Máme před sebou auto s pohonem všech kol, takže můžeme počítat s nejméně 15% ztrátou v pohonném ústrojí. Po jejím započtení bychom byli na přibližně 384 k a 560 Nm na výstupu z motoru - a tedy u závěru, že oficiální čísla Fordu jsou opravdu konzervativní.

Farah si od firmy Mountune objednal paket B3, který obsahuje lepší sání a přemapování řídící jednotky a přijde zhruba na 1 500 dolarů, tedy asi 36 700 korun. Než to odsoudíte jako vysokou cenu, podívejte se na výsledky. Po úpravě bylo tomuto Focusu RS na kolech naměřeno 350,6 k a 597,9 Nm. Po započtení ztráty jako výše bychom byli na cca 412 k a úctyhodných 700 Nm na výstupu z motoru.

Z motoru, který má pořád jen čtyři válce a 2,3 litru objemu, nutno dodat. Na něco takového je 700 Nm opravdu úctyhodné číslo a po stránce výkonu se díváme na 182,4 koně na litr. Matt Farah o tuningu svého Focusu informoval na Instagramu a ukázal tam i graf průběhu výkonu před a po úpravou. Vidíme zejména výrazný nárůst točivého momentu ve 3 000 - 3 500 otáčkách a adekvátní posun výkonu výše.

Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 1 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 01Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 2 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 02Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 3 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 03
Farahův Focus RS zamířil na brzdu

Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 4 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 04Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 5 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 05Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 6 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 06
Výkon a točivý moment Focusu RS vzrostl po úpravě Mountune opravdu slušně. Už sériové hodnoty jsou ale sympatické

Matt Farah nicméně není jediný, kdo vzal Focus RS na brzdu, máme tu také video z kanálu Blake's Garage, které vzalo na brzdu jiný kousek. Tentokrát ale byl odpojen zadní elektronicky řízený diferenciál, což z auta v podstatě udělalo předokolku. Že něco takového vůbec lze provést je překvapivé, ale na videu se můžeme přesvědčit, že stačí odpojit konektor k zadnímu diferenciálu a je to.

Máme tedy před sebou předokolku, a to proto, že daná brzda údajně nebyla stavěná na měření vozu s pohonem všech kol. Ovšem řídící elektronika motoru dost pravděpodobně snížila výkon, protože měla za to, že vůz je poškozen. Proto byla v tomto případě naměřena nižší čísla, i když se také díváme na Focus RS americké specifikace.

Před úpravami brzda ukázala 285,7 k a 444,7 Nm, po úpravách to bylo 305 k a 523,3 Nm. Mezi úpravy patřilo kromě přemapování řídící jednotky motoru také nový výfuk od Millteku, nové sání od firem Mountune a Cobb a nové ovládací prvky turbodmychadla od Turbosmart.

Na video se můžete podívat níže a poslechnout si tam, jak o tomto voze hovoří provozovatel této brzdy. K zajímavým informacím patří, že okolo 4 800 - 4 900 otáček se začíná dost zahřívat mezichladič stlačeného vzduchu, což vede k menší efektivitě, vyšším teplotám ve spalovací komoře a tedy i k vyššímu riziku detonačního hoření. Možná proto je také motor z výroby nastaven tak, že od nějakých 4 000 otáček vidíme poněkud nestandardní průběh točivého momentu.

Tuner hovoří také o rozdílech mezi grafy výkonu a točivého momentu tohoto Focusu RS a Subaru WRX STI. Rozhodujete-li se tedy mezi WRX STI a Focusem RS, je to právě Ford, který dokáže v sériovém stavu podávat větší výkony, a to zejména v nižších otáčkách. „Největší nárůst výkonu přinese mezichladič, myslím,” slyšíme také na videu na adresu Focusu RS.

Dozvídáme se také, že Focus RS v sériovém nastavení v určitých chvílích přivírá škrtící klapku, i když držíte plyn na podlaze. To je dnes bohužel běžné, ale v tomhle případě to pochopitelně podkopává snahu o co nejvíc točivého momentu, má-li tento motor maximum v dolní půlce otáčkoměru. To je další prostor pro úpravce...

Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 7 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 07Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 8 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 08
Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 9 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 09Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal - 10 - Ford Focus RS 2016 realny vykon mereni 10
Na posledních dvou fotkách vidíme vlevo grafy Focusu RS a WRX STI. Vpravo ukazuje červená křivka, jak moc roste teplota nasávaného vzduchu u Fordu se sériovým mezichladičem

Zdroj: The Smoking Tire

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše