Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je Porsche 911 GT1 Evolution na značkách, je jediné takové na světě
9.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tohle auto není Strassenversion, je to skutečně závodní GT1 Evo. Vyhrálo závody, pak dostalo značky. Šílenější auto do provozu, abyste pohledali.
Fanouškům závodů FIA GT z devadesátých let jistě nemusíme připomínat Mercedes CLK GTR, který měl se standardním CLK té doby společná možná tak zadní světla. V závodech byl úspěšný a pro homologaci vznikla CLK GTR Strassenversion. V roce 1997 bylo jedním z jeho konkurentů Porsche 911 GT1 Evolution, podobně okřídlené závodní Porsche.
Vzniklo pro sezónu roku 1996 a třebaže bylo označeno 911 a v designu byly jisté podobnosti, s tehdy prodávanou 911 toho mělo společného jen pramálo. Vizuálně vám může připomínat 911 996, ta ale dostala velmi podobná přední světla až později právě díky GT1, nikoli naopak. Základem tohoto auta byla tehdejší 993, tedy základem... Byl tu v podstatě jen přední pomocný rám z 993, zbytek šasí byl odvozen od Porsche 962, stejně jako motor - plochý 3,2l šestiválec se dvěma turbodmychadly, uložený uprostřed.
Dával 600 koní a představil se na čtyřhodinovce na Brands Hatch v roce 1996, kdy s ním Hans-Joachim Stuck a Thierry Boutsen bez problémů vyhráli. Následovalo také vítězství na okruhu Spa-Francorchamps. Při tréninku pro 24h Le Mans v roce 1996 byla vozu naměřena maximálka přesně 330 km/h na rovince Mulsanne.
Koncem roku 1996 přišlo Porsche s novou verzí, označenou 911 GT1 Evolution. Tento vůz dostal úplně novou přední část karoserie, která byla aerodynamicky lepší. Vůz měl stejný šestisetkoňový motor a také zhruba stejnou maximálku, ale jeho zrychlení bylo lepší, auto bylo výrazně rychlejší. Tovární auta však v roce 1997 na 24h Le Mans nedokončily závod kvůli spolehlivosti.
I tady muselo kvůli homologaci do závodů vzniknout pár kusů silničních 911 GT1. Ty se jmenovaly opět jednoduše Strassenversion, „silniční verze” a dostaly homologaci pro veřejné silnice. Psali jsme o nich a jedno z pár vyrobených aut bylo kdysi na prodej, takže tento prostě vypadá jako další z nich. Jenže není, není to 911 GT1 Strassenversion, ale na silnici přesto může. Jak je to možné?
Je to 911 GT1 Evolution, skutečný závodní stroj, který se ale majiteli podařilo dostat na značky. Možná musel úřady „motivovat”, ale možná ani nemusel - podívejte se na onu Strassenversion, ta byla od závodních aut odlišná stejně moc, jako CLK GTR - tedy skoro vůbec. Podle značky vzadu odhadujeme, že je tento vůz registrován ve Spojeném království, možná na některém z Channel Islands nebo na Gibraltaru podle černého podkladu značky, potvrzeno to ale nemáme.
Tohle konkrétní auto má číslo šasí 993-117 a kdysi skutečně závodilo. Vyhrálo prý 13 závodů z 31 startů, třikrát získalo pohár v kanadském šampionátu GT a účastnilo se 24h závodu v Daytoně. Je to prý jeden z pouhých 14 kusů v soukromých rukou a jediné 911 GT1 Evolution, které má registraci pro silniční provoz. Na světě.
„Vzácný” je pro tento vůz slabé slovo, „unikátní” bude pro registraci do provozu příhodnější. Vůz bude nabídnut v aukci pořádané domem RM Sotheby's 14. května a je to údajně poprvé, co tohle auto bude k prodeji takto veřejně. Odhadovaná cena prodeje vás asi nepřekvapí - 2,7 - 3 miliony Eur, tedy zhruba 73,1 - 81,2 milionu korun. Nabídka vozu na webu RMS zatím není kompletní, ale bude. A až se tak stane, více informací vám nejspíše nedá...
Tohle staré Porsche není levné a asi ani ve stavu nového, ale je jediné na světě na značkách
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva