Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996

Další hřebíček do rakve evropských prodejů přináší pokles o 5,6 % oproti loňsku. Vzdorovat mu svede jen Británie či Dánsko, mezi značkami pak Dacie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996

16.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Další hřebíček do rakve evropských prodejů přináší pokles o 5,6 % oproti loňsku. Vzdorovat mu svede jen Británie či Dánsko, mezi značkami pak Dacie.

Za uplynulé dva týdny vám přinášíme reportů o prodejích nových automobilů více než obvykle. Důvod je ale prostý, první pololetí máme za sebou, a tak může být obrázek o odbytu v jednotlivých zemích či kontinentech mnohem celistvější, než by tomu bylo v případě dat měsíčních. Ty totiž mnohdy zkreslují sezónní vlivy nebo „zásahy shůry“, jak nám v červnu předvedlo třeba Holandsko. Tamní červnové registrace šly totiž dolů o více než 50 procent kvůli chystanému snížení emisních poplatků, které vešly v platnost 1. července.

Holandskému trhu jsme se ale věnovali v rámci samostatného reportu. Proto přejdeme rovnou k celé Evropě, která se na rozdíl od takové Ameriky dočkala propadu i jako celek. Sice proti Zemi tulipánů desetinásobně menšího (konkrétně je to -5,6 %), nicméně i přesto jsou registrace v počtu 1 134 042 kusů nejnižší hodnotou zaznamenanou od roku 1996. Za celé první pololetí pak byly prodeje o 6,6 procenta menší než loni, když dohromady bylo letos na všech trzích prodáno „jen“ 6 204 990 nových vozů.

Velká Británie byla přitom i v červnu jednou z mála zemí (další je třeba Dánsko), které automobilky drží nad vodou. Oproti loňsku se zde totiž dočkaly 13,4procentního nárůstu. I díky osmiprocentnímu propadu Francie je tak Anglie hned po Německu druhým nejvýznamnějším trhem. Pokud by navíc stávající trendy byly zachovány, pak se o svou pozici mohou bát i naši sousedé. Prodeje nových vozů tam totiž v červnu poklesly o 4,7 %.

Obě evropské mocnosti ovšem nejsou těmi hlavními červnovými propadlíky. A není to kupodivu ani Holandsko. Největší pokles (-73,7 %) totiž zaznamenaly v Irsku, kde se minulý měsíc prodalo jen 1 673 nových vozů. Dobře si pak automobilový průmysl nevedl ani v Rumunsku (-45,9 %) nebo na Kypru (-37 %), dvacetiprocentní propad postihl i Českou republiku, přičemž tuzemská skepse příliš zlepšení neslibuje.

V rámci jednotlivých značek je pak překvapením již jen malý růst (+2,8 %, respektive 1,3 %) u Jaguaru a Land Roveru, tedy značek, které až doposud jakýmkoliv propadům oponovaly dvoucifernými pozitivními výsledky. Dacie se ale evropské trhy očividně nepřejí (+17 %), stejně jako začíná být pravidelným úspěchem vyšší prodej modelů Seatu (+12,2 %). Dobře pak bylo i u Fordu (8,1 %), který se ale za poslední roky dostal v Evropě tak nízko, že už se jednou musel odrazit ode dna.

Peugeot (-9,3 %), Citroën (-12,5 %) a Renault (-3,1 %) pro změnu opět patří mezi značky evidující pokles, tak výrazný jako u Alfy Romeo (-34,3 %) nebo Lancie (-33 %) ale není. Dobře pak nebylo ani u BMW (-7,9 %), slabého úspěchu se ale dočkal Mercedes-Benz (+2,7 %). Tím dnes končíme, přičemž další výsledky přineseme v půlce „okurkové“ sezony. Dosavadní trendy ale nemají důvod nepokračovat...


Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996 - 1 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu cerven 2013Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996 - 2 - Prodeje novych automobilu v EU 2003-2013 cerven
Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996 - 3 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme cerven 2013Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996 - 4 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU cerven 2013Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996 - 5 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU a EFTA cerven 2013Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996 - 6 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky Zapadni Evropa cerven 2013
Evropské prodeje nových automobilů na rozdíl od těch amerických nevykazují tolik optimismu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

 

Autobazar

zobrazit vše