Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát

9.5.2017 | Petr Prokopec | 8 příspěvků

Škody byly proslulé svou racionalitou, v poslední době ale značku definují hlavně SUV a výrazný design, k tomu i nějaká cinkrlátka. Změnilo se snad něco?

Pokud bychom měli zmínit značku, která podle našeho názoru nejvíce sešla z cesty, po které se léta ubírala, velmi pravděpodobně by to bylo BMW. To jsme ještě před několika málo lety vynášeli do nebes jako strůjce těch nejzajímavějších aut pro nadšené řidiče, ovšem to ještě byla éra, kdy X5 bylo jen doplňkovým zbožím, turba měla pouze turbodiesely a sedmičkovou řadu stále bylo možno mít s manuálem. Sportovně založení řidiči měli k dispozici přímočaře reagující modely jako M3 a M5, kterým pod přední kapotou předl okouzlující serenády atmosférický motor doplněný manuálem a pohonem zadních kol.

Nyní se ovšem podívejte, co se na nás řítí - nové BMW M5, které ke svému pohonu bude užívat 4,4litrový přeplňovaný osmiválec. Jeho výkon sice překročí metu 600 koní a díky automatu a systému 4x4 lze počítat s akcelerací na stovku za zhruba 3,5 sekundy, to ale tradiční klientelu značky rozhodně nepotěší. A to nemluvíme o tom, že ten automat už ani nebude dvouspojkový, ale bude mít hydrodynamický měnič - něco, co by BMW eMkovému modelu dříve nenadělilo ani po vánočním večírku celého představenstva.

Proč tu ale máme další uslzenou tirádu na BMW, když dle nadpisu článku bychom měli hovořit o Škodě? Protože i v jejím případě se zdá, že jde docela jinou cestou, než po které léta kráčela. Sice už dávno měla ve sloganu cosi o IQ a lásce, ale škodovky se vždycky kupovaly především hlavou. Nebyly krásné, ale byly promyšlené, od jisté doby technicky velmi dobře připravené a za svou cenu nabízely o trochu více auta než konkurence. Příkladů bychom našli, vážně to ale platilo až donedávna.

Takový Rapid není krásné auto, ale vejde se od něj spousta lidí i věcí, svůj dynamický potenciál prodá i na nejnáročnějším okruhu světa a přitom dokáže fungovat na rozbitých českých cestách. Už svou podstatou míří hlavně k praktičnosti, však tak malý liftback, kolik automobilek to nabízí? Za pár set tisíc korun tak ve výsledku nabízí spoustu auta, ale musíte si s ním sjet, abyste jej milovali - navenek opravdu příliš neokouzluje.

Na tom se v posledních letech na první pohled mnohé změnilo. Škoda hrne na trh jedno SUV za druhým, což je samo o sobě trochu nerozum. Její auta jsou designově výrazná, v případě faceliftované Octavie snad i za každou cenu. A když se dozvídáme o tom, že Karoq dostane jako první škodovka logo promítané na zem, které není lautr k ničemu a jen zhoršuje osvit míst, kam jinak míří čiré světlo, musí se člověk ptát - nehraje dnes už česká automobilka také jen na city?

Přesně na to byl tázán šéf výzkumu a vývoje značky Christian Strube, který ale něco podobného odmítl. Podle něj jsou zákazníci automobilky vedeni ke koupi nové Škody pořád hlavně rozumem, nikoli emocemi a podle toho musí vypadat auta značky, aby u nich mohla uspět.

„Naše kořeny jsou v logické funkcionalitě a já to rozhodně nikdy nechci opustit. Ale v poslední dekádě jsme podnikli i kroky, abychom zahráli také na emoce našich zákazníků,” řekl doslova Strube.

Je otázkou, do jaké míry tomu budete věřit, Stubeho slova ale dávají smysl. Ještě jsme kupříkladu nepoznali škodovku, která by nebyla s to zvládat plné využití svého výkonu, ať už to byl jakýkoli model. Pořád jde o jedny z nejprostornějších aut svých tříd a i když prvky z řady „Simply Clever” už trochu znovu vynalézají kolo, z valné většiny jde pořád o chytrá řešení, který usnadňují život s tím či oním autem. A také ona nová SUV, jakkoli jde o z podstaty poněkud iracionální kategorii, pořád nejsou jen neschopné „plechovky” s líbivým designem, což SUV obecně nezřídka bývají.

Ano, už slyšíme námitky, podle kterých si nás Škoda koupila, ale tak to vážně není. Koneckonců, jeden člen redakce si nedávno naslepo koupil Alfu Romeo, druhý si tento týden jede pro vůz poháněný Wankelem, naše srdce pořád berou trochu jiná auta, nakonec i ta starší BMW. Rozum ale nové škodovky umí podle nás pořád oslovit více než jiná auta a ony emotivní záležitosti tomu nedělají čáru přes rozpočet. Nebo máte jiný pocit?

Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 1 - Skoda Karoq promitani loga na zem 01Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 2 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 076Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 3 - Skoda Kodiaq prvni vlastni Bila 17
Škoda se v poslední době nevyhýbá věcem, které preferují líbivost před funkcí - logo promítané na zem u chystaného Karoqu, plně dotykové „skleněné” rozhraní infotainmentu u faceliftované Octavie či komplikované tvary světel zasahující hluboko do karoserie jsou toho projevem

Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 4 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 02Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 5 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 04Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 6 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 07Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 7 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 10Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 8 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 13Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 9 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 15Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 10 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 17Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 11 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 20Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 12 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 33Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 13 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 38Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 14 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 43Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 15 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 41Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 16 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 49Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 17 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 50Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 18 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 52Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 19 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 55Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 20 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 56Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 21 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 57Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 22 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 59Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 23 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 61Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 24 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 62Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 25 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 78Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 26 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 79Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 27 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 84Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 28 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 88Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 29 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 91Škoda nemění svůj přístup ke konstrukci aut tak moc, jak se někdy může zdát - 30 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 92
Škoda přesto říká, že podstatu svých aut nemění a Kodiaq má být důkazem. Je to sice SUV, je líbivé a nevyhýbá se některým cinkrlátkům, nicméně stále klade důraz na jízdní projev, funkcionalitu a praktičnost za přijatelnou cenu. I proto je to kupříkladu dle Top Gearu nejlepší auto pro velkou rodinu

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

 

Autobazar

zobrazit vše