Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona

22.8.2017 | Petr Prokopec | 13 příspěvků

Škody dnes obecně nejsou levné a nové modely míří stále výše. V rámci koncernu VW ale jde o levnou značku a tato její úloha bude dále posílena.

VW už léta hledá cestu, jak na trhu nabídnout vozy, které by mohly konkurovat laciným modelům značek, jako je Dacia. Kdysi tuto roli zastával sám Volkswagen, ten už se ale dnes spíše snaží stavě mosty mezi vozy hlavního proudu a produkty prémiových značek. Později tuto roli zastávala Škoda, ale to snad jen do doby, kdy vyráběla Felicii. Poslední léta je tak pro VW prakticky zcela nedostupný jeden z nemalých segmentů trhu, kam občas nakoukne některým z nových modelů či jejich verzí. To je ale asi tak všechno.

Proto také Němci chtěli založit novou značku, vlastní Dacii, která by levná auta vyráběla. Nikdy na to ale nedošlo, žádná z nastíněných cest se nakonec vedení VW nepozdávala jako buď dostatečně levná nebo dostatečně kvalitní. Tuto roli tedy bude muset dále sehrávat některá z existujících značek koncernu a teď už je jasné, že to bude Škoda. Byť primárně ne na trzích které by nám byly blízké.

Česká automobilka totiž působí i na řadě pro nás dost exotických míst, jako je Indie, kde nabízí také vozy, které u nás neznáme, třebaže mají pro nás známá jména. Právě v takových destinacích chtěla posílit svou účast spoluprací s indickým koncernem Tata Motors, jenže tato jednání skončila neúspěchem. Obě značky se sice nerozešly ve zlém, nicméně nedospěly ani k dohodě. Mladoboleslavská automobilka narazila na vskutku volkswagenovský problém - zjistila, že tato cesta by byla buď příliš nekvalitní nebo příliš drahá. Neznamená to ale, že by tento plán vyletěl komínem - jen si bude muset s levnou novinkou poradit sama, což ji i do budoucna přisoudí pozici nejlevnější koncernové značky.

Příchod vozu zmíněného typu je přitom pro koncern VW Group jedním ze stěžejních bodů, má pomoci zalepit díru, kterou po sobě zanechala kauza Dieselgate. Odhaduje se, že se závěrečný účet vyšplhá na nějakých 25 miliard dolarů (cca 555,6 mld. Kč). To rozhodně nejsou drobné, jež by Volkswagen mohl „vysolit“ bez mrknutí oka. Hodně proto sází na auto určené pro rozvojové trhy, jež by při nízkých nákladech a velkém množství prodaných kusů mohlo přinést citelný zisk. Krach škodováckých jednání ale znamená oddálení jeho příchodu.

Okamžitě se tak znovu objevily spekulace o možném odprodeji některých koncernových značek, k čemuž ostatně nemalou měrou přispěla i samotná automobilka. VW Group si totiž u investičních bank zadal analýzu stavu výrobce motocyklů Ducati a producenta převodovek Renk. Jednou z možností, jež se budoucnosti těchto značek týká, je pak i možný odprodej.

Zejména o Ducati by na trhu byl zájem, Volkswagen dostal již pět nabídek. Jedna z nich přišla od italské rodiny Benettonů (ano, jde o tu rodinu, která mimo jiné ovládá módní značku United Colors of Benetton), která nabízí 1,5 až 1,8 miliardy dolarů (33,3-40 mld. Kč). Tato sice není málo, nicméně z hlediska VW Group je to kapka v moři.

I proto šéf firemní strategie Thomas Sedran uvedl, že většina vedení firmy - zejména pak zástupci odborů - jsou proti prodeji. Dojít by k němu mělo až v případě nejvyšší nouze a k té je zatím daleko. Spíše než odprodej některé z dceřiných značek jsou proto pro Volkswagen prioritou další investice, zejména pak do elektromobilů a car-sharingu.

„Velká rozhodnutí, mezi něž patří rozšíření či optimalizace obchodního portfolia globální společnosti, vyžadují čas a musí být učiněna s rozmyslem. Pro Volkswagen je obchodní portfolio velmi důležité, ale nenacházíme se v časové tísni,“ uvedl Sedran. Zároveň přitom dodal, že „vrcholný management má jasnou představu o tom, co patří do kmenového porftolia a co nikoliv“.

Stejně tak má mít správní rada jasno v tom, jakým směrem se mají budoucí strategie ubírat. Vracíme se tedy zpět ke Škodě a ke zmiňovanému levnému vozu, který je nadále prioritou. Koncern ale již při jeho vývoji nebude hledat partnera, místo toho byl projekt kompletně svěřen mladoboleslavské značce. Ta přitom podle Sedrana již má „řadu nápadů“, aby takový vůz postavila. A nakonec nemusí zůstat vyhrazen jen rozvojovým trhům.

Přestože se tedy dnešní Citigo přímého nástupce nedočká, jakýsi nepřímý nsátupce by měl dorazit v roce 2020, tedy o rok později, než bylo v plánu v rámci spolupráce s Tata Motors. Levná novinka bude primárně určena pro trhy jako je Indie, Írán či Brazílie, někde ovšem pod značkou VW. Je pak jen otázkou jejího přijetí, kde by se také mohla objevit - Dacia původně také měla být určena jen pro nenáročné východoevropany a dnes boduje i v Německu či Velké Británii...

Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 1 - Thomas Sedran 01Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 2 - Thomas Sedran 02Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 3 - Thomas Sedran 03
Šéf firemní strategie Thomas Sedran, který k Volkswagenu přešel od General Motors dva měsíce po vypuknutí kauzy Dieselgate, uvedl, že koncern není v akutní finanční tísni, a proto Ducati zatím prodávat nebude. Chce si na záplatování problémů vydělat jinak, třeba i novým levným modelem, o který se postará Škoda

Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 4 - Skoda showroom India 04Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 5 - Skoda showroom India 05Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 6 - Skoda showroom India 06Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 7 - Skoda showroom India 01Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 8 - Skoda showroom India 02Škoda zůstane nejlevnější značkou VW. Méně náročné zákazníky obslouží ona - 9 - Skoda showroom India 03
Škoda dnes působí i na rozvojových trzích, jako je ten indický. Nabízí na nich některé specifické modely (na fotce modrý indický Rapid, který s tím evropským nemá mnoho společného) či starší vozy, které u nás už neprodává, její showroomy tam ale vypadají stejně jako u nás. A vypadaly i dříve, jak ukazují pár let staré fotky

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 13 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše