Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic

Že se Tesla Model 3 nepředvedla při ostré jízdě v dokonalém světle, už víme. Fascinující ale je, co po pouhé chvilce na okruhu zůstalo z jejích brzd. Prakticky nic.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic

15.3.2018 | Petr Prokopec | 76 příspěvků

Že se Tesla Model 3 nepředvedla při ostré jízdě v dokonalém světle, už víme. Fascinující ale je, co po pouhé chvilce na okruhu zůstalo z jejích brzd. Prakticky nic.

Před pár dny jsme vás seznámili s tím, jak funguje Tesla Model 3 při ostré jízdě. Stalo se tak dílem Matta Crowleyho, který je mimo jiné majitelem právě nejnovějšího amerického elektromobilu. Pořídil si jej pro každodenní ježdění, když ale na okruh Laguna Seca nemohl vyrazit svým Porsche Cayman GT4 kvůli rozsvícené kontrolce indikující možný problém s pohonnou jednotkou, zkusil tam vytáhnout právě Teslu.

I přes solidní dynamiku vozu skončil tento nápad docela tragicky. Čas Modelu 3 nechme být, Matt Crowley beztak není profesionální pilot, pozoruhodné bylo to, že v plném tempu vydržel na okruhu jezdit pouhá čtyři kola. Stopku mu ovšem nevystavili traťoví komisaři, vystavily mu ji brzdy, které se po 4 kolech odporoučely.

Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, kdyby se třeba přehřály a stačilo je nechat chvíli odpočinout. Model 3 je vůz určený do běžného provozu a pro taková auta bývá nezřídka limitem brzd pár kol na okruh. Poté se zkrátka zahřejí natolik, že jejich účinek je již minimální, pak ale obvykle stačí chvíli počkat a můžete znovu jezdit. S Teslou už to nešlo.

Matt tedy na okruhu vydržel celkem po devět kol, ovšem v podstatě jen proto, že Model 3 primárně ke zpomalování využívá regenerativního brzdění, a s ním si za opatrnější jízdy vystačil. Přesto jsme čekali, že brzdy jsou jen hodně přehřáté či následkem toho poškozené, jejich reálný stav se ukázal až po návratu domů a rozebrání brzd. A předem můžeme říci, že je naprosto tristní.

Do detailu jej můžeme vidět na nových záběrech níže, které ukazují, že z brzdových desek nezbylo vůbec nic. Jejich zkáza je taková, že musely poškodit i některé z kotoučů a to je třeba dodat, že auto bylo před svým výletem na Laguna Seca prakticky nové. Na totální zničení brzd tedy stačilo na to pouhých 45 zatáček, které byly rozprostřeny na nějakých 15 kilometrech. To je neuvěřitelně mizerný výsledek, něco takového jsme nikdy nezažili ani s tím nejobyčejnějším z obyčejných aut, která mají od okruhových speciálů též hodně daleko.

Připomenout znovu můžeme náš test Škody Rapid 1,2 TSI z Nordschleife, tedy konfrontaci úplně běžného auta s nejnáročnějším okruhem světa. Vůz se na toto místo vypravil se skoro 9 000 km na tachometru (a že to nebyly nenáročné kilometry), zvládl tam asi 200 kilometrů v maximálním tempu, stav brzd po této zkoušce jsme nafotili též a vydržely ještě dalších 10 000 km do výměny. Vedle toho je tu prakticky nová Tesla s odpravenými brzdami během 15 km jízdy po Laguna Seca. Na brzdy je to asi náročnější okruh, ale stejně - taková výdrž je prostě nic.

Na záběrech níže je také patrné, že minimálně některé části brzd pochází od renomované společnosti Brembo. Nevíme, pro co byly původně určeny nebo jak si je Tesla naspecifikovala, zárukou odolnosti tady ale zjevně nejsou. Takové brzy jsou těžce poddimenzované a i když je možné stokrát uznat, že v běžném provozu s častým použitím regenerativního brzdění s nimi nebudou problémy, jsme přesvědčeni, že jakékoli auto by mělo zvládnout víc než doslova pár ostrých decelerací v řadě. Pokud tedy Tesla dle svých slov soustavně navyšuje kvalitu svých aut, tady ji stále něco uniká...

Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 1 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 01Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 2 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 02Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 3 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 03Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 4 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 04Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 5 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 05Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 6 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 06Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 7 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 07Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 8 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 08Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 9 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 09Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 10 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 10Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 11 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 11Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic - 12 - Tesla Model 3 Laguna Seca 2018 brzdy videoscreen 12
Asi nikdo nečeká, že běžné vozy, natož pak elektromobily, budou na okruhu excelovat. Nicméně zcela zničené brzdy po 15 km ostré jízdy jsou opravdu velkým překvapením

Petr Prokopec

Diskuze 76 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama