Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3

Podle analýzy Sanford C. Bernstein se Model S za 150 tisíc km ujetých v Hong Kongu postará až o 4,4 t CO2 více než BMW 320i. Tesla to popírá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3

27.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle analýzy Sanford C. Bernstein se Model S za 150 tisíc km ujetých v Hong Kongu postará až o 4,4 t CO2 více než BMW 320i. Tesla to popírá.

Provoz elektromobilů v Hong Kongu i v Číně obecně může být podle výzkumné společnosti Sanford C. Bernstein produkovat až o 20 % více emisí CO2, než tomu je u benzínových automobilů. Podle Neila Beveridge, analytika u této společnosti, to je proto, že se v těchto končinách vyrábí většina elektřiny z uhlí. V celosvětovém měřítku to ale není nic mimořádného - v případě Hong Kongu se jedná o 53 % elektrické energie, celosvětově tato hodnota podle údajů Světové banky přesahuje 40 %.

Pokud tedy někdo chce nabízet dotace na elektrická auta, měl by napřed začít vyrábět více elektřiny ze zemního plynu a z obnovitelných zdrojů, navrhuje Beveridge. „Elektromobily dávají smysl jen v zemích, kde výroba elektřiny produkuje malé množství uhlíkatých emisí,” píše Beveridge ve zprávě. „V Hong Kongu, a v širším pojetí v celé Číně, elektromobily znečištění zvyšují, místo aby ho snižovaly, a daňoví poplatníci to mají platit,” pokračuje bez servítek. Neplacení registračních daní ušetří majitelům Tesly Model S v přepočtu zhruba 1,2 milionu korun, zatímco za registraci BMW 320i je potřeba zaplatit cca 640 tisíc korun, asi 38 % ceníkové ceny auta navíc, pokračuje analýza.

Právě Teslu Model S Beveridge použil pro svou analýzu. Za život vozu, který Beveridge limitoval nájezdem 150 tisíc kilometrů, znamená provoz Modelu S konkrétně v Hong Kongu vypuštění množství oxidu uhličitého o 4,4 tuny větší, než kdyby člověk stejnou dobu jezdil s BMW 320i. Obojí přitom počítá i s výrobou, tedy u Tesly s výrobou elektřiny pro provoz a akumulátoru pro její uchovávání v autě a u BMW s těžbou, dopravou i rafinací ropy.

Podle vlastní analýzy Tesly produkuje Model S v Hong Kongu asi polovinu emisí CO2 ve srovnání s ekvivalentním benzínovým automobilem. Nepředkládá pro to ale žádnou srozumitelnou argumentaci a s ohledem na obvyklou míru její fabulace nelze tomuto prohlášení bez dalšího přikládat velký význam.

Beveridge je konkrétní. V roce 2012 - novější data možná nejsou k dispozici, a tak pracoval s tímto rokem - Hong Kong vyráběl 53 % energie z uhlí a po 22 % ze zemního plynu a z jádra. Právě za této situace neznamená provoz Tesly pro životní prostředí úlevu a Hong Kong rozhodně nelze označit za místo s výjimečně vysokým zastoupením výroby elektrické energie z uhlí - existují i místa, kde je toto zastoupení stoprocentní. Pochopitelně lze namítat, že Model S a 320i nejsou zcela srovnatelné vozy, i kdyby ale Modelu S bližší BMW 5 mělo emise podobné nebo vyšší, nic to nemění na tom, že k těm nulovým má Tesla opravdu daleko.

Hong Kong kupodivu není prvním místem v jihovýchodní Asii, odkud se ozývají podobné hlasy. Nedávno byla ojetá a individuálně dovezená Tesla Model S v Singapuru zaškatulkována, jako by emitovala 222 g CO2/km, což znamenalo vysoké poplatky při registraci. Pro představu - 222 g CO2/km odpovídá spotřebě 9,5 litru benzínu. To není úplně málo v obecné rovině, ale na konvenční auto velikosti, hmotnosti a výkonů Modelu S to není přehnaná hodnota.

Rozdíl v elektromobilech a konvenčních autech samozřejmě je ten, že elektřina se nevyrábí v centrech měst, takže elektromobily produkují emise jinde. Jenže chceme-li skutečně chránit životní prostředí, nemůžeme emise jen stěhovat někam mimo dosah našeho čichu, jak se proponenti elektromobility aktuálně snaží a jak vlády z peněz daňových poplatníků štědře dotují.


Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 1 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 17Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 2 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 18Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 3 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 23Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 4 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 19Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 5 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 20Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 6 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 22Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 7 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 35Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 8 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 37Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3 - 9 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 38
Tesla Model S není tak čistá, jak vypadá. Záleží na místě, v jakém je provozována

Zdroje: Bloomberg,

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.