Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3
27.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle analýzy Sanford C. Bernstein se Model S za 150 tisíc km ujetých v Hong Kongu postará až o 4,4 t CO2 více než BMW 320i. Tesla to popírá.
Provoz elektromobilů v Hong Kongu i v Číně obecně může být podle výzkumné společnosti Sanford C. Bernstein produkovat až o 20 % více emisí CO2, než tomu je u benzínových automobilů. Podle Neila Beveridge, analytika u této společnosti, to je proto, že se v těchto končinách vyrábí většina elektřiny z uhlí. V celosvětovém měřítku to ale není nic mimořádného - v případě Hong Kongu se jedná o 53 % elektrické energie, celosvětově tato hodnota podle údajů Světové banky přesahuje 40 %.
Pokud tedy někdo chce nabízet dotace na elektrická auta, měl by napřed začít vyrábět více elektřiny ze zemního plynu a z obnovitelných zdrojů, navrhuje Beveridge. „Elektromobily dávají smysl jen v zemích, kde výroba elektřiny produkuje malé množství uhlíkatých emisí,” píše Beveridge ve zprávě. „V Hong Kongu, a v širším pojetí v celé Číně, elektromobily znečištění zvyšují, místo aby ho snižovaly, a daňoví poplatníci to mají platit,” pokračuje bez servítek. Neplacení registračních daní ušetří majitelům Tesly Model S v přepočtu zhruba 1,2 milionu korun, zatímco za registraci BMW 320i je potřeba zaplatit cca 640 tisíc korun, asi 38 % ceníkové ceny auta navíc, pokračuje analýza.
Právě Teslu Model S Beveridge použil pro svou analýzu. Za život vozu, který Beveridge limitoval nájezdem 150 tisíc kilometrů, znamená provoz Modelu S konkrétně v Hong Kongu vypuštění množství oxidu uhličitého o 4,4 tuny větší, než kdyby člověk stejnou dobu jezdil s BMW 320i. Obojí přitom počítá i s výrobou, tedy u Tesly s výrobou elektřiny pro provoz a akumulátoru pro její uchovávání v autě a u BMW s těžbou, dopravou i rafinací ropy.
Podle vlastní analýzy Tesly produkuje Model S v Hong Kongu asi polovinu emisí CO2 ve srovnání s ekvivalentním benzínovým automobilem. Nepředkládá pro to ale žádnou srozumitelnou argumentaci a s ohledem na obvyklou míru její fabulace nelze tomuto prohlášení bez dalšího přikládat velký význam.
Beveridge je konkrétní. V roce 2012 - novější data možná nejsou k dispozici, a tak pracoval s tímto rokem - Hong Kong vyráběl 53 % energie z uhlí a po 22 % ze zemního plynu a z jádra. Právě za této situace neznamená provoz Tesly pro životní prostředí úlevu a Hong Kong rozhodně nelze označit za místo s výjimečně vysokým zastoupením výroby elektrické energie z uhlí - existují i místa, kde je toto zastoupení stoprocentní. Pochopitelně lze namítat, že Model S a 320i nejsou zcela srovnatelné vozy, i kdyby ale Modelu S bližší BMW 5 mělo emise podobné nebo vyšší, nic to nemění na tom, že k těm nulovým má Tesla opravdu daleko.
Hong Kong kupodivu není prvním místem v jihovýchodní Asii, odkud se ozývají podobné hlasy. Nedávno byla ojetá a individuálně dovezená Tesla Model S v Singapuru zaškatulkována, jako by emitovala 222 g CO2/km, což znamenalo vysoké poplatky při registraci. Pro představu - 222 g CO2/km odpovídá spotřebě 9,5 litru benzínu. To není úplně málo v obecné rovině, ale na konvenční auto velikosti, hmotnosti a výkonů Modelu S to není přehnaná hodnota.
Rozdíl v elektromobilech a konvenčních autech samozřejmě je ten, že elektřina se nevyrábí v centrech měst, takže elektromobily produkují emise jinde. Jenže chceme-li skutečně chránit životní prostředí, nemůžeme emise jen stěhovat někam mimo dosah našeho čichu, jak se proponenti elektromobility aktuálně snaží a jak vlády z peněz daňových poplatníků štědře dotují.
Tesla Model S není tak čistá, jak vypadá. Záleží na místě, v jakém je provozována
Zdroje: Bloomberg,
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 58 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 57 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva