Reklama

Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální

Už několik měsíců se táhne kauza přeplňovaných čtyřválců Focusu RS, které vydrží nanejvýš pár desítek tisíc km. Teď už se nejspíš ví, čím to je.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální

9.1.2018 | Petr Prokopec | 90 příspěvků

Už několik měsíců se táhne kauza přeplňovaných čtyřválců Focusu RS, které vydrží nanejvýš pár desítek tisíc km. Teď už se nejspíš ví, čím to je.

Jednou z velkých kauz posledních měsíců jsou defektní motory Fordu Focus RS. Těm obvykle už po najetí pouhých 10 tisíc kilometrů začíná prolínat chladící kapalina skrze těsnění hlavy válců a dostávat se přímo do motoru. Zpočátku se tento problém projevuje pouze nepravidelným chodem při startu a bílým kouřem z výfuku, postupně ale motor přestane fungovat zcela. Autorizované servisy si s náznaky tohoto problému dlouho nevěděly rady, takže byly obvykle konfrontovány až se zdeformovanou hlavou válců či dokonce blokem motoru, kvůli čemuž musel být celý 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost vyměněn. Ford se nejprve k problému moc neměl, pak je alespoň přiznal, příčina však byla dosud neznámá, alespoň veřejně.

Teorií přišlo na přetřes mnoho, nakonec i proto, že automobilka přiznala nesnáze již během vývoje. Ty sice měly být překonány, nicméně stávající defektní jednotky naznačovaly pravý opak. Vypadalo to tedy na závadu v celkovém designu, respektive u nových prvků, jimiž se pohonná jednotka liší od čtyřválcového EcoBoostu, jenž pohání Ford Mustang. Aby totiž automobilka dosáhla u hot hatche vyššího výkonu než u pony caru, vsadila na nové materiály a komponenty.

Nyní to ovšem vypadá, že nic z toho onen bílý kouř nezpůsobilo. A chybu nejspíše neudělal ani Ford, místo toho lze problém hledat u dodavatele těsnění. S odvoláním na své zdroje v automobilce to tvrdí americký Road and Track, podle nějž zkrátka Focusy dostaly jiné těsnění, než měly.

To vypadá na první pohled naprosto stejně jak u Focusu RS, tak u Mustangu, realita je ale jiná. V případě pony caru zde totiž máme dva otvory ve svrchní části, které jsou navzájem propojené drážkou, a jenž umožňují průchod chladicí kapaliny jak skrze hlavu motoru, tak i skrze její blok.

U hot hatche je však design průtoku chladicí kapaliny o odlišný a ve svrchní části nalezneme pouze jeden otvor. Druhý se nachází pod povrchem, přičemž je s tím prvním propojen kanálkem ve tvaru písmene „V“. Na té straně motoru, kde najdeme i svody výfuku, je tedy vlastně ona přímá zdířka zakryta, nejspíše ve snaze odklonit chladicí kapalinu o trochu dále, kde by nebyla zbytečně zahřívána výfukovými zplodinami.

Design samotného těsnění pak logicky umožňuje napojení kanálků tak, aby kapalina mohla protékat jak skrze blok, tak skrze hlavu. Pokud ovšem dojde k záměně onoho těsnění, chladicí kapalina je do značné míry uvězněna v drážce v těsnění, kde nemá žádný odtok. Přitom zde dochází k jejímu zahřívání, což vede k opotřebení těsnění a následnému průsaku do válců. Tam je pak kapalina spalována společně s palivem, navíc sama hlava ani motor nejsou dokonale chlazeny. A zbytek příběhu už znáte

Na první pohled to zní až neuvěřitelně, nicméně zapravdu ji dávají nejen projevy problému, ale i servisní a výrobní čísla jednotlivých komponentů. V případě Fordu Mustang (a také modelu Explorer či Lincolnu MKC) má těsnění výrobní číslo EJ7E-6051-xx a servisní EJ7Z-6051-xx. U Fordu Focus RS jsou však čísla G1FY-6051-xx, respektive G1FZ-6051-xx. Stačí tedy trocha nepozornosti, a záměna je možná.

Právě k tomu nejspíše došlo na straně dodavatele těsnění, který jednoduše díly pro Ford Mustang vložil do krabic, jenž zamířily na linky, kde se montuje Focus RS. Problém tak byl na světě, přičemž následně již jen záleželo na jízdním stylu majitele a četnosti používání vozu, kdy se onen omyl projeví. Respektive kdy bude těsnění opotřebované natolik, že začne způsobovat průsak kapaliny do válců.

Když tedy Ford ve výsledku začal vyměňovat zničené pohonné jednotky, majitelé si snadno mohli povšimnout „nového“ designu těsnění, jenž byl zcela odlišný vůči tomu starému. Tedy jinými slovy, zahrnoval pouze jeden otvor, nikoliv dva. Evidentně však nešlo o komponent zcela nový, nýbrž pouze ten správný umožňující cirkulaci chladicí kapaliny napříč celým okruhem.

Automobilka zatím oficiálně nepotvrdila, že záměna skutečně vedla k poškození několika pohonných jednotek. Nicméně všechno tady zapadá - třeba i to, že dotčená je sice spousta aut, ne však všechna. A nakonec i to, že Ford vyměňuje raději kompletní motory - problém je sice v jednotlivosti, ale jelikož jeho následkem dochází k poškození celého motoru...

Jsme tedy zvědavi, zda v příštích týdnech Ford vyrukuje s oficiálním stanoviskem či nikoliv. V tomto případě ale nemá smysl cokoliv tajit, značka je v celé šlamastyce do značné míry nevinně. A pro majitele Focusu RS, kteří již mají najeté desítky tisíc kilometrů bez potíží by šlo o dobrou zprávu - v jejich případě by s největší pravděpodobností bylo instalováno správné těsnění...

Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 1 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 01Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 2 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 02
Těsnění Fordu Mustang má odlišný design...

Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 3 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 03Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 4 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 04Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 5 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 05Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 6 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 06
...než u Fordu Focus RS. Záměnou komponentů tak mohlo dojít k poškození

Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 7 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 07Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 8 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 08Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 9 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 09
Že přitom k záměně u některých vozů evidentně došlo, potvrzují výrobní a servisní čísla komponentů. Toto odpovídá Fordu Mustang, instalováno ale bylo na Fordu Focus RS

Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální - 10 - Ford Focus RS problematicke tesneni nove foto 10
„Zcela nové“ těsnění je tak vlastně jen to správné

Zdroj: Road and Track

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 90 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše