Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co dělat, abyste auto nastartovali i v tuhé zimě? A jak případně rychle oživit baterii?
5.12.2020 | Mirek Mazal
Letošní zima nepatří k mírným a nízké teploty umí startování auta řádně zkomplikovat. Pár preventivních kroků ale dokáže nepříjemnostem spolehlivě zamezit.
Letošní zima zatím ukazuje svou sílu mnohem více než v předchozích letech a i v dalších týdnech nás mají čekat chladné dny a ještě chladnější noci. Za takových podmínek auto potřebuje odpovědnou péči, zvláštní pozornost pak vyžaduje autobaterie. Na tu studené klima doléhá nejvíce, neboť akumulátor na jednu stranu ztrácí energii, současně přitom musí poskytnout více proudu k roztočení zatuhlého motoru. Pokud není baterie v pořádku, vůz jednoduše nenastartuje, a to je to poslední, co v zimním období chcete zažít.
Že nejde o ojedinělý problém, dosvědčují statistiky německého ADACu. Selhání autobaterie je na prvním místě v poruchách řešených jeho asistenční službou, slabý akumulátor způsobuje celou třetinu vyžádaných výjezdů. Tento podíl dále roste v zimě, přitom předejít mu lze docela snadno. Aby nedocházelo k opakování každoročních nesnází, stačí věnovat pár chvil preventivní péči. To nejdůležitější pro vás shrneme v následujících bodech.
Jak pečovat o baterii a prostor kolem ní
Moderní autobaterie jsou označovány za bezúdržbové, to ale neznamená, že se o ně nemusíte vůbec starat. Poněkud zavádějící označení v podstatě znamená jen absenci otvorů pro doplňování tekutého elektrolytu. Možná není nutné kontrolovat kapalinu, ale musí být pravidelně kontrolováno napětí nad 12,6 voltů a v případě potřeby akumulátor podpořit nabíječkou. A „zákrok elektrickým proudem” je relevantní i pro odpojené autobaterie, které se časem vybíjí samovolně.
Autobateriím ovšem neškodí jen jejich přirozená degradace, často jim škodíme sami špatným zacházením s autem či neschopností udržet v motorovém prostoru čistotu. Zkázu akumulátoru značně urychluje jeho opakované trápení v momentě, kdy je zesláblý, tehdy nejrychleji ztrácí své původní vlastnosti. Životnosti nepomáhá ani nečistota kontaktů, které není složité kontrolovat a případně je dát do pořádku.
Ilustrační foto: Varta
Chladné počasí není radno přehlížet, zvlášť v některých případech
Kvůli chladu výkon automobilových baterií citelně klesá. Teplota -10° Celsia znamená ztrátu třetiny původních schopností, při -20° Celsia je k dispozici pouze polovina výkonu automobilového akumulátoru. Úbytek přichází v nejméně příznivou dobu, protože zrovna motor v chladu vyžaduje více „šťávy” kvůli ztuhlým náplním a součástkám. Teploměr ukazující 20 pod nulou odpovídá zdvojnásobení spotřeby energie při startu motoru.
Zdravou autobaterii v autě, se kterým jezdíte desítky tisíc kilometrů za rok, to nerozhází, to ale není případ každého. Už nízký počet ujetých kilometrů může baterii prostřednictvím alternátoru dobíjet nedostatečně a jednoho dne nenastartujete ani vcelku nový akumulátor. Proto se jednoznačně doporučuje pravidelná kontrola a případě preventivní použití nabíječek u aut s nízkým kilometrovým nájezdem.
V dlouhodobém horizontu krátkých tras může dojít k nenávratnému poškození autobaterie procesem sulfatace. Trvalé napětí pod 12,4 voltů vede k tvorbě krystalů síranu olovnatého, a ty se vážou k elektrodám, a tudíž snižují kapacitu baterie. Pravidelné nabíjení může degradaci zabránit, teplá garáž se samozřejmě nejlepším řešením.
Oslabené baterie o sobě dává vědět
Před definitivně posledním selháním jsou obvykle patrné známky oslabení napětí automobilové baterie. Například startér má problém roztočit motor při uvádění do provozu. Potíže se poznají rovněž problikáváním předních světel, které značí potřebnou okamžitou návštěvu autoservisu pro kontrolu kondice, nebo nákup úplně nové autobaterie.
Nejlepším řešením je v takové chvíli zmiňované nabití, pokud ovšem ani to k nápravě problematického stavu nevede, nezbude vám než akumulátor vyměnit za nový či alespoň jiný v lepším stavu.
A co když přece nemůžete nastartovat?
Správná preventivní péče by měla problémům bezpečně zabránit, ale co když ji zanedbáte nebo se vám nastartovat přece jen nedaří? I tato nepříjemná situace pochopitelně má řešení, z nichž některá jsou realizovatelná snáze než jiná.
Pokud máte přístup alespoň teplé vodě, může pomoci postavit k baterii na 10 minut láhev s teplou vodou, to baterii ohřeje a ona bude schopná vydat více proudu. S vodou v okolí akumulátorů je ale potřeba být vždy opatrný, pochopitelně.
Dalším nápadem pro krizové chvíle může být před nastartováním na chvíli zapnout světla a rádio. Zdá se to hloupé, ale malý odběr elektřiny baterii zahřeje a to může stačit alespoň na kýžený jeden start.
Vcelku spolehlivým pomocníkem jsou startovací kabely a druhý vůz na blízku. Je nutné dodržet správné propojení a opatrné zacházení v motorovém prostoru. Trochu problematičtějším východiskem je roztlačení a následný pokus motor „nahodit” přes druhý nebo třetí převodový stupeň. To už ale vyžaduje trochu umu, pokusem nedošlo k nežádoucímu proniknutí nespáleného paliva do katalyzátoru.
Posledním a nejméně obvyklým postupem je desulfatace čili obnova kapacity zapojeného akumulátoru pomocí chemické reakce, něco takového ale bude v terénních podmínkách realizovatelné velmi komplikovaně.
Nezbývá než popřát hodně štěstí a co nejméně problémů - zde ovšem více než kde jinde platí, že štěstí přeje připraveným.
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
před 2 minutami - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
před hodinou - Automobilka Tesla žaluje výrobce baterií Tesla kvůli zneužití jejího jména, ale kdo na něj má vlastně právo?
před 3 hodinami - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
včera - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva