Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Povinné zámky zapalování s detektorem alkoholu? Někde už letos
6.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nizozemsko bylo ve svém rozhodnutí perzekuovat opilost za volantem rychlejší než Evropská unie. Jenže podle všeho také mnohem rozumnější.
Bujícím snahám Evropské komise regulovat silniční provoz v Unii a neblahým následkům těchto aktivit na budoucí život motoristů se poslední dobou věnujeme dost často. Není to moc pozitivní čtení, on ale vůbec není důvod tvářit se radostně. Stačí se podívat třeba na navrhovaná opatření v dokumentu nazvaném „usnesení o evropské bezpečnosti provozu v letech 2011 až 2020” a přirovnání ke komunistickým represím může být někým bráno ještě jako lichotka. A právě z tohoto materiálu bych rád vybral jeden bod, který souvisí s dnešním článkem. Oddíl 73 žádá Evropskou komisi o „povinné používání zámků zapalování s detektorem alkoholu u všech nových typů vozidel užitkové osobní a nákladní dopravy“.
Předem bych rád upozornil, že dle mého názoru může před jízdou chlastat jen blbec. A tím bych rád zdůraznil, že obhajoba podobného chování není předmětem tohoto pojednání. O čem se dá diskutovat, je množství alkoholu v krvi považované za problematické, ale jakákoli snaha dobrat se obecně přijatelnému výsledku je podle mě předem marná. Nedokážou se na tom shodnout jednotlivé státy, nedohodneme se ani my. Někde bez problémů tolerují půl promile, jinde zase striktně vyžadují nulu, ačkoli se obecně ví, že to může být sporné jednak z pohledu přesnosti měření, ale též průkaznosti alkoholu měřeného pouze dechovou zkouškou, takže pak se to různými přílepky a interními předpisy „ošolichá”. Tak jako u nás, kdy zákon káže 0 ‰ a policie se řídí vnitřní směrnicí 0,24. Ale ani o tom jsem nechtěl mluvit.
Zaujal mě totiž způsob, jak jdou po opilcích v Holandsku. Místní ministryně dopravy Melanie Schultz van Haegen se už nějako dobu snaží prosadit výše zmiňované zámky zapalování s detektorem alkoholu. A vypadá to, že jí to teď vyšlo. Od prvního prosince budou montovány do aut. Pokud ovšem pod dojmem frustrujícího čtení o aktivitách Velkého bratra očekáváte, že paušálně, předpokládáte špatně. Na rozdíl od ČR nebo EU si Nizozemsko o svých občanech nemyslí, že jsou vinni již pouhým usednutím za volant a namísto paušálního soudu a automatického předpokladu, že jen plošné kontrolování alkoholu je správné, přistupuje k řidičům individuálně. Evidentně tam totiž chápou, že většina motoristů se chová slušně a před jízdou do sebe notoricky lije hlavně jistá skupina lidí stižena recidivou.
Nová pravidla se proto budou vztahovat pouze na ty řidiče, kteří byli přistiženi za volantem s hladinou 1,3 promile a vyšší. Aby bylo jasno, v Holandsku je v současnosti zákonný limit 0,5 promile a 0,2 promile pro řidiče s praxí kratší než pět let. Blokovací zařízení propojené se startovacím systémem vozu bude zamontováno do palubní desky a občan má právo jej odmítnout. Ovšem za předpokladu, že se na pět let vzdá řízení motorového vozidla. Ministryně má za to, že soudní opatření se dotkne asi 4 000 řidičů. Ti budou muset před nastartováním fouknout do přístroje, a pokud jednotka alkohol nezaznamená, odblokuje se. Pokud někdo namítá, že se to dá snadno obejít „použitím“ jiné osoby, má pravdu jen částečně. Zaprvé, jen imbecil usedne vedle slitého řidiče a ještě mu pomůže „strčit klíček do zapalování“ a zadruhé (a o tom se zatím vedou diskuse, jestli to není nebezpečné), řidič bude muset průběžně foukat do testeru i za jízdy.
Co si myslet o tomto způsobu dohledu státní moci? Asi je v zásadě v pořádku, protože negeneralizuje a z davu vybírá skutečně nebezpečné jedince, kteří se již ukázali být nespolehlivými. Problematická ovšem může být jeho aplikace ve státech, kde kvete korupce jako alpská louka a v rámci „kamarádských“ vztahů se dají urovnat i horší věci, než nějaká malicherná nehoda v opilosti. Třeba u nás...
Usnesení pro Evropskou komisi se momentálně bude zabývat „používáním zámků zapalování s detektorem alkoholu pro užitková vozidla osobní a nákladní dopravy“. Z této vágní definice není zcela zřejmé, co tím EU myslí, patrně v prvé řadě pomýšlí na řidiče autobusů a kamionů. Ale ono je to vlastně jedno, neboť ať už se začne kdekoli, systém bude chtít časem toto opatření vztáhnout na všechno a na všechny.
Pokud si něco podobného vymíní sám řidič, je to v pořádku. Též zaměstnavatelé mohou toto opatření ve svých vozech vyžadovat jako jistou záruku ochrany svého dobrého jména či majetku. Ale jakým právem může tyto detektory nutit všem občanům EU anebo stát, i když problémy s alkoholem jich má jen zlomek? Bohužel pouze právem silnějšího s mesiášským komplexem vše „zachraňovat“ a socialistickou snahou mít vše pod kontrolou a řídit. Pokud si má něco najít naše zastání, pak leda holandský přístup snažící se kontrolovat ty, kteří již kredit okolí ztratili svým předchozím nezodpovědným jednáním. Jinak stále platí slova klasika o tom, že základem života ve společnosti je důvěra. Pokud bez jakékoli příčiny přestaneme důvěřovat jeden druhému, k lepšímu soužití nás všech to rozhodně nepovede.
Holandsko předpokládá, že detektor alkoholu s blokováním startování dostane kolem 4 000 řidičů, kteří v minulosti usedli za volant s více než 1,3 promile alkoholu v krvi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před hodinou - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 3 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 4 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 6 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan