Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
17 let starý diesel na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
11.3.2021 | Petr Prokopec
Naftové motory umí být atraktivní i dnes, potřebujete ale spíše některý z přežívajících šestiválců, aby skutečně jely. Volvu V50 v roce 2004 stačilo na zajímavou dynamiku 136 koní, sami to velmi dobře pamatujeme.
Ochrana životního prostředí je bezesporu záslužnou věcí a nejspíše se shodneme na tom, že je jí třeba. Je ovšem třeba pečlivě zvažovat každý krok a brát v potaz všechna pozitiva i negativa, která přinese. Nemáme pocit, že by vývoji automobilismu vládl tento přístup, a tak jsme tam, kde jsme.
Podle nás si na ochranu klimatu spíše hrajeme, když regulátoři dovolují jako ekologická nabízet jen vývojově i výrobně velmi složitá řešení, která na papíře vypadají velmi efektivně, ale v praxi tomu tak vůbec není. Řeč je třeba o hybridech, které mají nahrazovat diesely, ve výsledku jde ale o velmi komplikované pohony s nejasnou životností, které potřebují dva motory a akumulátor, ve výsledku moc nejedou a jejich spotřeba je beztak vysoká, rozhodně mnohem vyšší, než by měla být.
Že v jednoduchosti může být více krásy, připomíná nejen zdravý rozum, ale i naše vlastní minulost. Stačí podívat na níže přiložené video s aktuální jízdou Volva V50 z roku 2004 po německém Autobahnu. Švédský kombík je totiž osazen dvoulitrovým turbodieselem, který produkuje pouhých 136 koní. Tedy na dnešní dobu pomalu až směšný výkon, který již není ani tak spojován s dvoulitrovými jednotkami, jakožto spíše s litrovými tříválci. Z níže přiloženého videa je nicméně patrné, že i toto malé stádečko vozu bohatě stačí, auto se v praxi projevuje dynamicky velmi přesvědčivě.
Není to tím, že by byl upravený nebo cokoli podobného. My sami jsme stejný daný motor vyzkoušeli pod kapotou kdečeho, zejména pak vozů Fordu, který používal stejný motor označený jako 2,0 TDCI. Už tehdy nás překvapoval svým zátahem, málokdo věřil, že tu skutečně odvádí práci jen oněch 136 koní. Jízdní dynamika byla velice slušná, přičemž ji navíc doplňovala reálně nízká spotřeba - za 5 až 6 litrů jezdila auta s tímto motorem zcela nenuceně, na něco jako 9,5 už to chtělo jízdu, jakou vidíte na videu.
Něco takového dnes žádný motor nenabídne. Na podobnou dynamiku dnes potřebuje koní daleko více a tomu odpovídá i spotřeba. Není to hmotností, auta od poloviny předminulé dekády už neztěžkla, je to hlavně efektivitou anti-emisních systémů. Přinést jasná zlepšení, nemáme nic proti, jejich výsledný dopad je ale sporný. Ano, tento diesel nebyl nejčistší, když se ale podíváme na věc komplexně, je reálně lepší třeba plug-in hybridní pohon s motorem 1,4 TSI koncernu VW (známý i z Octavie a Superbu), který s autem ani takto nezacvičí, rychle za 9,5 litru čehokoli nejezdí a vyvinout a vyrobit jej je velmi složité?
Dovolíme si o tom pochybovat, ovšem posuďte sami. Jedno je ale jasné - není divu, že byly diesel v době vzniku tohoto Volva tak populární, podobnou kombinaci vlastností tehdy jiný pohon nenabízel a obáváme se, že jej žádný nenabízí ani dnes.
S pouhými 136 koňmi pod kapotou dokáže Volvo V50 opravdové divy. Ve výsledku tak může životní prostředí zatěžovat méně než moderní hybridy, které potřebují spoustu výkonu na to, aby vůbec rozumně fungovaly a ještě jej nenabízí trvale. Ilustrační foto: Volvo
Zdroj: TopSpeedGermany@YouTube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva