33 let starý Mercedes na Autobahnu zesměšnil řadu moderních aut, rozjel se až na 300 km/h

Je docela fascinující dnešní optikou vidět, jaká auta se také proháněla po německých dálnicích v době, kdy ti šťastnější u nás stáli frontu na nový Favorit. Tento Mercedes s pár úpravami zvládá pokořit i magickou třístovku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

33 let starý Mercedes na Autobahnu zesměšnil řadu moderních aut, rozjel se až na 300 km/h

9.6.2023 | Petr Prokopec

33 let starý Mercedes na Autobahnu zesměšnil řadu moderních aut, rozjel se až na 300 km/h

/

Foto: Mercedes-Benz

Je docela fascinující dnešní optikou vidět, jaká auta se také proháněla po německých dálnicích v době, kdy ti šťastnější u nás stáli frontu na nový Favorit. Tento Mercedes s pár úpravami zvládá pokořit i magickou třístovku.

V roce 1990 představil Mercedes-Benz na autosalonu v Ženevě model 190E 2.5-16 Evolution II. Toto provedení bylo ve výrobě jen pár měsíců, nikoli však kvůli nezájmu. Zákazníci si totiž veškerou produkci rozebrali ještě před oficiální premiérou. Automobilka do oběhu poslala jen 502 exemplářů, z nichž úvodní pětistovka byla lakována černou barvou. Poslední dva kusy pak dostaly stříbrný lak, který z nich dělá jedny z nejvzácnějších produktů s třícípou hvězdou ve znaku.

Důvodem tohoto zájmu byla verze 190E 2.5-16 Evolution I, se kterou se automobilka pochlubila o rok dříve. I v tomto případě bylo k mání pouze 502 kusů, jejich prodej však zabral o trochu delší dobu. Mimo jiné i proto, že pohonná jednotka produkovala stejných 205 koní, jaké měla na kontě původní varianta 2.5-16, se kterou se Mercedes vytasil o pár let dříve. Zákazníci měli v prvé chvíli pocit, že více platí pouze za větší zadní křídlo, změn ale bylo daleko více.

Cosworth si totiž se zmíněnou jednotkou, kterou spolu s Němci vyvinul, znovu pohrál. Zkrácen tak byl zdvih a zvětšeno vrtání, což i přes stejný objem vedlo k vyšším otáčkám. Kromě toho došlo na přepracování podvozku a instalaci rozšířených blatníků. Posíleno bylo rovněž brzdné ústrojí i zavěšení. A aby toho nebylo málo, AMG zapracovalo na PowerPacku, který navyšoval výkon. Na zadní nápravu tak nakonec mohlo proudit 235 koní, jenž poté dostalo do vínku i Evo II.

Zpětně se tak původní Evolution I stal stejnou legendou jako nástupce. Jeden z oněch 502 kusů si nyní můžeme prohlédnout v akci, člověk stojící za kanálem TopSpeedGermany na Youtube totiž tento sedan vyvezli na Autobahn. Tam se zvládl dostat až na magickou třístovku, což je o 50 km/h vyšší tempo, než bylo udávané maximum. Jak je to možné? Auto se dočkalo úpravy v dílnách společnosti Stren Garage, která mu nadělila skoro dvojnásobný výkon.

I přes tyto modifikace je ale projev vozu skutečně impozantní. Většina současné produkce totiž potřebuje výrazně více než 420 koní, aby se projevovala tímto způsobem. Úpravce za danou konverzi požaduje 25 tisíc Eur (cca 591 tisíc korun), což není málo. Na druhou stranu jsou však součástí modifikací také větší brzdy, nový výfuk i chladicí okruh, stejně jako sedadla Recaro a ochranná klec místo zadní lavice. Dodat však musíte i výchozí 190E Evo I.


33 let starý Mercedes na Autobahnu zesměšnil řadu moderních aut, rozjel se až na 300 km/h - 1 - Mercedes-Benz 190E 25 16 Autobahn 0133 let starý Mercedes na Autobahnu zesměšnil řadu moderních aut, rozjel se až na 300 km/h - 2 - Mercedes-Benz 190E 25 16 Autobahn 0233 let starý Mercedes na Autobahnu zesměšnil řadu moderních aut, rozjel se až na 300 km/h - 3 - Mercedes-Benz 190E 25 16 Autobahn 03
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 se po právu řadí mezi největší automobilové legendy. Kolega z Německa navíc na Autobahn vyvezl jeho upravenou verzi, která disponuje 420 koňmi. A jede podle toho. Foto: Mercedes-Benz


Zdroj: TopSpeedGermany@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.