Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí

Tento motor byl původně vyvinut pro Formuli 1, následně měl pohánět prototypy Le Mans, nakonec však skončil v silničním voze. Díkybohu, chce se říci, dodnes předvádí neskutečné věci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí

4.11.2021 | Petr Prokopec

Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí

/

Foto: Porsche

Tento motor byl původně vyvinut pro Formuli 1, následně měl pohánět prototypy Le Mans, nakonec však skončil v silničním voze. Díkybohu, chce se říci, dodnes předvádí neskutečné věci.

Porsche Carrera GT je bezesporu jednou z největších legend automobilky z Zuffenhaseunu. Ta původně chystala zcela nový prototyp pro závodní sérii Le Mans, přičemž zpočátku počítala s tradičním plochým šestiválcem. Nakonec však sáhla po desetiválcovém motoru, s jehož vývojem začala již v roce 1992 v rámci svých aktivit v šampionátu Formule 1. Posléze jej ovšem uložila k ledu, odkud jej vytáhla až v souvislosti se zmiňovaným prototypem. Nicméně celý projekt byl nakonec po pouhém dvoudenním testování zrušen.

Celý příběh ovšem nakonec dopadl ještě lépe, než zpočátku měl. Porsche totiž 5,5litrovou jednotkou osadilo koncept nového supersportu, který se na pařížském autosalonu v roce 2000 dočkal neskutečných ovací. Bylo tedy rozhodnuto o malosériové výrobě, v jejímž rámci se objem motoru zvedl na 5,7 litru. Výkon pak z 566 koní poskočil na 612 koní, s nimiž Carrera GT zvládala stovku za 3,5 sekundy a stošedesátku za 6,8 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činila 330 km/h.

Jakkoliv tato čísla dokážou okouzlit i dnes, mnohem podstatnější je skutečnost, že Porsche jich dosáhlo bez přeplňování. Díky tomu má atmosférický desetiválec zvuk, jakému může konkurovat snad pouze Lexus LFA osazený rovněž agregátem V10. V jeho případě nicméně musíte počítat s automatem, zatímco Carrera GT dostala do vínku šestistupňový manuál. Jde tedy o jeden z nejpravověrnějších a zároveň vůbec posledních analogových hypersportů.

Slova nicméně nedovedou realitu vystihnout tak dobře jako video. Jako na zavolanou proto přichází lidé z kanálu AutoTopNL na Youtube, kteří Carreru GT vzali na německý Autobahn. Zde přitom bez problémů dosáhli magické třístovky. Nicméně jak jsme zmínili výše, mnohem podstatnější než dynamika je u tohoto vozu jeho zvuk, zvláště pak zvenčí. Když se totiž desetiválcové Porsche okolo vás prožene, nasadí vám úsměv na rty, který jen tak nezmizí.


Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí - 1 - Porsche Carrera GT 2004 nova sada 02Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí - 2 - Porsche Carrera GT 2004 nova sada 04Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí - 3 - Porsche Carrera GT 2004 nova sada 06Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí - 4 - Porsche Carrera GT 2004 nova sada 07Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí - 5 - Porsche Carrera GT 2004 nova sada 08Auto s jedním z nejúžasnějších motorů bez turba to rozbalilo na Autobahnu, i dekády po svém zrodu ohromí - 6 - Porsche Carrera GT 2004 nova sada 09
Na Porsche Carrera GT se dobře kouká, stejně jako je i sedmnáct let od zahájení výroby působivá jeho dynamika. Nicméně prim u tohoto vozu hraje desetiválcové ústrojí produkující soundtrack, kvůli kterému bychom snad i vraždili. Ilustrační foto: Porsche

Zdroj: AutoTopNL@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.