Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Číňané teď v crash testech bourají auta tak, že to do jednoho napálí dvěma jinými zboku naráz
9.12.2024 | Petr Miler
Automobilový sendvič? Hamburger test? Nebo snad čínská trojka? Říkat se tomu dá lecjak, na každý pád tomu nelze upřít kreativitu, která nakonec ukazuje, jak daleko se posunula pasivní bezpečnost aut z Číny.
Crash testy neboli nárazové zkoušky se prostřednictvím fyzických simulací pokouší napodobit různé typické nehody, ke kterým se v běžném provozu můžete nejčastěji připlést, a zkoumají, jak v nich to či ono auto obstojí. Je to logický postup, který nepochybně vede k tomu, aby se ten který vůz při nejčastějším typu nehod postaral o posádku co možná nejlépe. Jenže podobný přístup současně darem i prokletím.
Už před víc jak dekádou se totiž ukázala jeho ošidnost. Jakési „normované nárazy” a schopnost aut v nich obstát začala pro automobilky znamenat tolik, že vývoj vozu nasměrovaly tak, aby jejich vozy co nejlépe obstály v těchto zkouškách a pak... Pak už jim to bylo jedno. Čest výjimkám, třeba Volvo to nedělalo, ale na konstrukci spousty aut bylo vidět, že když je vystavíte trochu jinému než obvyklému typu nehody, mohou najednou i s pěti hvězdičkami na klopě dopadnout velmi tristně.
Tato historie tedy dává jisté ospravedlnění jinak celkem nesmyslnému testu čínského Chery, které svůj Exeed Sterra ES vystavilo jakési sendvičové zkoušce. Tohle auto tedy postavilo na plac, z každé strany do něj současné poslalo dva jiné vozy a bum, oba stroje ho slisovaly naráz. Je to skutečně docela absurdní situace, neboť takovou nehodu jsme v životě neviděli, Chery ji ale ospravedlňuje tím, že se přece může stát při nepovedené 180° otočce přes oba pruhy na dvouproudé silnici. Tak ano, teoreticky může, ale reálně by to chtělo extrémní shodu okolností. Nicméně tím jsme zase na začátku - jsou to nevyzpytatelné situace, které vás i v moderních autech mohou zabít, ne ty typické.
Nemusíme říkat, že Chery v tomto testu obstálo s pozoruhodným nadhledem, jinak by se tím nechlubilo. Celá zkouška proběhla v čínském Tianjinu za podpory tamního automobilového technologického a výzkumného centra CATARC. A aby byla náležitě fér, všechna auta byla stejného typu, tedy i ty dva bílé stroje jsou Sterry ES. Každá z nich do třetího sourozence nabourala rychlostí 60 km/h v úplně stejný moment, ale do jiného místa a pod jiným sklonem - jedno do předního rohu pod úhlem 30 stupňů od příčné osy vozu, druhé přímo do prostoru pro cestující z pod úhlem 0 stupňů od příčné osy, tedy kolmo k boku.
SrŽe to Exeed Sterra ES přečkala s relativně drobnými následky pro vůz i jeho posádku, nepřekvapí, jinak bychom se o tom nedozvěděli. Obecně ale překvapit může, jak se vůz popasoval s tlakem blížícím se až 35 tunám. Chery k tomu říká, že sloupky náraz vydržely, všech sedm airbagů se nafouklou a dveře se automaticky odemkly. Byla také aktivována funkce tísňového volání. A protože jde o elektromobil, podstatné je i to, že baterie nevykazovala žádné poškození hrozící požárem.
Samozřejmě, jde o nestandardní zkoušku realizovanou pod dohledem automobilky, takže nelze mluvit o objektivním a srovnatelném testu. Přesto to z toho, co víme, vypadá, že pasivní bezpečnost tohoto „Číňana” je opravdu na výši. Podívejte se na to sami.



Číňané se dnes s crash testy svých aut nemažou, to je zjevné. Foto: Chery






Kdybyste měli zájem, tady máte pohled na Exeed Sterra ES v poněkud lepší kondici. Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? 13:14
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. včera 20:24
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike včera 11:31
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 včera 10:00
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
Nejčtenější články
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
21.11.2025
Pušky, náboje a „tvrdej”. Nové řešení „problému příliš levných SUV” bere dech svou okázalou prostopášností
21.11.2025
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
21.11.2025
Lidmi skoro zapomenutý homologační speciál sběratelé z hlavy nepustili, na tuhle vzácnost jsou dnes i 2 miliony málo
22.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.21. 21:40 - Předseda
- BMW Divize 12.21. 21:38 - Předseda
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.21. 16:41 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
