Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Čínské auto se při pokusu o automatické zaparkování splašilo a bez řidiče vyrazilo na projížďku městem
15.9.2024 | Petr Prokopec
Berte to jako jen malou připomínku toho, jak nereálný je v dohledné době příchod vozů s plně autonomním řízením pro běžný provoz. I z pouhého zaparkování se může stát tvrdý oříšek k rozlousknutí.
Před pár týdny se čínské Li Auto rozhodlo poměrně neobvykle demonstrovat kvality svého 5,2metrového SUV L9. Vůz při simulované nehodě napasovalo mezi dva kamiony, jeho kabina ovšem zůstala nedotčená, přičemž došlo na aktivaci airbagů, přitažení bezpečnostních pásů a vysunutí klik dveří. Aktivován byl také systém nouzového volání E-Call a spuštěna byla rovněž varovná světla. Automobilka zároveň dodala, že L9 prošlo 64 virtuálními simulacemi a 212 reálnými crash testy, během nichž muselo zvládnout i náraz v rychlosti 88 km/h.
Čínské SUV by tak pomalu bylo možné považovat za jeden z nejbezpečnějších vozů na světě. Tak tomu ale vlastně je pouze v případě posádky, navíc jen ve chvílích, kdy jej má pod kontrolou. V případě okolí se ale naopak L9 jeví jako riziko. Vůz totiž dostal do vínku i semi-autonomní řízení, jehož součástí je plně automatické parkování. Zrovna to ale selhává na celé čáře, jak můžete vidět na videu níže.
Na tom je patrné, jak majitel opustí L9 a auto nechá, aby samo zaparkovalo. Byl to primitivní úkon, přesun auta do prostoru pro stání vzdáleného pár metrů, který prakticky nebyl ničím podstatným ohraničený. A byť má auto k dispozici LiDAR, radar, ultrazvukové senzory, kamery a software od Nvidie, ani tak tento úkon nezvládlo.
Po několika marných pokusech zacouvat na zcela volné prostranství se auto splašilo a vyrazilo na projížďku městem. Je to bizarní, neboť bychom čekali, že když vůz manévr nezvládne, zůstane stát. Ne, tady se auto zachovalo jako člověk, kterého naštve jeho vlastní neschopnost. Přitom absence emocí měla být tím, čím se počítače liší od lidí. Vůz se dostal až na hlavní silnici a nebýt majitele, který se vrátil zpátky za volant a zabránil nejhoršímu, kdo ví, kam by dojel. Tentokrát přes několik hrozících karambolů vše dopadlo dobře.
Že by se takové věci nikdy neměly dostat do běžného provozu, asi nemusíme dodávat, náhodně „řízené” auto je snad to nejnebezpečnější, s čím se můžete na silnici potkat. Podívejte se na to sami.



L9 od Li Auto disponuje semi-autonomním řízení s plně automatickým parkingem. Ten má očividně k dokonalému fungování hodně daleko. Foto: Li Auto
Competition is coming. Watch Tesla competitor’s auto park go wrong. pic.twitter.com/p4LkFNHmWp
— Ray (@ray4tesla) September 10, 2024
Zdroj: Ray4Tesla@X
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 10 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 11 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva