Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Čtveřice silničních aut vyzvala na souboj 37 let starou brutalitu rallyové skupiny B, neměla to dělat
10.8.2022 | Petr Prokopec
Jsou to její soukmenovci, a tak je vlastně ani nemusí mrzet, že dostali na zadek. Přesto je fascinující vidět, v jak jiných dynamických sférách se ve své době nacházelo - a dodnes nachází - legendární Audi S1 Quattro.
Jednu z největších legend světového motorsportu, Audi S1 Quattro, jsme v poslední době zmínili hned několikrát. Britský Carwow totiž dokázal toto 37 let staré monstrum získat pro svá srovnání ze sbírky samotné automobilky, a tak jej opakovaně postavil startovní čáru letištních sprintů. Kupé osazené řadovým pětiválcem naladěným na 500 koní si tak již zvládlo namazat na chleba jak moderní Audi RS3 Sedan, tak supersportovní R8. Stalo se tak i přes „náskok díky technice“, který zahrnuje třeba systém řízené kontroly startu.
Nejnověji se tedy Mat Watson rozhodl, že srovnávat již nebude letitý stroj s modernou, nýbrž s jeho někdejšími civilními verzemi. Na start se tedy postavily Quattro 20v z roku 1980, Sport Quattro (1984), S2 Coupe (1991) a RS2 Avant (1994). Poslední zmíněný model je přitom jedním z nejžádanějších mezi fanoušky čtyř kruhů i proto, že jeho vývoj mělo z velké části na svědomí Porsche. Kombík tak zvládal porážet i mnohé supersporty včetně těch, které vyprodukovala maranellská fabrika Ferrari.
V případě nejnovějšího srovnání nicméně RS2 selhalo na plné čáře, a to během obou rozjížděk. V té první sice vše bylo ovlivněné horším startem, u té druhé se nicméně potvrdilo, že technika vozu zjevně není úplně v pořádku. Také pod jeho kapotou se nachází pětiválec, přičemž 2,2litrová jednotka produkuje 315 koní. Ač jde nicméně o druhý nejvyšší výkon, spárován je s nejvyšší hmotností (1 595 kg). I přesto kombík kdysi zvládal stovku za 4,8 sekundy, to je však v tomto případě věc minulá.
Test tedy nepřekvapivě znovu vyhrálo S1 Quattro Evo2, které čtvrtmíli zajelo za 12,2 sekundy. O dvě sekundy pomalejší pak bylo provedení Sport Quattro s 306 koňmi a 1 270 kilogramy na kontě, zatímco na S2 Coupe (230 koní, 1 525 kg a čas 14,9 sekundy) zbyla třetí příčka. Bramborovou pozici pak získal s časem 15,3 sekundy Watson kočírující Quattro 20v (220 koní, 1 395 kg).
Lze už jen dodat, že kromě motoru, který Audi poprvé představilo v roce 1976 u druhé generace modelu 100, je spojnicí napříč celou pěticí pohon všech kol. Hodnota všech těchto legend pak činí 2 113 000 GBP (cca 61,2 mil. Kč), což z testu činí jeden z nejdražších, jaké Carwow uskutečnil. Stojí za tím nicméně hlavně jeho vítěz, tedy vůz, se kterým svého času řádil i Walter Röhrl.



Závodní Audi S1 Quattro má na kontě další vítězství. Foto: Audi
Překvapením testu je nicméně poslední příčka modelu RS2 Avant, jenž zjevně neměl zcela v pořádku své pětiválcové hnací ústrojí. Foto: Audi
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Dánskému géniovi shořel jeho elektromobil přímo doma poté, co v zimě zahříval baterie toustovačem
dnesŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
včeraMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
včera
Nejčtenější články
Ojetá Dacia Duster se průběhu let stala z outsidera držákem, druhá generace na ceně skoro neztrácí
6.11.2023Taxikář si na práci pořídil Teslu. Baterie je po roce a čtvrt kaput, oprava ho stála statisíce a za rok se vše může opakovat
7.11.2023Rozjetému kamionu při vjezdu do města odešly brzdy. Rozmašíroval 33 aut, zastavila ho až budova, kterou zapálil
7.11.2023Je Fiat Tipo zlatý žolík dnešního trhu s auty? Zůstává „normální”, vcelku levně ho můžete mít i jako kombík s dieselem
7.11.2023Cybertruck osedlaný šéfdesignérem Tesly je neskutečný šmejd, části karoserie mu nelícují snad o centimetry
7.11.2023