Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Fandové láteří, okruhová verze vrcholného Ferrari dostala na okruhu kouř od tuctovějších aut, je absurdně těžká
21.6.2024 | Petr Miler
Pokud chcete přidat rychlost, přidejte lehkost, říkal po dekády Colin Chapman. Zapomnělo se na to, moderní auta jsou bez přehánění těžká jako prase a ani vrcholná Ferrari za desítky milionů nejsou výjimkou. Doplácí na to.
Kolega si před pár dny lakonicky postěžoval: „Když jsem si v roce 2018 vybíral nové auto, zavrhl jsem tehdy nové Audi RS4 kvůli hmotnosti 1 790 kg a sáhl po BMW M3 F80, které i ve verzi Competition vážilo 1 595 kg. Teď si šel koupit doprodejovou RS4, protože je pořád k mání ve stejném provedení a láká hmotností... 1 790 kg. Současná srovnatelná M3 totiž váží nejmíň 1 869 kg a C63 AMG dokonce 2 166 kg.”
Nedokážu výstižněji shrnout, jakým absurdním posunem automobilový svět za posledních - zde doslova - pár let prošel v době údajné honby za maximální efektivitou. I kdyby kdokoli vymyslel jakkoli efektivní pohon, pořád bude platit, že jeho fungování bude devastovat to, s čím si za jízdy musí být schopen poradit dokola kolem. Tedy dodat hmotnosti rychlost a soustavně překonávat aerodynamický odpor. V obou aspektech jsou moderní auta mizerná. Hmotnost letí nahoru tempem v řádu desítek procent za jednotky let a i když součinitele aerodynamického odporu vesměs klesají, pořád musí být násobené průřezovou plochou auta. A protože nové vozy jsou větší a větší, ani tady to ve výsledku nefunguje.
Je to základní fyzika, kterou neohnete, neošálíte, neutečete před ní. Vidět je to i na výkonu nového Ferrari SF90 XX, tedy okruhové speciality italské značky, které jsme nemohli přijít na jméno už při premiéře. A to jsme si tehdy mysleli, že auto váží 1 560 kg, neboť Italové rádi uvádí hmotnost co nejnižší, a tak nemají problém zveřejnit tzv. suchou hmotnost i bez náplní, tedy ve stavu, v jakém auto pochopitelně ani nemůže vyjet. Reálně je tak v technickém průkazu vozu z videa níže uvedeno 1 755 kg pohotovostní hmotnosti se vším všudy. To je absurdní číslo, to už je skoro tolik jako u oné RS4, pořád pohodlného rodinného kombíku.
Je to jistě dílo hybridního pohonu s několika motory a bateriemi, který se sice stará o výkon přes 1 000 koní, ale k čemu je nakonec dobrý? K oslnivým výsledkům z okruhu, které byste u verze XX tak nějak čekali, rozhodně nikoli. Christian Gebhardt ze Sport Auta protáhl vůz naplno po okruhu v Hockenheimu a čas 1:43.47 doslova rozlítil tifosi. Je totiž nejen o skoro 5 sekund horší než u Mercedesu-AMG One, což je automobilový extrém svého druhu, ale zaostává také o skoro 3 sekundy za McLarenem Senna nebo o pár desetin za Mercedesem-AMG Black Series. Senna je vzácný vůz, ale vedle Ferrari z programu XX pořád trochu bledne. A AMG Black Series? To je pomalu rohlík na krámě. Navíc Ferrari jen o fous porazilo dnes už staré Porsche 911 GT2 RS generace 991 s Manthey Performance Kitem nebo sériovou 911 GT3 RS současné generace 992. To je bída.
Fandové hned začali křičet, že tohle kolo je „fake”, ale nevypadá to tak. „Fake” je spíš 1560kilová hmotnost vozu. A jeho výkon na okruhu se skoro o 200 kg vyšší reálnou hmotností je pak jen smutným důkazem toho, že Chapman měl pravdu. Bohužel se na to pořád zapomíná.






Ferrari SF90 XX je jistě zajímavý stroj, jako okruhová specialita ale na okruhu selhává a zaostává za očekáváními vyvolanými svým jménem. Je totiž mj. moc těžké. Foto: Ferrari
Zdroj: Sport Auto
Bleskovky
Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
včeraAudi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Hujer, Viktor Hujer: Šéf automobilky kritizuje EU za ústupek v nařizování elektroaut. On si prý udělal domácí úkol a ostatní mohli taky
před 11 hodinamiK mání je u nás vzácný superkombík pro chlapy z ocele. S přeplňovaným 6,2 V8 a manuálem jede až 308 km/h
včeraDetaily k novému obřímu motoru Fordu fascinují, s objemem 7,3 litru a výkonem přes 1 000 koní míří do osobních aut
včeraPozadí vzniku jediného dílu pro auto ukazuje, jak obrovským zásahem do fungování automobilek jsou Trumpova cla
včeraTohle auto musí být pro Volkswagen konečně hit. Pokud neuspěje s ním, už nemá z čeho brát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva