Jedno z posledních aut s motorem bez turba na německé dálnici ohromuje i s falešným ručním řazením

Je smutné, že se z podobných aut stala v podstatě mrtvá větev vývoje. Ne proto, že by nebyla žádaná, stala se jen neslučitelná s bujícími regulacemi. Pár strojů s pořádnými atmosféricky plněnými motory ale ještě existuje, Porsche 911 GT3 patří mezi ně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Jedno z posledních aut s motorem bez turba na německé dálnici ohromuje i s falešným ručním řazením

6.9.2022 | Petr Prokopec

Jedno z posledních aut s motorem bez turba na německé dálnici ohromuje i s falešným ručním řazením

/

Foto: Porsche

Je smutné, že se z podobných aut stala v podstatě mrtvá větev vývoje. Ne proto, že by nebyla žádaná, stala se jen neslučitelná s bujícími regulacemi. Pár strojů s pořádnými atmosféricky plněnými motory ale ještě existuje, Porsche 911 GT3 patří mezi ně.

Svět poslední dobou jako by se zbláznil. V automobilové branži za tím stojí hlavně tlaky na masové rozšíření elektromobility, která je považována za jedinou udržitelnou formu individuální dopravy. Že tomu tak není, potvrzuje bezpočet studií a analýz, které mají široké zastání ve vědecké obci. Zachování aut se spalovacími motory alespoň pro určitá využití dává smysl, neboť se k tomu nejen hodí, ale není třeba kvůli nim budovat novou infrastrukturu a vyvíjet a vyrábět bezpočet nových automobilů. A pokud přepřáhnou na syntetická paliva, dolů mohou jít i emise CO2.

S touto myšlenkou je spojováno především Porsche, které si uvědomuje, že by nebylo ve své současné pozici, nebýt loajálních fanoušků a zákazníků. Tato skupina nadšenců přitom udržuje v provozu téměř veškerou produkci, jaká kdy Zuffenhausen či další továrny značky opustila. A jakkoli se v kontextu s globální populací nejedná o zas tak početnou skupinu, Porsche se k ní nechce obrátit zády. Pokud by to totiž udělalo, jejich důvěru by těžko získávalo zpět.

Německá automobilka proto kope právě za syntetická paliva, která by se měla zasloužit i o to, že nadále budou provozovány spalovací vozy značky, pokud přepřáhnou z klasického benzinu na nové pohonné hmoty. Což technicky není problém. Ve výsledku byste se tedy neměli obávat koupě nového Porsche 911 GT3, které můžeme považovat za zázrak moderní doby.

Kupé totiž dostalo čtyřlitrový atmosférický šestiválec, se kterým lze spárovat také manuální převodovku. Něco takového již nenabízí nikdo jiný a i samotné atmosféricky plněné motory jsou ve skutečně sériově vyráběných výkonných autech raritou - krom Porsche je v Evropě najdeme jen v Audi R8 a Lamborghini Huracán. V USA by se ještě pár dalších kousků našlo, jako nová Corvette, ale i tam je jich poskrovnu. Právě proto je třeba syntetickým palivům fandit, neboť jen s jejich pomocí tato koncepce dokáže přežít i následující roky. Také budoucí generace si tak budou moci užívat fantastického zvukového doprovodu.

Právě ten si můžete vychutnat na níže přiloženém videu, které mapuje ježdění právě novou 911 GT3 zejména po německé dálnici. Bohužel u toho není manuální řazení, tedy aspoň to pravé, vidíme jen ovládání automatu PDK, které se u nové GT3 bůhvíproč tváří jako řadička manuální převodovky. Jinak je ale vše „v pořádku”. Motor produkující až 510 koní evidentně nijak netrpí absencí přeplňování a točíc až okolo 9 tisíc ot./min po Autobahnu létá zcela samozřejmě i v rychlostech přes 300 km/h - na videu dosáhne téměř 320 km/h. Akcelerace ze 100 na 200 km/h se pak i bez zvláštní pohybuje okolo 7 sekund, což je stále rajón supersportovních aut. Na druhou stranu ale takové auto není zrovna levné, cena 911 992 GT3 startuje na tučných 4 924 306 Kč bez ohledu na zvolenou převodovku.


Jedno z posledních aut s motorem bez turba na německé dálnici ohromuje i s falešným ručním řazením - 1 - Porsche 911 992 GT3 vs 991 2 GT3 RS drag 01Jedno z posledních aut s motorem bez turba na německé dálnici ohromuje i s falešným ručním řazením - 2 - Porsche 911 992 GT3 vs 991 2 GT3 RS drag 02Jedno z posledních aut s motorem bez turba na německé dálnici ohromuje i s falešným ručním řazením - 3 - Porsche 911 992 GT3 vs 991 2 GT3 RS drag 03
Nové Porsche 911 GT3 je působivě rychlé a po zvukové stránce oslňující. Nicméně za to, že si v roce 2022 můžete koupit atmosférický motor (klidně i s manuálem), je třeba sáhnout opravdu hluboko do kapsy. Foto: Porsche

Zdroj: AutoTopNL@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše